مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدلیابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری بود. روش :روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 12 سال دارای اختلالات ویژه یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شمال شهر تهران در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونهگیری هدفمند 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات ویژه یادگیری کلورادو(CLDQ) ویلکات و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان(SCAS-S) آلن و همکاران(2018)، سیاهه درجه بندی رفتاری کنشورهای اجرایی(BRIEF-2) جیویا و همکاران(2015) و پرسشنامه نظریه ذهن(Tom-Test) موریس و همکاران(1999) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم نقایص کنشوریهای اجرایی(61/0=β و 001/0=sig) و نظریه ذهن(29/0- =β و 001/0=sig) بر اضطراب معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشوریهای اجرایی با اضطراب نقش میانجی و معنادار دارد(52/0=β و 001/0=sig). همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (07/0=RMSEA و 05/0>p). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش و اهمیت نقش نقایص کنشورهای اجرایی و نظریه ذهن در اضطراب کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری استفاده از آموزش کنشوریهای اجرایی و نظریه ذهن برای بهبود اضطراب در این کودکان به متخصصان در این زمینه پیشنهاد میشود.
تمنایی فر, محمدرضا, & اسمی خانی, محبوبه. (1404). مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری. پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22070/tlr.2025.19255.1608
MLA
محمدرضا تمنایی فر; محبوبه اسمی خانی. "مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری". پژوهشهای آموزش و یادگیری, , , 1404, -. doi: 10.22070/tlr.2025.19255.1608
HARVARD
تمنایی فر, محمدرضا, اسمی خانی, محبوبه. (1404). 'مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری', پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2025.19255.1608
VANCOUVER
تمنایی فر, محمدرضا, اسمی خانی, محبوبه. مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1404; (): -. doi: 10.22070/tlr.2025.19255.1608