تدوین الگوی نقش اخلاق و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد تهران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: حضور معلمان اخلاق مدار می تواند اثرات گسترده ای بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک محرک مهم و جهت دهنده داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف، تدوین الگوی نقش اخلاق و صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1059 نفر از معلمان تربیت بدنی و ورزش استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول مورگان 285 نفر به ‏عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از سه پرسش نامه استاندارد: اخلاق حرفه ای معلمان کادوزیر ( 2002)، صلاحیت های حرفه ای معلمان ملایی نژاد (2012)، و باورهای خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان جینکز و مورگان ( 1999) بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری پی ال اس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که الگوی نقش اخلاق و صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان از برازش مطلوبی برخوردار است و بر این اساس اخلاق حرفه ای بر خودکارامدی تحصیلی با ضریب تاثیر 508/0 و مقدار t 607/ 5 و صلاحیت حرفه ای بر خودکارامدی تحصیلی با ضریب تاثیر 276/0 و مقدار t 499/2 تاثیر مثبت و معناداری داشته است. با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که اخلاق و صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان می شود. که این امر نه تنها باعث توسعه بهزیستی روان شناختی دانش آموزان می گردد بلکه استرس تحصیلی آن ها را نیز کاهش می دهد.
بحث و نتیجه گیری: لذا به مسولین آموزش و پرورش پیشنهاد می گردد که همواره جهت بالا بردن سطح خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان سعی بر نهادینه کردن اخلاق و صلاحیت های حرفه ای در میان معلمان داشته باشند.

کلیدواژه‌ها