عملکرد تحصیلی دانشآموزان از موضوعاتی است که توجه بسیاری از محققان تربیتی را جلب کرده است. از عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی، شیوه تدریس معلمان و نوع و میزان ارتباط معلمان با دانشآموزان میباشد. بررسی فرایند تدریس معلمان با استفاده از مشاهده مستقیم و کدبرداری از جریان تدریس برای تعیین نوع ارتباط و تحلیل کیفیت تدریس از دهههای 50 و 60 رایج گردید که امروزه محققان زیادی از روش مشاهده مستقیم و کدبرداری مقولهای استفاده مینمایند. در این پژوهش 60 کلاس (دبیر) از سه رشته متوسطه نظری (ریاضی-فیزیک، علوم تجربی، و ادبیات و علوم انسانی) از نواحی پنجگانه آموزش وپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 83-1382 به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بررسی شدند. برای بررسی و تجزیه و تحلیل از شیوه تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی فلندرز استفاده شده است. نتایج حاصل از مشاهده مستقیم فرایند تدریس نشان داد که دبیران به میزان کم از تدریس غیرمستقیم استفاده مینمایند. تفاوت معناداری بین میزان استفاده از تدریس غیرمستقیم در سه رشته متوسطه نظری مشاهده نگردید (245/1=F؛ 05/0>296/0=p).همچنین میزان سابقه تدریس دبیران در استفاده از تدریس غیرمستقیم تأثیر ندارد.در هیچ یک از عوامل دهگانه تعیین شده توسط فلندرز، جزء عامل دوم (ترغیب و تشویق) در بین دبیران در سه رشته متوسطه نظری تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی دبیران رشته علوم انسانی نسبت به دو رشته دیگر دانشآموزان خود را ترغیب و تشویق مینمایند. نهایتاً همبستگی معناداری بین تدریس غیرمستقیم و پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد (125/0=r؛ 05/0>341/0=p)، ولی بین تدریس مستقیم و پیشرفت تحصیلی، همبستگی منفی وجود دارد (55/0-=r؛ 05/0
محمودی, فیروز, فتحیآذر, اسکندر, & اسفندیاری, رجب. (1388). ارزیابی تدریس دبیران متوسطه براساس عوامل دهگانه فلندرز. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7(1), 23-40.
MLA
فیروز محمودی; اسکندر فتحیآذر; رجب اسفندیاری. "ارزیابی تدریس دبیران متوسطه براساس عوامل دهگانه فلندرز". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7, 1, 1388, 23-40.
HARVARD
محمودی, فیروز, فتحیآذر, اسکندر, اسفندیاری, رجب. (1388). 'ارزیابی تدریس دبیران متوسطه براساس عوامل دهگانه فلندرز', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7(1), pp. 23-40.
VANCOUVER
محمودی, فیروز, فتحیآذر, اسکندر, اسفندیاری, رجب. ارزیابی تدریس دبیران متوسطه براساس عوامل دهگانه فلندرز. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1388; 7(1): 23-40.