آموزش به روش کلاس معکوس یکی از شیوههای نوین آموزشی است که دانش آموزان در خانه و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی درس را فرامیگیرند و سپس در کلاس حاضرشده و طی تعامل با معلم و همکلاسیهای خود درس را بهصورت عمیقتر فرامیگیرند. هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر یادگیری و یادداری زیستشناسی در دوران پساکرونا است. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و سنجش سطح یادداری برای گروههای گواه و آزمایش و نیز سنجش تمایل گروه آزمایش به این روش انجام شد. از جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل ۴۴ دانش آموز انتخاب شد که به طور تصادفی به گروه های گواه و آزمایش تقسیم شدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه های محقق ساخته ارزیابی یادگیری، یادداری و سنجش تمایل است. در تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون t تک نمونهای، تحلیل کواریانس تک متغیره (ANCOVA) و تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA)) استفاده شد. براساس یافتهها، در هر دو گروه اختلاف بین پیش و پس آزمون معنادار بود. اما بیشتر بودن میانگین گروه آزمایش نشانه بهتر بودن یادگیری است. همچنین درسطح یادداری گروه آزمایش عملکرد بهتری را نشان داد. نتایج پرسشنامه سنجش تمایل نیز نشان دهنده میزان تمایل بالای دانش آموزان در استفاده از ابزارهای الکترونیکی جهت دریافت مطالب درسی در دوران پسا کرونا است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت کاربرد این روش آموزشی در دوران پسا کرونا در یادگیری و یادداری زیست شناسی مؤثر است.
غلامی, اعظم, کلانتری, زهره, & بازوبندی, محمدحسن. (1403). تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر یادگیری و یادداری درس زیستشناسی پایه دوازدهم در دوران پسا کرونا (مطالعه موردی مبحث مولکولهای اطلاعاتی ). پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), -. doi: 10.22070/tlr.2024.18036.1468
MLA
اعظم غلامی; زهره کلانتری; محمدحسن بازوبندی. "تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر یادگیری و یادداری درس زیستشناسی پایه دوازدهم در دوران پسا کرونا (مطالعه موردی مبحث مولکولهای اطلاعاتی )". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21, 1, 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2024.18036.1468
HARVARD
غلامی, اعظم, کلانتری, زهره, بازوبندی, محمدحسن. (1403). 'تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر یادگیری و یادداری درس زیستشناسی پایه دوازدهم در دوران پسا کرونا (مطالعه موردی مبحث مولکولهای اطلاعاتی )', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2024.18036.1468
VANCOUVER
غلامی, اعظم, کلانتری, زهره, بازوبندی, محمدحسن. تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر یادگیری و یادداری درس زیستشناسی پایه دوازدهم در دوران پسا کرونا (مطالعه موردی مبحث مولکولهای اطلاعاتی ). پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; 21(1): -. doi: 10.22070/tlr.2024.18036.1468