مقدمه: هدف این پژوهش، مطالعه کارگاههای آموزشی مدرسان مرجع دانشگاه فرهنگیان بهروش پدیدارشناسی است. روش: روش پژوهش، بر اساس مطالعه پدیدارشناسی (تجربهزیسته) است. جامعه آماری پژوهش کل مدرسان مرجع شرکتکننده در کارگاههای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای خواهران و برادران دانشگاه فرهنگیان کشور در چهار سال اخیر (1395-1399) بود که 550 نفر بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود و حجم نمونه تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه پیدا کرد. اطلاعات با استفاده از مصاحبة نیمه ساختاریافته گردآوری شد. روایی محتوای ابزار مصاحبه از طریق پنج نفر از صاحبنظران دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزار مصاحبه، با استفاده از تکنیک بررسی همکار، تکنیک تطبیق توسط اعضا و بررسی میزان توافق در کدگذاری در بین همکار و محقق مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. دادهها با به کارگیری روش هفت مرحلهای پدیدار شناسی توصیفی کلایزی (شامل: مطالعه توصیف شرکت کنندگان، استخراج عبارات مهم، تدوین معانی از بیانیهها، سازماندهی مضامین/ تمها، نگارش توصیف مفصل برای هر تم، تدوین ساختار اساسی پدیده، ارزشیابی نتایج) مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد پنج عامل بر کیفیت برگزاری کارگاه ها تاثیر دارد که عبارتند از: 1- طراحی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای یاددهی و یادگیری (شامل مولفههای: فعالیتها و تکالیف، دانش محتوایی تربیتی؛ استفاده از فناوری و چندرسانهایها، روش تدریس، راهبردهای تدریس و تعاملات یادگیری، محتوا، طراحی آموزشی؛ مدیریت ارزشیابی یادگیری، نیازسنجی)؛ 2- عوامل محیطی: (شامل مولفههای: ساختار و سیاستهای آموزش عالی و فرهنگ و جو سازمانی)؛ 3- زمینه (شامل مولفههای: شرایط و امکانات، مکان، زمان)؛ 4- مسائل مدیریتی (شامل مولفههای: پشتیبانی سازمانی؛ مدیریت و رهبری، شیوه انتخاب شرکت کنندگان، مالی و بودجه، عوامل کارگاه-نظارت و ارزیابی، جمعیت کارگاه)؛ 5- ویژگیهای عاملان انسانی (شامل مولفههای: ویژگیهای مخاطب شامل: شایستگی، انگیزههای درونی و بیرونی و ارتباطات انسانی و ویژگیهای مدرس شامل: صلاحیت، توانایی علمی و رشتههای تخصصی مخاطبان، شیوه انتخاب مدرس، وجهه و شهرت مدرس، انگیزه و علاقه، حاشیهسازی در کارگاهها، بیثمری دورهها از حیث دانشافزایی).
دارابی، مجید؛ ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد؛ فرمهینی فراهانی، محسن. طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریتِ کیفیت برای فعالیتهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاهها، پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، 1398، 16(2): 147-167.
سلطانی، اصغر؛ کوشی، زهرا. پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان، دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، 1394، 12(2): 29-48.
قارلی، زهرا. ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی شهرداری بر اساس مدل کرک پاتریک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1388.
Shimon L. DOLAN, Randall S. SCHULER: Personnel and Human Resource Management in Canada. St-Paul, West Publishing, 1987, 620.
Joshi S, pradhan A, Dixit H. Faculty opinion survey following attendance to teacher training workshop in kathmandu medical callege. Kathmandu Univ Med J, 2004, 2(3): 244-5.
صباغیان، زهرا و میرمعینی، لیلاسادات. اثربخشی کارگاههای آموزشی: مطالعهای موردی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 1383، 10(3): 1-28.
خوشی، ابوالفضل ورنجبران، داود. سنجش میزان اثربخشی کارگاههای آموزشی نیاز محور در ارتقای دانش و مهارت تدریس اساتید دروس معارف اسلامی (دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1396، 10(4): 302-311.
سلطانی عربشاهی، سیدکامران؛ عجمی، آزیتا و سیابانی، ثریا. بررسی تأثیر کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران. 1383، 11(39): 49-58.
نوحی، عصمت؛حق دوست، علی اکبر و فرج زاده، سعیده. تأثیر کارگاههای مقدماتی روش تدریس بر آگاهی، نگرش و عملکرد آموزشی مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1381، 6(2): 5-9.
شیرازی، علیرضا؛ پوراحمد، علی اکبر وحسنی، محمدرضا. اثربخشی کارگاههای آموزشی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه خراسان با استفاده از مدل کرک پاتریک. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 1395، 6(2): 244-260.
شجاعی، علی اصغر؛ فروغی ابری، احمدعلی و سعیدیان، نرگس. بررسی تأثیر برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس بر عملکرد تدریس اساتید در کلاسهای درسی دانشجویان دانشگاه. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 1395، 6(21): 119-134.
مظلومی محمود آباد، سید سعید؛ کریمی، مسعود؛ کمالی خواه، طاهره؛ زارع هرفته، فاطمه و میرزایی، محسن. تحلیل اثربخشی کارگاه ارزشیابی برنامههای ارتقاء سلامت در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس الگوی کرک پاتریک. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۳۹۲، 8(4): ۱۱-۲۰.
مهرداد، ندا؛ هوشمندبهابادی، عباس؛ یعقوبی، نرگس؛ سنجری، مهناز و ذوالفقاری، میترا. بررسی رضایتمندی، سودمندی و کارآیی درک شده کارگاههای آموزشی مجازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 1394، 8(18): 125-136.
نوحی، عصمت؛ادهمی، اشرف و حق دوست، علی اکبر. ارزیابی نحوه برگزاری کارگاههای مقدماتی روش تدریس در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاهها. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 1384، 2(1): 56-62.
Li zhang, Sha (2003). Effectiveness of support staff training and development in selected academic libraries in Kansas and Oklahoma. Amigos Fellowship Final Report. Available online at: amigos.org/files/2004-effectiveness.pdf
سینجر، مارک. ج. مدیریت منابع انسانی. ترجمه فریده آل آقا. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1378.
اشتروس، آنسلم و کوربن، جولیت. اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی: 1998).
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. روشهای تحقیق کمی و کیفی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی، 1390.
Creswell, J.W., & Miller, D. L. Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 2000, 39 (3): 124-130.
Sanders C. Application of Colaizzi's method: Interpretation of an auditable decision trail by a novice researcher. Contemp Nurse, 2003, 14(3): 292-302.
پاک نهاد, محمد, حسنی, حسین, & نجفی, علی. (1400). مطالعه کارگاههای آموزشی مدرسان مرجع دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر روش پدیدارشناسی از دیدگاه آنان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 18(1), 117-134. doi: 10.22070/tlr.2022.15150.1154
MLA
محمد پاک نهاد; حسین حسنی; علی نجفی. "مطالعه کارگاههای آموزشی مدرسان مرجع دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر روش پدیدارشناسی از دیدگاه آنان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 18, 1, 1400, 117-134. doi: 10.22070/tlr.2022.15150.1154
HARVARD
پاک نهاد, محمد, حسنی, حسین, نجفی, علی. (1400). 'مطالعه کارگاههای آموزشی مدرسان مرجع دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر روش پدیدارشناسی از دیدگاه آنان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 18(1), pp. 117-134. doi: 10.22070/tlr.2022.15150.1154
VANCOUVER
پاک نهاد, محمد, حسنی, حسین, نجفی, علی. مطالعه کارگاههای آموزشی مدرسان مرجع دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر روش پدیدارشناسی از دیدگاه آنان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1400; 18(1): 117-134. doi: 10.22070/tlr.2022.15150.1154