شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش اثربخش به دانش آموزان ناشنوا (واکاوی تجارب زیسته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

چکیده

مقدمه: شنوایی، یکی از حیاتی‌ترین توانایی‌های حسی است که بدون آن بسیاری از توانایی‌های انسان برای سازگاری با محیط تحت الشعاع قرار گرفته است و یادگیری، که اساسی‌ترین توانایی انسان برای سازگاری با محیط، محیط‌سازی و رشد ذهنی و شناختی می‌باشد نیز، تحت تأثیر این حس مهم قرار دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش اثربخش به دانش آموزان ناشنوا (واکاوی تجربه زیسته) شهر زاهدان انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، اکتشافی از نوع کیفی پدیدار شناسی بوده است. جامعه آماری پژوهش، معلمان، کارکنان مدارس ناشنوایان و کارکنان اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر زاهدان که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند تا مرز اشباع نظری (16 نفر) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کد گذاری کوربین و اشتراوس (1990) استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از کد گذاری، در مرحله کد گذاری باز 139 کد، 25 مقوله فرعی در مرحله کد گذاری محوری و 5 مقوله اصلی در مرحله کد گذاری انتخابی حاصل شد. در نهایت 5 عامل فضا و خدمات آموزشی مناسب، کارآمدی نیروهای آموزشی و توانبخشی، نیاز دانش آموزان، حمایت خانواده و مناسب سازی محتوای آموزشی به عنوان عوامل مهم مؤثر بر آموزش اثربخش دانش آموزان آسیب دیده شنوایی، شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: از عوامل مؤثر بر بهبود آموزش اثر بخش به دانش آموزان ناشنوا استفاده از معلم متخصص با رشته تحصیلی آموزش کودکان استثنایی و تجهیز ویژه مدارس آنان به کلاس درس با دیوارهای کنترل صدا، دارا بودن اتاق گفتار درمانی، تخته هوشمند، میز و صندلی‌های مناسب و تدوین و بازنگری در کتب درسی مختص این گونه از دانش آموزان می‌باشد.

کلیدواژه‌ها