بررسی نگرش معلمان نسبت به کیفیت آموزش های مجازی و پیامدهای پنهان آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان زنجان

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نگرش معلمان نسبت به کیفیت آموزش های مجازی و پیامدهای پنهان آن صورت گرفت. رویکرد تحقیق کمی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان شاغل مقطع متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که از بین آنها 348 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و به منظور بررسی دیدگاه آنها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای تعیین روایـی پرسشـنامه از نظـرات متخصصـان و جهت سـنجش پایـایی ابزار پـژوهش، از ضـریب آلفـای کرونباخ استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های آماری توصیفی و استنباطی(t تک نمونه ای) استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که دیدگاه معلمان درباره روش های آموزش، مدیریت کلاس، سنجش تکوینی و تراکمی و شناخت فراگیران در آموزش های مجازی مطلوب نمی باشد، اما امکان استفاده از تکالیف متنوع برای گروه های دانش آموزی متفاوت و استفاده بهینه از زمان در حل تکالیف، وجود دارد. هم‌چنین از پیامدهای پنهان آموزش مجازی این است که دانش فناوری و دانش محتوایی معلمان تحت تاثیر آموزش های مجازی توسعه می یابد. آموزش های مجازی در برخی شایستگی حرفه ای معلمان و رفتار های دانش آموزان به‌عنوان برنامه درسی پنهان(بعد مثبت یا منفی) و یا پوچ عمل می کند. لذا دست‌اندرکاران برنامه ریزی درسی باید آموزش های ترکیبی را در برنامه لحاظ نمایند تا از مزیت هردو آموزش( حضوری و مجازی) برای یادگیری دانش آموزان و توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان به نحو احسن استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها