این پژوهش با هدف تحلیل نظامند پژوهشهای منتشر شده در دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳ انجام شده است. هدف اصلی پژوهش، بررسی روند تولید علمی، رویکردها، روشهای پژوهشی، ویژگیهای جمعیتشناختی نویسندگان، و مضامین محتوایی مقالات منتشر شده در این نشریه طی دو دهه میباشد. روش: رویکرد پژوهشی کمی و روش تحلیل محتوای کمی است.جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر و کلیه مقالات منتشر شده به تعداد ۳۹۹ مقاله بود که در ۴۰ شماره به چاپ رسیدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست تحلیل محتوای کمی و چک لیست گردآوری دادهها بوده است. که در این پژوهش طراحی و با نظرسنجی متخصصان اعتبارسنجی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری همچون شمارش فراوانی و درصد فراوانی و تحلیل تفسیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد در دهه دوم (۱۳۹۳–۱۴۰۳) نسبت به دهه نخست، رشد قابل توجهی در تعداد مقالات منتشر شده صورت گرفته است. در بررسی ویژگیهای نویسندگان، مشخص شد که از میان ۱۰۲۴ نویسنده، ۶۸.۸ درصد مرد و ۳۰.۱ درصد زن بودهاند. همچنین، اکثریت نویسندگان دارای مدرک دکتری با۶۴.۲ درصد و دانشجویان دکتری با ۱۲درصد بودهاند. در زمینه مرتبه علمی، بیشترین سهم متعلق به گروه «سایر» ۳۸.۵ درصد و سپس استادیاران ۳۲.۹ درصد بوده و سهم نویسندگان با مرتبه استاد تمام فقط ۷.۴ بوده است. از لحاظ میزان مشارکت، بیش از ۸۳ از مقالات به صورت گروهی تألیف شدهاند که بیانگر گسترش فرهنگ همکاری علمی در این نشریه است. در بخش روشنشناسی، رویکرد کیفی با بیشترین میزان، رویکرد غالب پژوهشها ...
جهان, جواد, & فرمهینی فراهانی, محسن. (1404). مرور نظاممند پژوهشهای منتشر شده در دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22(1), -. doi: 10.22070/tlr.2025.20332.1729
MLA
جواد جهان; محسن فرمهینی فراهانی. "مرور نظاممند پژوهشهای منتشر شده در دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22, 1, 1404, -. doi: 10.22070/tlr.2025.20332.1729
HARVARD
جهان, جواد, فرمهینی فراهانی, محسن. (1404). 'مرور نظاممند پژوهشهای منتشر شده در دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 22(1), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2025.20332.1729
VANCOUVER
جهان, جواد, فرمهینی فراهانی, محسن. مرور نظاممند پژوهشهای منتشر شده در دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1404; 22(1): -. doi: 10.22070/tlr.2025.20332.1729