تاثیر آموزش براساس الگوهای تلفیقی فوگرتی بر هیجان پیشرفت ریاضی فراگیران ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ،دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران.

2 استادیار،گروه برنامه ریزی درسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات

چکیده

تلفیق برنامه درسی این امکان را فراهم می کند که فراگیران مفاهیم بیشتری را درک کنند و نیز ارتباط بین این مفاهیم را درک کنند بنابراین این پژوهش با هدف انجام این پژوهش اثربخشی برنامه ی آموزش ریاضی بر اساس الگوهای دهگانه ی تلفیقی روبین فوگرتی را بر هیجان پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان پایه ی چهارم است.
این پژوهش با رویکرد کمی از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بودجامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی چهارم منطقه پنج شهر تهران بود با روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس یک مدرسه انتخاب و از آن مدرسه دو کلاس پایه چهارم که هر کدام 31 دانش آموز داشتند ، به تصادف به عنوان گروه آزمایش و کنترل در نظر گرفته و انتخاب شدند که بر اساس وضعیت تحصیلی و خانوادگی این دو گروه نیز همتا شدند . ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی استاندارد هیجان پیشرفت ریاضی(ویژه پسران مقطع ابتدایی) رضایی (1394).بود.
حاصل تحلیل کوواریانس داده های این ابزار نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در هیجان های پیشرفت ریاضی (لذت،اضطراب،خستگی) وجود دارد که اثربخش بودن تلفیق را نشان می دهد بنابراین استفاده از این روش آموزشی موجب افزایش هیجان پیشرفت فراگیران سبب افزایش عملکرد بهتر دانش آموزان در این درس شد.لذا بهتر است برنامه درسی ریاضی با نگاه تلفیقی آموزش داده شود تا موجب فهم عمیق و عملکرد بهتر دانش آموزان در این درس گردد.

کلیدواژه‌ها