تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خود‌تنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در آستانه کنکور سراسری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران

2 گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

مقدمه: موفقیت یا عدم‌موفقیت در امر تحصیل از مهم‌ترین دغدغه‌های هر نظام آموزشی است. نظام آموزشی را زمانی می‌توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی و کارآمدی دانش‌آموزان آن، در دوره‌های مختلف تحصیلی دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر راهبردهای یادگیری خود‌تنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در آستانه کنکور سراسری انجام شد.
روش: روش تحقیق اســـتفـاده شــــده در این پژوهش، روش گروه کنترل بـا پیش‌آزمون - پسآزمون بوده کـه جزء روش‌های نیمه آزمایشـی اسـت. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان پایه دوازدهم ناحیه 1 آموزش و پررش شهرستان ساری که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 70 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران، راهکارهای مدیریت استرس کوبین و همکاران و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 88/0، 90/0 و 89/0 محاسبه شد.
نتایج: یافته ها نشــان داد که میانگین نمرات راهبردهای یادگیری خود‌تنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مراحل قبل (پیش‌آزمون) و بعد (پس‌آزمون)، وجود دارد. چرا که، مقدار به‌دست آمده برای سطح معناداری (Sig.)، از مقدار 05/0 =α، کوچکتر است. به عبـارت دیگر دانش آموزانی که در گروه آزمایش تحت آموزش مهندسی رفتار قرار داشــتند در مقایســه با گروه کنترل که تحت آموزش قرار نداشــتند ، افزایش در میزان راهبردهای یادگیری خود‌تنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی داشته اند.
بحـث و نتیجـه گیری: استفاده آموزش مهندسی رفتار مبتنی بر وب بر بهبود راهبردهای یادگیری خود‌تنظیمی، مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در آستانه کنکور سراسری تاثیر دارد و بر مقدار آن می‌افزاید.

کلیدواژه‌ها