مقدمه: باتوجه به اهمیت انگارهها در تعلیم و تربیت، انگاره معلم در فلسفه تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد. هدف نوشتار حاضر این است تا یک تعارض را بررسی نماید. تعارض «انگاره معلم فروشنده» منعکس شده در برخی از مواضع اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با انگاره غالب و مختار از معلمی یعنی «معلم هادی». روش: روش پژوهش در این تحقیق روش توصیفی- استنباطی و انتقادی است. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش روشن شد که این انگاره بر رویکردی بازاری، منطق هزینه-فایده، نگاه کالایی، شیءواره و پولی استوار است. این انگاره برساخته نگرش نئولیبرال از دانش و آموزش است که به کالاییسازی دانش و تعویض نقش معلمی به فروشندگی منجر میشود. این انگاره با مبانی «انگاره معلم هادی» و مبانی هستی-شناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی تربیت در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران متعارض است. همچنانکه با کرامت مربی، جایگاه انسانی معلم، سندیت معلم، جایگاه و نقش خانوادهها، اصل تقدم مصالح تربیتی، مسئولیت حکومت در تربیت و الگوی حکمرانی تربیتی و حاکمیتی بودن آموزش رسمی تعارض دارد. بحث و نتیجهگیری: تعارض مذکور، خطایی فاحش در اسناد تحولی بوده است. در مورد الگوی جبران خدمات و تامین مالی نظام آموزشی بجای الگوی مبادلهای، شیواره و کالاانگار، باید گفت که در فقه اسلامی بجای سخن از الگوی «کَسب و تَکسُّب» از الگوی «ارتزاق» از بیتالمال سخن گفته میشود و باید پژوهشهای مفصلی به الگوپردازی این موضوع در زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی بپردازد.
موسوی, سیدنقی. (1403). انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش. پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
MLA
سیدنقی موسوی. "انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش". پژوهشهای آموزش و یادگیری, , , 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
HARVARD
موسوی, سیدنقی. (1403). 'انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش', پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560
VANCOUVER
موسوی, سیدنقی. انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; (): -. doi: 10.22070/tlr.2024.18816.1560