مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل‌یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری بود.
روش :روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 12 سال دارای اختلالات ویژه یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شمال شهر تهران در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونه‏گیری هدفمند 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌های پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات ویژه یادگیری کلورادو(CLDQ) ویلکات و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان(SCAS-S) آلن و همکاران(2018)، سیاهه درجه بندی رفتاری کنشورهای اجرایی(BRIEF-2) جیویا و همکاران(2015) و پرسشنامه نظریه ذهن(Tom-Test) موریس و همکاران(1999) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم نقایص کنشوری‏های اجرایی(61/0=β و 001/0=sig) و نظریه ذهن(29/0- =β و 001/0=sig) بر اضطراب معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نظریه ذهن در رابطه بین نقایص کنشوری‏های اجرایی با اضطراب نقش میانجی و معنادار دارد(52/0=β و 001/0=sig). همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (07/0=RMSEA و 05/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‏های این پژوهش و اهمیت نقش نقایص کنشورهای اجرایی و نظریه ذهن در اضطراب کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری استفاده از آموزش کنشوری‌های اجرایی و نظریه ذهن برای بهبود اضطراب در این کودکان به متخصصان در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها