مقدمه: موفقیت یا عدمموفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی است. نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی و کارآمدی دانشآموزان آن، در دورههای مختلف تحصیلی دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری انجام شد. روش: روش تحقیق اســـتفـاده شــــده در این پژوهش، روش گروه کنترل بـا پیشآزمون - پسآزمون بوده کـه جزء روشهای نیمه آزمایشـی اسـت. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پایه دوازدهم ناحیه 1 آموزش و پررش شهرستان ساری که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 70 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران، راهکارهای مدیریت استرس کوبین و همکاران و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 88/0، 90/0 و 89/0 محاسبه شد. نتایج: یافته ها نشــان داد که میانگین نمرات راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مراحل قبل (پیشآزمون) و بعد (پسآزمون)، وجود دارد. چرا که، مقدار بهدست آمده برای سطح معناداری (Sig.)، از مقدار 05/0 =α، کوچکتر است. به عبـارت دیگر دانش آموزانی که در گروه آزمایش تحت آموزش مهندسی رفتار قرار داشــتند در مقایســه با گروه کنترل که تحت آموزش قرار نداشــتند ، افزایش در میزان راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی داشته اند. بحـث و نتیجـه گیری: استفاده آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر بهبود راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری تاثیر دارد و بر مقدار آن میافزاید.
سلیمانی, حسن, & رضایی راد, مجتبی. (1403). تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), -. doi: 10.22070/tlr.2024.17747.1429
MLA
حسن سلیمانی; مجتبی رضایی راد. "تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21, 1, 1403, -. doi: 10.22070/tlr.2024.17747.1429
HARVARD
سلیمانی, حسن, رضایی راد, مجتبی. (1403). 'تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 21(1), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2024.17747.1429
VANCOUVER
سلیمانی, حسن, رضایی راد, مجتبی. تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در آستانه کنکور سراسری. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1403; 21(1): -. doi: 10.22070/tlr.2024.17747.1429