چکیده مقدمه: باتوجه به اهمیت انگاره ها در تعلیم و تربیت، انگاره معلم در فلسفه تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد. هدف نوشتار حاضر این است تا یک تعارض را بررسی نماید. تعارض «انگاره معلم فروشنده» منعکس شده در برخی از مواضع اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با انگاره غالب و مختار از معلمی یعنی «معلم هادی». روش: روش پژوهش در این تحقیق روش توصیفی- استنباطی و انتقادی است. یافته ها: براساس یافته های پژوهش روشن شد که این انگاره بر رویکردی بازاری، منطق هزینه-فایده، نگاه کالایی، شیءواره و پولی استوار است. این انگاره برساخته نگرش نئولیبرال از دانش و آموزش است که به کالاییسازی دانش و تعویض نقش معلمی به فروشندگی منجر می شود. این انگاره با مبانی «انگاره معلم هادی» و مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی تربیت در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران متعارض است. همچنانکه با کرامت مربی، جایگاه انسانی معلم، سندیت معلم، جایگاه و نقش خانواده ها، اصل تقدم مصالح تربیتی، مسئولیت حکومت در تربیت و الگوی حکمرانی تربیتی و حاکمیتی بودن آموزش رسمی تعارض دارد. بحث و نتیجه گیری: تعارض مذکور، خطایی فاحش در اسناد تحولی بوده است. در مورد الگوی جبران خدمات و تامین مالی نظام آموزشی بجای الگوی مبادله ای، شیواره و کالاانگار، باید گفت که در فقه اسلامی بجای سخن از الگوی «کَسب و تَکسُّب» از الگوی «ارتزاق» از بیتالمال سخن گفته می شود و باید پژوهش های مفصلی به الگوپردازی این موضوع در زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی بپردازد.
راسل، برتراند. معلم کیست و وظیفه او چیست؟. ترجمه محمد وحید دستگردی. نشریه ارمغان. دوره چهل و دوم. شماره 4. 1352: 217-228.
باقری، خسرو. الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران. تهران: برهان؛ 1389.
میلر، جِی، پی. نظریههای برنامه درسی. ترجمه: محمود مهرمحمدی، تهران: سمت؛ 1393.
Tezgiden, Cakcak, Y. A Critical Review of Teacher Education Models,International Journal of Educational Policies.2006. 10 (2), pp.121- 140.
محمدی چابکی، رضا، سبحانینژاد مهدی، احمدآبادی نجمه، عسگری زهره. تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی، پژوهشهای آموزش و یادگیری. شماره 28، 1397، صص 87-100: 96.
آقازاده، احمد. تاریخ تحول دانش تعلیم و تربیت تطبیقی و بینالملل. تهران: نسل نیکان؛ 1381.
شورایعالی انقلاب فرهنگی . سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ 1390.
8.شورایعالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (مصوب و مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ 1390.
شورایعالی آموزش و پرورش. زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (مصوب جلسه ۹۶۵ شورای عالی آموزش و پرورش مورخه 22/5/۱۳۹7).
هاروی، دیوید. تاریخ مختصر نئولیبرالیسم. ترجمه محمود عبدالله زاده. تهران: اختران؛ 1391.
میرگل احمد، کشتیآرا، نرگس، سعادتمند زهره. واکاوی گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی با تاکید بر آراء پائولو فریره، پژوهشهای آموزش و یادگیری. دوره 19، شماره 35، 1401. صص 117-142: 119.
موسوی, سیدنقی. (1404). انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22(1), 1-12. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
MLA
سیدنقی موسوی. "انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22, 1, 1404, 1-12. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
HARVARD
موسوی, سیدنقی. (1404). 'انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22(1), pp. 1-12. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
VANCOUVER
موسوی, سیدنقی. انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1404; 22(1): 1-12. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560