امکان سنجی اجرای آموزش ترکیبی در دوره پسا کرونا در برنامه درسی آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه اراک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هئیت علمی دانشگاه اراک

2 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی

3 گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، امکان سنجی اجرای آموزش ترکیبی در دوره پسا کرونا در برنامه درسی آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه اراک و روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک به تعداد 280 نفر؛ که جهت انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده و در مجموع 143 پرسشنامه جمع آوری شد. جهت گردآوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، این پرسشنامه شامل4 مولفه امکانات تکنولوژیکی، امکانات فرهنگی اجتماعی، امکانات سازمانی و امکانات آموزشی بود. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روش محاسبه شاخص cvr استفاده و این مقدار برای کل پرسشنامه 92/0 به دست آمد. برای بررسی پایایی از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده و برای همه مولفه‌های این پرسشنامه ضریب بزرگتر 7/0 به دست آمد و پایایی مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که امکانات تکنولوژیکی، امکانات آموزشی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه اراک به طور معناداری بالاتر از سطح مطلوب و امکانات سازمانی پایین‌تر از حد مطلوب بود. براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان بیان نمود جهت اجرای روش آموزش ترکیبی در دانشگاه اراک نیاز است که امکانات سازمانی مناسبی فراهم شود تا بتوان این شیوه آموزش را در دانشگاه پیاده‌سازی نمود.

کلیدواژه‌ها