با توجه به تغییرات و تحولات شگرف در محیطهای کاری بخصوص آموزش و پرورش و با توجه به اهمیت تقویت مهارت های معلمان در امر تعلیم و تربیت، لازم است برای معلمان دوره های آموزش ضمنخدمت برگزار شود. از سوی دیگر با توجه به ناکارآمدی این دوره ها در ارتباط با مهارتهای معلمان لازم است این دوره ها مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی محتوای برنامه درسی دوره های ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در تقویت شایستگی های تربیتی آنان انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. گویه های آن براساس سند برنامهدرسی ملی تربیتمعلم تدوین شده است. این پرسشنامه مشتمل بر 30 گویه در 3 مقیاس و بر اساس مقیاس طیف پنج درجهای لیکرت طراحی گردید. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی منطقه 5 شهر تهران به تعداد 1420 نفر بود که این تعداد 303 نفر به روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تک نمونه ای) استفاده شد. بنابر نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که در برنامه درسی به مفاهیم دانش و روش های تربیتی در این دوره ها توجه شود. همچنین در این دوره ها باید به ابعاد دیگر مهارت های معلم مانند خلاقیت، تفکر حین عمل، و پژوهشگری توجه بیشتری شود. در نهایت پیشنهاد می شود این دوره ها از حالت نظری درآمده و تبدیل به کارگاه های عملی شود.
کاظمی نیا, سمیرا, & نورآبادی, سولماز. (1403). آسیب شناسی محتوای برنامه درسی دوره های ضمنخدمت معلمان دوره ابتدایی در تقویت شایستگی های تربیتی آنان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), -. doi: 10.22070/tlr.2024.17613.1413
MLA
سمیرا کاظمی نیا; سولماز نورآبادی. "آسیب شناسی محتوای برنامه درسی دوره های ضمنخدمت معلمان دوره ابتدایی در تقویت شایستگی های تربیتی آنان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21, 1, 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2024.17613.1413
HARVARD
کاظمی نیا, سمیرا, نورآبادی, سولماز. (1403). 'آسیب شناسی محتوای برنامه درسی دوره های ضمنخدمت معلمان دوره ابتدایی در تقویت شایستگی های تربیتی آنان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2024.17613.1413
VANCOUVER
کاظمی نیا, سمیرا, نورآبادی, سولماز. آسیب شناسی محتوای برنامه درسی دوره های ضمنخدمت معلمان دوره ابتدایی در تقویت شایستگی های تربیتی آنان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; 21(1): -. doi: 10.22070/tlr.2024.17613.1413