بررسی تأثیر یادیارهای ریاضی بر عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشتة ریاضی ناحیه 4 اصفهان در سال تحصیلی 1402- 1401

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889–14665. تهران، ایران، پست الکترونیک: b.basiri@cfu.ac.ir

2 استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889–14665. تهران، ایران ، پست الکترونیک : a.ebrahimzadeh@cfu.ac.ir، تلفن همراه: ۰۹۱۳۲۳۷۴۲۵۹

3 - فوق لیسانس ریاضی ، دبیر ریاضی ناحیه 4 اصفهان، پست الکترونیک: az.basiri320@gmail.co، تلفن همراه: 09134132415

چکیده

چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یادیارها بر عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم دبیرستان‌های شهراصفهان در درس ریاضی می‌باشد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات شبه آزمایشی، پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعة آماری این پژوهش ، کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم، رشتة ریاضی مقطع متوسطه دوم ناحیه 4 اصفهان در سال تحصیلی 1402- 1401 می‌باشد، که براساس روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 30 دانش آموز انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های پژوهش از آزمون عملکرد تحصیلی و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1984) استفاده شد..
نتایج: بر اساس داده های استنباطی نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات عملکرد درس ریاضی و اضطراب امتحان را نشان داد. یعنی بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر عملکرد درس ریاضی و اضطراب امتحان در سطح 05/0>p تفاوت معناداری وجود داشت. مقدار اتا 347/0 بوده است. یعنی 7/34 درصد تفاوت دو گروه را نمرات عملکرد درس ریاضی و اضطراب امتحان تبیین می کند. همچنین آنکوای درون مانکوا نشان داد تفاوت بین نمرات عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون دارای تفاوت معنی داری است.
بحث و نتیجه گیری: یعنی آموزش یادیارها توانسته است نمرات عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی در مرحله پس آزمون را افزایش دهد. بنابراین از این راهبرد آموزشی می توان جهت بهبود مشکلات روان شناختی و ضعف تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها