آموزشوپرورش، در طول تاریخ، به دنبال بهبود وضعیت زندگی و پیشرفت جوامع بوده است. درگیری، خشونت و نزاع ازجمله موانع رشد و ترقی یک جامعه است؛ ازاینرو برقراری صلح و آشتی، میتواند یکی از اهداف مهم آموزشوپرورش باشد؛ بنابراین، هدف پژوهش فوق، دستیابی به ابعاد و مؤلفههای آموزش صلح در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی است. دادهها، به روش مرور سیستماتیک جمعآوری شد. انتخاب و تحلیل مقالات به روش رایت و همکاران (2007) در هفت گام بر اساس واژگان کلیدی در دو پایگاه داخلی (مگ ایران و پرتال جامع علوم انسانی) و دو پایگاه خارجی (Web Of Science و Scopus) صورت گرفت. درنهایت پس از غربالگری، 36 مقاله منتخب گردید و اعتبار مقالات از طریق روش پریسما حاصل شد. جهت بررسی پایایی، نتایج، از طریق شاخص پایایی ارزیابها، بررسی شد و توافق دو کدگذار (بالای 0/8) تعیین گردید. یافتهها نشان دادند که ابعاد آموزش صلح در برنامۀ درسی دوره ابتدایی شامل، 3 بعد (ابعاد فردی، اجتماعی و آموزشی) و مؤلفههای آموزش صلح شامل 14 مؤلفه است. سه مؤلفه (رشد شخصیت و نگرش، رشد مهارت و رشد دانش و آگاهی)، برای بعد اجتماعی، پنج مؤلفه (خانواده، جامعه، رسانه، دولت و بینالملل) و برای بعد آموزشی، شش مؤلفه (صلاحیت حرفهای معلم، سیستم آموزشی، محتوای رسمی و غیررسمی، روش تدریس، اصول تدریس و رابطه معلم و فراگیران) شناسایی شد. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود که طراحان برنامه درسی دورۀ ابتدایی و مجریان آن به ابعاد و مؤلفههای آموزش صلح، در طراحی و اجرا توجه کنند.
فخار, نگین, & جوادی پور, محمد. (1403). شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و مفاهیم آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22070/tlr.2025.19718.1679
MLA
نگین فخار; محمد جوادی پور. "شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و مفاهیم آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, , , 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2025.19718.1679
HARVARD
فخار, نگین, جوادی پور, محمد. (1403). 'شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و مفاهیم آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2025.19718.1679
VANCOUVER
فخار, نگین, جوادی پور, محمد. شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و مفاهیم آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; (): -. doi: 10.22070/tlr.2025.19718.1679