الزامات ارائه آموزش های مجازی و برخط در مراکز فنی و حرفه ای و تبیین وضعیت موجود و مطلوب عنصر راهبردهای یاددهی یادگیری در برنامه درسی این مراکز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ، دانشگاه فرهنگیان قزوین، ایران

2 کارشناسی ارشدتکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان قزوین

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین وضعیت موجود و مطلوب عنصر روش های یاددهی یادگیری در برنامه درسی جهت ارائه آموزش مجازی و برخط در مراکز فنی و حرفه ای بود. این پژوهش از نوع کار بردی و با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفت و به دلیل استفاده از روش ها و ابزارهای کیفی و کمی، در زمره پژوهش های ترکیبی قرار می گیرد. بر این اساس، پژوهش در دو بخش و روش جداگانه انجام گرفت. در بخش کیفی 20نفر از اساتید و مربیان صاحب نظر به شیوه ی هدفمند انتخاب و به منظور تعیین وضعیت مطلوب عنصر روش های یاددهی یادگیری در برنامه درسی برای اجرای طرح آموزش آنلاین و پیشنهاد برنامه درسی مطلوب، با ایشان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته انجام شد. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل دو گروه می باشد. گروه اول شامل مدرسین و مربیان و گروه دوم شامل کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای استان می باشند که از این میان تعداد 50نفر از مدرسین و 80نفر از کارآموزان به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنان توزیع شد. از دیدگاه پاسخگویان، برنامه درسی در وضعیت مطلوب باید دارای ویژگی هایی باشد که این ویژگی ها در مورد شیوه های یاددهی یادگیری در پنج مقوله ارائه گردیده است. نتایج بخش کمی نشان داد که در بخش تحلیل وضعیت موجود راهبردهای یاددهی یادگیری میانگین متغیر تدوین طرح درس دارای بیشترین مقدار است و کمترین میانگین مربوط به متغیر استفاده از تدریس همزمان- ناهمزمان و استفاده از بستر آموزشی مناسب می باشد. بنابراین دو ویژگی استفاده از بستر آموزشی مناسب و استفاده از تدریس همزمان- ناهمزمان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. همچنین بین دیدگاه مدرسین و کارآموزان در مورد تطابق عنصر شیوه های یاددهی یادگیری برنامه درسی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها