1- فضلی، رخساره (1389). شش نکتهی کلیدی برای تدریس در کلاس های چندپایه. مجله رشد آموزش ابتدایی، سال 4، شماره 1، صص 38-36.
2- ارجمند سیاهپوش، اسحق؛ مقدس جعفری، محمدحسین و فربغلانی، محمد (1390). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه شهر شوش دانیال (ع). فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، سال 2، شماره 2، صص 20-7.
3- آقازاد، محرم و فضلی، رخساره (1389). راهنمای آموزش در کلاس های درس چندپایه. تهران: انتشارات آئیژ.
4- مکوسانا، کنان و کاپیسا، ماری جویس (1386). خودآموز تدریس چندپایه، ترجمه محرم آقازاده. تهران: انتشارات آئیژ.
5- حاجی اسحاق، سهیلا (1389). مدارس تک اتاقی. تهران: انتشارات کورش.
6- Little, A. (2004). Learning and teaching in multigrade settings. Background paper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2005, The Quality Imperative. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
7- Brinegar, K. (2010). ‘I feel like I’m safe again:’ A discussion of middle grades organizational structures from the perspective of immigrant youth and their teachers. Research in Middle Level Education, Vol. 33, Issue: 9, pp.1-14.
8- فضلی، رخساره (1382). معلم و کلاس درس: تازه یا کهن (پیشینه کلاس های چندپایه). مجله رشد معلم، شماره 179، صص 52-50.
9- Blum, N. & Diwan, R. (2007). Small, multigrade schools and increasing access to primary education in India: National context and NGO initiatives. Consortium for Research on Educational Access, Transitions & Equity.
10- عزیزی، نعمت الله و پناهی، خلیل حسین (1392). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چندپایه با دانشآموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. پژوهش های آموزش و یادگیری، سال بیستم، شماره 3، صص 194-179.
11- McEwan, P. J. (2008). Evaluating multigrade school reform in Latin America. Comparative Education, Vol. 44, Issue: 4, pp.465-483.
12- مرتضوی زاده، سید حشمت الله (1388). مدیریت کلاس درس چندپایه. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 7، صص 41-38.
13- مرتضوی زاده، سید حشمت الله و میزبان، فهیمه (1395). تدریس هنر در کلاس های چندپایه. رشد آموزش هنر، سال سیزدهم، شماره 3، صص 69-67.
14- Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, Vol. 23, Issue: 4, pp.501-514.
15- ده بندی، زینب (1389). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تجمیع شده و کلاس های چندپایه ی دوره ابتدایی استان مازندران و ارایه راهکارهای مناسب به مسئولان ذی ربط. گزارش طرح تحقیقی، آموزش و پرورش مازندران.
16- قشمی، محمد (1388). مقیسه ی تاثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانشآموزان کلاس های چندپایه در درس ریاضی منطقه ی انگوران زنجان در سال تحصیلی 88-87. پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک.
17- کیایی، فاطمه (1382). درآمدی بر چگونگی کلاس های چندپایه. مجله رشد معلم، شماره 180، صص 28-26.
18- Linehan, S. (2012). The Difference between Multigrade and Monograde Education: A Quantitative Causal–Comparative Study (Doctoral dissertation, Northcentral University).
19- بهرامی، عصمت (1390). نیازسنجی آموزشی معلمان مدارس چندپایه ی شهرستان اسدآباد جهت ارائهی راهکار آموزشی مناسب. پایان نامه ارشد آموزش دبستان، دانشگاه علامه طباطبائی.
20- بشیری حدادان، کلثوم؛ محمودی، فیروز؛ رضاپور، یوسف و ادیب، یوسف (1394). توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر. پژوهش های آموزش و یادگیری، سال بیست و دوم، شماره 7، صص 120-107.
21- بهنام هشتچین، علی و ساعدی زرج آباد، افخم (1380). بررسی مشکلات و مسائل کلاس های چندپایه. طرح تحقیق دانشگاه پیام نور مرکز خلخال.
22- قیصر، شریفه (1380). شناخت مسائل و مشکلات معلمان کلاس های چندپایه روستایی در منطقه کرانی از دیدگاه مدیران و معلمان در سال تحصیلی 1380-1379. طرح پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش کردستان.
23- شاهیوندی، هوشیار و سهرابی، علی اعظم (1394). بررسی مشکلات و روشهای تدریس در کلاس های چندپایه و چگونگی مدیریت کلاس های چندپایه. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
24- اسدی، پری (1380). بررسی مشکلات روشهای موجود تدریس و کلاس های چندپایه و ارایه روشهای مناسب تر تدریس در کلاس های چندپایه در شهرستان گلپایگان. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش اصفهان.
25- Adams, R. (2010). The “Striven” Project. http://www.cmge.co.za/category/5-domains/
26- Blum, N. (2009). Small NGO schools in India: Implications for access and innovation. Compare: A Journal of Comparative and International Education, Vol. 39, Issue: 2, pp.235-248.
27- Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, Vol. 28, Issue: 2, pp.218-228.
28- Aikman, S., & HAJ, H. E. (2006). EFA for pastoralists in North Sudan: a mobile multigrade model of schooling. Education for All and multigrade teaching, pp.193-213.
29- سلیمی جهرمی، محمد حسین؛ مصلح آبادی،مسعود؛ پله رودی ،نیره؛ حسینی قلعه سری،سید حسن و کمری،مهدی (1395). سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش. تهران: نگارش شرق،چاپ اول.
30- استربرگ، کریستین جی (1385). روشهای تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، ترجمه احمد پور احمد و علی شماعی. نشردانشگاه یزد.
31- ادیب، یوسف و مردان اربط، فاطمه (1393). پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیده کارآفرینی: یک مطالعه کیفی. توسعه کارآفرینی، سال هفتم، شماره 3، صص 447-465.
32- عبدی، حسن (1383). بررسی مشکلات آموزشی کلاس های چندپایه. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی.
33- الیاسوند، احمد و جمشیدی، عطالله (1374). بررسی مسائل و مشکلات کلاس های چندپایه روستایی شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 1374-1373. طرح پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش کردستان.
34- Hussain, R. & Retallik, J. (2005). Teaching and learning in multi-grade classes. In. Retallik, J, and Farah, I. Transforming schools in Pakistan: towards the learning community.Oxford: Oxford University Press.
35- Ono, Y. (2010). Bridging the Gap between Intended and Implemented Curriculum: Japanese Experience of Education Development
36- Hyry-Beihammer, E. K., & Hascher, T. (2015). Multi-grade teaching practices in Austrian and Finnish primary schools. International Journal of Educational Research, Vol. 74, pp.104-113.
37- Kivunja, C. (2014). The Urgent Need to Train Teachers for Multigrade Pedagogy in African Schooling Contexts: Lessons from Uganda and Zambia. International Journal of Higher Education, Vol. 3, Issue: 2, pp. 63.
38- Raggl, A. (2012). Altersgemischtes Lernen in kleinen Schulen im ländlichen Raum [Age-mixed Learning in small schools in rural areas]. Schweizerische Zeitschrift fu¨r Bildungswissenschaften [Swiss Journal for Educational Science], Vol. 34, Issue: 2, pp.285–301.