نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
1- سلیمی لیلا، حسنی رفیق. ارائۀ برنامۀ توانمندسازی تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر دارای افت تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری. 1399؛ 17(2): ۴۱-۵۹.
2- غلامی آبتین، سدرپوشان نجمه. درک تجربۀ زیسته علل گریز از مدرسه دانشآموزان متوسطۀ دورۀ اول. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 1399؛ 17(2): ۱۳۷-۱۴۹.
3- حسننژاد رستکی مریم، حسینی سیدحمزه، فخری محمدکاظم. مروری بر چالشهای کودکان استثنایی مدارس فراگیر. تعالی بالینی، 1395؛ 6(1): ۲۵-۳۴.
4- بهاری قرهگوز، علی. شیوع اختلالهای رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی. تعلیموتربیت استثنایی، 1395؛ (4)141: 39-51.
5- Lawrence, B. J., Jayakody, D. M., Henshaw, H., Ferguson, M. A., Eikelboom, R. H., Loftus, A. M., & Friedland, P. L. Auditory and cognitive training for cognition in adults with hearing loss: A systematic review and meta-analysis. Trends in hearing 2018 22, 2331216518792096.
6-Hallahan DE, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional Learners: An Introduction to Special Education: Pearson New International Edition. Pearson Higher Ed;2021 013 Aug 28.
7- Zhao Y, Sun P, Xie R, Chen H, Feng J, & Wu X. The relative contributions of phonological awareness and vocabulary knowledge to hearing in deaf Chinese children’s reading fluency.2019.
8- شریفی مهدی، محمدامینزاده دانا، مهربان شفیق. اثربخشی گروهدرمانی شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب جدایی در کودکان کمشنوا. رویش روانشناسی. 1400؛ 10(۳): ۴۷-۵۴.
9- Korte J. (2022). Young Deaf Design: Participatory design with young deaf children. International Journal of Child-Computer Interaction. 34(1): 542-551. doi.org/10.1016/j.ijcci.2022.100542.
14-Davids R, Roman N, Schenck C. The challenges experienced by parents when parenting a child with hearing loss within a South African context. Journal of Family Social Work. 2021 Jan 1;24(1):60-78.
15-Szarkowski A, Young A, Matthews D, Meinzen-Derr J. Pragmatics development in deaf and hard of hearing children: a call to action. Pediatrics. 2020 Nov 1;146(Supplement_3): S310-5.
16- عاشوری، محمد. روانشناسی، آموزش و توانبخشی افراد با آسیب شنوایی، چاپ اول، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان، ۱۴۰۰.
17-Moore DR, Zobay O, Ferguson MA. Minimal and mild hearing loss in children: Association with auditory perception, cognition, and communication problems. Ear and hearing. 2020 Jul 1;41(4):720-32.
18-Chen L, Wang Y, Wen H. Numerical magnitude processing in deaf adolescents and its contribution to arithmetical ability. Frontiers in Psychology. 2021 Mar 25;12:584183.
19- Luckner, J. L., & Movahedazarhouligh, S. Social–emotional interventions with children and youth who are deaf or hard of hearing: A research synthesis. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education,2019, 4(1), 1–10.
20- Yazdanipour, M., Ashori, M., & Abedi, A. Impact of group theraplay on the social– emotional assets and resilience in children with hearing loss. International Journal of Play Therapy, 2022, 31(2), 107–118.
21- عاشوری محمد، نجفی فاطمه. اثربخشی آموزش برنامۀ نظمجویی شناختی هیجان بر انعطافپذیری شناختی و ناگویی هیجانی دانشآموزان ناشنوا. مطالعات ناتوانی، 1399؛ 10(50): ۱-۸.
22- Lawrence, B. J., Jayakody, D. M., Henshaw, H., Ferguson, M. A., Eikelboom, R. H., Loftus, A. M., & Friedland, P. L. Auditory and cognitive training for cognition in adults with hearing loss: A systematic review and meta-analysis. Trends in hearing 2018 22, 2331216518792096.
23- Acheson, M.J. The effect of natural aided language stimulation on requesting desired objects or actions in children with autism spectrum disorder. University of Cincinnati. 2006.
24- ترابیان نسا، حسنزاده سعید. بررسی رابطۀ حافظۀ کوتاهمدت و میزان آگاهی واجشناختی با وضوح گفتاری خواندن در دانشآموزان ناشنوا. کودکان استثنایی، 1393؛ 2(پیاپی 52): ۷۹-۸9.
25- Wauters, L., Dirks, E. Interactive reading with young deaf and hard-of-hearing children in eBooks versus print books. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education 2017 22 (2), 243-252.
26- Harris, M., Beech, J.R. (1998). Implicit phonological awareness and early reading development in prelingually deaf children. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education 1998 3(3), 205-216.
27- عاشوری محمد، قاسمزاده سوگند. اثربخشی آموزش ایمنسازی روانی بر ناگویی هیجانی، خودتعیینگری و جهتگیری زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. مطالعات روانشناختی، 1397؛ 14(2): 7-23. doi: 10.22051/psy.2018.19563.1608.
28.ـ Kirk S, Gallagher G, Coleman MR. Educating exceptional children. 14th ed. Massachusetts:Wadsworth Publishing; 2015 .
29- میلانیفر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: انتشارات قومس، 1384.
30- Nippold MA. Word definition in adolescents as a function of reading proficiency: a research note. Language Speech and Hearing Services in Schools 2017; 48(2): 1-7.
31- Mayberry RI. Cognitive development in deaf children: The interface of language and perception in neuropsychology. Handbook of neuropsychology. 2002; (Part II):71-107.
32- Cohen D, Philippe J, Plaza M, Thompson C, Chauvin D, Hambourg N, Lanthier O, Mazet P, Flament M. Word identification in adults with mild mental retardation: Does IQ influence reading achievement? Brain and Cognition. 2001 Jun 1;46(1-2):69-73.
33- کاکوجویباری علیاصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسۀ سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیدۀ شنوایی و دانشآموزان با شنوایی هنجار. شنواییشناسی، 1389؛ 1(19): 23-30.
34- طاهر طلوعدل محمدصادق، امینیفر زینت. بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تأکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی. فناوری آموزش، 1395؛ 1(11): ۱-۹.
35- ترکمان مژگان، جلالیان سارا، دژدار امید. تبیین نقش عوامل محیطی فضاهای آموزشی در تسهیل یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی، موردهای مطالعاتی: دبستانهای شهید بهشتی و علامه طباطبایی همدان. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 1394؛ آذرماه: ۴۳-۵3.
36- اجلی زهرا، ترابی زهره، ثبوتی هومن. واکاوی تأثیر حس تعلق به مکان در مدارس استثنایی. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 1401؛ 22(4): ۱۰۳-۱۱۶.
37- آلاحمدی مریمالسادات، شرفی ابقاء افسانه. اهمیت و لزوم استفاده از کتاب درسی بهروز در فرایند یاددهی- یادگیری. کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران. 1395.
38- رمضانی، احمد. ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبانآموزی و جملهسازی دانشآموزان ناشنوا/ کمشنوا. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 1398؛ 2(19): ۱۲۳-۱۴۲.
39-Myrberg, E., Johansson, S., Rosen, M. The relation between teacher specialization and student reading achievement. Scandinavian. Journal of Educational Research, 2019 63(5), 744-758.
40- جعفری حسین، ابوالقاسمی محمود، قهرمانی محمد، خراسانی اباصلت. عوامل سازمانی و زمینهای توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی در مدارس استثنایی. دو فصلنامۀ علمیپژوهشی مدیریت مدرسه، 1396؛ 1(5): 73-92.
41- زینآبادی حسنرضا، نمکی فاطمه. نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ احساس کارآمدی در معلمان: معرفی متغیر رفتارهای کارآمدیساز مدیر به روش ترکیبی اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 1395؛ 1: ۱۱۱-۱۳۰.
42- وکیلیفرد امیررضا، کمری حسین، استادزاده زهرا. تأثیر تربیت شنوایی بر کارکردهای اجتماعی مهارت شنیداری دانشآموزان دوزبانۀ کردی- فارسی. جستارهای زبانی، 1396؛ 2(8): 53-76.
43- میرکمالی سیدمحمد، رومیانی یونس، عبدالوهابی مرضیه. تبیین نقش دانش و نگرش مدیریت تغییر مدیران مدارس خرمآباد در خلاقیت آنان. فصلنامۀ علمیپژوهشی مدیریت مدرسه، 1395؛ 2(4): ۲۳-۴۴.
44- مستحفضیان مینا، خدایی زهرا، رهبری سمیه. بررسی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت مجازی بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1397؛ 28 (14): ۱۸۳-۱۹۴.
45- محمدی باغملایی حیدر، یوسفی فریده. رابطۀ ساختاری تعامل معلم- دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری. مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری (مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی سابق)، 1397؛ 2(10): ۷۵-۹۹.
46- محمد یاری، مریم. بررسی نقش خانواده در آموزش کودکان استثنایی Global Conference. 19MAY. 1397.
47- نیکخو فاطمه، حسنزاده سعید، افروز علامعلی، فرزاد ولیاله. مداخلۀ بههنگام در حوزۀ شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. مجلۀ علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 1397؛ 1(7): ۵۷-۶۸.
48- Sutton-Spence, R., Kaneko, M. Introducing sign language literature: Folklore and creativity. Macmillan Education UK. 2017