هدف: این پژوهش که با هدف شناسایی ابعاد مدارس منتخب از منظر ذینفعان انجام شده است، به بررسی دیدگاههای والدین دانشآموزان، مدیران و معاونان مدارس و همینطور کارشناسان ادارات آموزش و پرورش پیرامون ثبت نام پرداخته است. روش: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. داده ها به کمک مشارکت 18 نفر (6نفر اولیاء، 7 مدیر مدرسه و 5 نفر کارشناس در سطح اداره) که در نواحی چهارگانه شیراز تجربه ثبت نام دانش آموزان را داشتند، به دست آمد. معیار کفایت تعداد مشارکت کنندگان، اشباع یافته ها بود. جمعآوری دادهها به روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته صورت گرفت و روش تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون بود. یافته ها: پس از جمعآوری دادهها، روایتهای هر سه دسته از اعضاء، از انتخاب مدارس کدگذاری و مقولهبندی شدند.پس ازکدگذاری، 12 مقوله و 4 مضمون اصلی استخراج شدند. مضامین اصلی استخراجشده شامل؛ هویت علمی مدرسه، هویت فرهنگی مدرسه ،هویت تاریخی مدرسه و رهبری مدرسه است. نتیجه گیری:بررسی تجربیات این سه دسته از عوامل مرتبط با تقاضای ثبت نام مدارس، نشان میدهد عدم شناخت متقاضیان از مدارس و جریان پراکنده و ناقص شفاهی اطلاعات در رابطه با تعداد محدودی از مدارس ، باعث سردرگمی و ازدحام تقاضای در این مدارس و ایجاد چالش های مرتبط با آن برای متقاضیان و مدارس شده است و همینطور نتایج نشان می دهند علاوه بر پیشرقت تحصیلی ملاحظات دیگری در رابطه با انتخاب متقاضیان وجود دارد.
رستمی, ساسان, سعدی, مریم, & جوانمرد, علی. (1403). شناسایی رویکرد و ملاک ثبت نام در مدارس ( مطالعه ای پدیدارشناسانه در مدارس دولتی شهر شیراز). پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22070/tlr.2025.18233.1490
MLA
ساسان رستمی; مریم سعدی; علی جوانمرد. "شناسایی رویکرد و ملاک ثبت نام در مدارس ( مطالعه ای پدیدارشناسانه در مدارس دولتی شهر شیراز)". پژوهشهای آموزش و یادگیری, , , 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2025.18233.1490
HARVARD
رستمی, ساسان, سعدی, مریم, جوانمرد, علی. (1403). 'شناسایی رویکرد و ملاک ثبت نام در مدارس ( مطالعه ای پدیدارشناسانه در مدارس دولتی شهر شیراز)', پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2025.18233.1490
VANCOUVER
رستمی, ساسان, سعدی, مریم, جوانمرد, علی. شناسایی رویکرد و ملاک ثبت نام در مدارس ( مطالعه ای پدیدارشناسانه در مدارس دولتی شهر شیراز). پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; (): -. doi: 10.22070/tlr.2025.18233.1490