منابع
1- Carrillo, C., & Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: A literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466-487. DOI:
10.1080/02619768.2020.1821184
2- Kruszewska, A., Nazaruk, S., & Szewczyk, K. (2020). Polish teachers of early education in the face of distance learning during the COVID-19 pandemic–the difficulties experienced and suggestions for the future. Education 3-13, 1-12. DOI: 10.1080/03004279.2020.1849346
3- موسوی چلک، افشین؛ و کاویانی، حسن. (1397). فراتحلیل اثربخشی آموزشهای از راه دور در فعالیتهای یاددهی-یادگیری آموزش عالی. فناوری آموزش، 13(1)؛ 63-73.
4- ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1399). پیامدهای روان شناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آن ها، فصلنامه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. 15 . بهار 99. 153-166.
5- Wardhani, N. W. (2020, October). The Effectiveness of Distance Learning for Elementary School. In The 5th Progressive and Fun Education International Conference (PFEIC 2020) (pp. 114-119). Atlantis Press.
6- موسوی، فاطمه. (1391). بررسی میزان به کارگیری مؤلفههای تدریس اثربخش توسط دبیران سال سوم مقطع متوسط شهر ملایر در سال تحصیلی 89-90. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ملایر.
7- کاویانی، حسن؛ و نیلی، محمد رضا. (1395). فراتحلیل عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 16 (2). صص 9-20
8- Devlin, M., & Samarawickrema, G. (2010). The criteria of effective teaching in a changing higher education context. Higher Education Research & Development, 29(2), 111-124.
9- عبدالهی، حسین. (1391). در آمدی بر روش ها، فنون و مهارت های تدریس. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
10- MacSuga-Gage, A. S., Simonsen, B., & Briere, D. E. (2012). Effective teaching practices: Effective teaching practices that promote a positive classroom environment. Beyond Behavior, 22(1), 14-22.
11- میرمحمدی میبدی، سید جلیل؛ مظلومی محمود آبادی، سید سعید؛ شریف پور، زهرا؛ شهبازی، حسن؛ و محمدلو، اعظم. (1391). بررسی ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. 5 (9). پاییز 1391. صص 52-62.
12- اسدی، محمد؛ و غلامی، خلیل. (1395). سنتز پژوهی بر الگوی تدریس اثربخش در آموزش عالی. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی. 5 (9). بهار و تابستان 95. 113-144.
13- رزی، جمال؛ امام جمعه، سید محمدرضا؛ احمدی، غلامعلی؛ و صدقپور، بهرامصالح. (1399). شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی. پژوهشهای آموزش و یادگیری. 14(1): 15-29.
14- عبدالملکی، صابر؛ ملکی، حسن؛ و فرجادمند، لیلا . (1398). مؤلفههای اثرگذار بر تدریس اثربخش معلمان (مطالعه مورد: معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر تهران). پژوهشهای آموزش و یادگیری. 16(1). 123-135.
15- حبیبی، اصغر (1389). بررسی نشانگرهای تدریس اثربخش در آموزش ابتدایی از دیدگاه معلمان استان لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان.
16- عبدالملکی، صابر؛ ملکی، حسن؛ و اسدی، فائزه. (1397). شناسایی مؤلفه های تدریس اثربخش اساتید رشته برنامه ریزی درسی از دیدگاه دانشجویان این رشته. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی. 15(2) :32. 95-114.
17- کوشکی، فتح اله؛ خسروی، محبوبه؛ و عباسی جم، نسرین. (1396). بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 2(8)، 69-92.
18- Mælan, E. N., Gustavsen, A. M., Stranger-Johannessen, E., & Nordahl, T. (2021). Norwegian students’ experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic. European Journal of Special Needs Education, 36(1), 5-19.
19- Lau, E. Y. H., & Lee, K. (2020). Parents’ views on young children’s distance learning and screen time during COVID-19 class suspension in Hong Kong. Early Education and Development, 1-18. DOI: 10.1080/10409289.2020.1843925
20- حاجی زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ و کیهان، جواد. (1400). تحلیل فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی. 9(1). 204-174.
21- Proshkova, Z. (2021). Distance learning of primary school students in the assessment of parents. In SHS Web of Conferences (Vol. 106, p. 03017). EDP Sciences.
22- Mansur, H., Utama, A. H., & Prastitasari, H. (2021). The Problem of Distance Learning During the Covid-19 Pandemic. Ilkogretim Online, 20(4).
23- Waśniewska, Agnieszka. (2021). THE ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN POLAND FROM THE PERSPECTIVE OF A TEACHER OF TWO SCHOOL SUBJECTS. The Scientific Association of Music Education (KNEM) Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk Republic of Poland.
24- Liu, Y., Liu, H., Xu, Y., & Lu, H. (2020). Online English Reading Instruction in the ESL Classroom Based on Constructivism. Journal of Educational Technology Systems, 48(4), 539-552.
25- Whiting, L. (2001). Analysis of phenomenological data: personal reflections on Giorgi's method. Nurse Researcher (through 2013), 9(2), 60.
26- Koopman, O. (2015). Phenomenology as a potential methodology for subjective knowing in science education research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 15(1). DOI: 10.1080/20797222.2015.1049898
27- Isabirye, A. K., & Makoe, M. E. (2018). Phenomenological analysis of the lived experiences of academics who participated in the professional development programme at an Open Distance Learning (ODL) University in South Africa. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 18(1). DOI:10.1080/20797222.2018.1450764
28- Makoe, M. (2008). Using phenomenological psychology to analyse distance education students’ experiences and conceptions of learning. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 8(sup1), 1-11. DOI: 10.1080/20797222.2008.11433979
29- De Castro, A. (2003). Introduction to giorgi s existential phenomenological research method. Psicología desde el Caribe, (11), 45-56.
30- Ratner, C. (2001, September). Analyzing Cultural-Psychological Themes in Narrative Statement. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 2, No. 3).
31- Klink, M. (2006). The use of interaction methods in a blended learning environment: evaluating methods in blended learning environment in two courses of a Masters program at the university of south Australia, unit systems engineering & evaluation centre (Master's thesis, University of Twente).
32- ابراهیم زاده، عیسی؛ و معصومی فرد، مرجان. (1396). بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 14(52). 47-62.
33- خداویسی، سارا؛ و سراجی، فرهاد. (1397). توسعهحرفهای معلمان با استفاده از فضای مجازی: مطالعه پدیدارشناسانه معلمان شهر همدان. فناوری آموزش. 14(1). 109-121.
34- Winter, E., Costello, A., O’Brien, M., & Hickey, G. (2021). Teachers’ use of technology and the impact of Covid-19. Irish Educational Studies, 1-12.
35- شفیع پور مطلق، فرهاد و سلطان رضایی، اسماعیل. (1395). مدل رابطه مهارت های ارتباطی، فعالیت های یاددهی-یادگیری، سواد رایانه ای و مدیریت زمان با یادگیری اثربخش در مدارس هوشمند. فناوری برنامه درسی. 1(2). 45-57.
36- عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه؛ و حکیم زاده، رضوان. (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت ها و چالش های تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدار شناسی. فصلنامه علمی تدریس پژوهی. 8(3). 1-24.
37- Knowlton, D. S., & Shaffer, S. C. (2004). Shifting toward a constructivist philosophy for teaching biblical principles in K-12 Christian schools. Christian Education Journal, 1(3), 116-129. https://doi.org/10.1177/073989130400100312
38- Moussiaux, S. J., & Norman, J. T. (1997). Constructivist teaching practices: Perceptions of teachers and students. In NOTE 939p.; For the 1996 proceedings, see ED 398 060. PUB TYPE Collected Works Conference Proceedings (021) (p. 661).
39- قلاوندی، حسن؛ درویشی، زین العابدین؛ و اشرفی، فرشید. (1398). سنجش وضعیت موجود مؤلفههای تدریس اثربخش از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه اول. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره. 1398(10). 67-90.
40- Chakraborty, M., & Nafukho, F. M. (2014). Strengthening student engagement: what do students want in online courses?. European Journal of Training and Development.
41- Osman, M. E. (2020). Global impact of COVID-19 on education systems: the emergency remote teaching at Sultan Qaboos University. Journal of Education for Teaching, 46(4), 463-471.
42- حسنی جعفری، فتانه؛ و عباسی، ابوالفضل. (1399). مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارتهای خودتنظیمی و انگیزشتحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشتهی علومتجربی. فناوری آموزش. 15(1). 51-60.
43- Putri, R. S., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 4809-4818.
44- Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
45- صدیق معروفی، شهنام؛ محمدی، آیین؛ سید مسعود، موسوی؛ و رعدآبادی، مهدی. (1393). تعیین مهم ترین مؤلفه های مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 9(3). (16). 58-66.
46- بارخدا، سید جمال؛ و احمدحیدری، پرستو. (1400). بازنمایی تجارب دانشجویان از چالشها و مشکلات تدریس اساتید در فضای مجازی. تدریس پژوهی. 9(1). 98-73.
47- Scull, J., Phillips, M., Sharma, U., & Garnier, K. (2020). Innovations in teacher education at the time of COVID19: an Australian perspective. Journal of Education for Teaching, 46(4), 497-506.
48- Moore-Adams, B. L., Jones, W. M., & Cohen, J. (2016). Learning to teach online: A systematic review of the literature on K-12 teacher preparation for teaching online. Distance Education, 37(3), 333-348.
49- رزاقی، محمد؛ و هاشمی، سید احمد. (1396). رابطه نگرش معلمان نسبت به استفاده از محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی با یادگیری دانش آموزان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 8(230)، 23-40.
50- عباسی، مریم؛ بصیری، ایرج؛ و آزادی، فاطمه. (1397). نقش کاربرد محتوای الکترونیکی در تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری دانشآموزان مدارس ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی.4(13). 1-11.
51- مرادی، رحیم؛ محمدی مهر، مژگان؛ نجومی، فرشاد؛ و خزائی، آذر. (1395). جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی. مجله مطالعات آموزشی نما. 7. 41-52.
52- مومنی راد، اکبر؛ و سلیمی روش، اکرم. (۱۳۹۵). بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانشآموزان بر انگیزش و بازده های یادگیری سطح بالای آن ها. فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری. ۲(۷). ۱-۲۳. magiran.com/p2055044
53- Bada, S. O., & Olusegun, S. (2015). Constructivism learning theory: A paradigm for teaching and learning. Journal of Research & Method in Education, 5(6), 66-70.
54- Khine, M. S., & Atputhasamy, L. (2005, May). Self-perceived and students’ perceptions of teacher interaction in the classrooms. In Conference on Redesigning Pedagogy: Research, Policy and Practice, Singapore.
55- Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing. Social indicators research, 85(2), 279-291.
56- عابدینی بلترک، میمنت، منصوری و کمالی اردکانی. (1399). شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای مدلسازی ساختاری تفسیری (مطالعهی موردی: دانشگاه شهید صدوقی یزد). فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز.1(2). 119-131.
57- Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 55. doi:10.3390/jrfm13030055
58- Sadera, W. A., Robertson, J., Song, L., & Midon, M. N. (2009). The role of community in online learning success. Journal of Online Learning and Teaching, 5(2), 277-284.
59- گرکانی، نرگس. (1395). رابطه تعلق علمی و اجتماعی در دانشگاه تهران با عملکرد تحصیلی و تمایل به مهاجرت در بین دانشجویان، موردی از مطالعه در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در سال تحصیلی 95-94. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
60- کارکن، مهناز؛ پیرایش، پردیس؛ و حجتی، بتول. (1399). یادگیری مؤثر در مدرسه مجازی. رشد آموزش فنی وحرفه ای و کاردانش. 16(1). 5-12.
61- Lau, E. Y. H., Li, J. B., & Lee, K. (2021). Online learning and parent satisfaction during COVID-19: Child competence in independent learning as a moderator. Early Education and Development, 32(6), 830-842.
62- زنگنه، حسین؛ ولایتی، الهه؛ و ابوالقاسمی، ابراهیم. (1396). تعیین ویژگی های محتوای آموزشی ( برنامه درسی) الکترونیکی از منظر نظریهی بار شناختی به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی، نشریه پژوهش های کیفی در برنامه درسی. ۲(۷). ۱۲۲-۱۴۳. magiran.com/p1933032
63- Donitsa-Schmidt, S., & Ramot, R. (2020). Opportunities and challenges: teacher education in Israel in the Covid-19 pandemic. Journal of Education for Teaching, 46(4), 586-595355.
64- Bray, A., Banks, J., Devitt, A., & Ní Chorcora, E. (2021). Connection before content: using multiple perspectives to examine student engagement during Covid-19 school closures in Ireland. Irish Educational Studies, 1-11.