شایستگی‌های ترکیبی معلّمان: راه‌کار اثربخش برای تدریس در دوران پساکرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان فارس، شهر شیراز، ایران.

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران .

4 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

5 دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، بخش روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی شایستگی‌های ترکیبی معلّمان، به عنوان راهکار اثربخشی تدریس در دوران پساکرونا بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام گرفته است. تیم فراترکیب شامل سه نفر متخصص مطالعات برنامه درسی، یک نفر متخصص در حوزه روان‌شناسی تربیتی و یک نفر متخصص روش پژوهش فراترکیب بود. براساس جستجوی ابتدایی در پایگاه‏های فارسی و لاتین با کلید واژه‏های مشخص شده، 45 منبع واجد شرایط تشخیص داده شدند. در مرحله بعد، منابعی که دارای نویسندگان مشترک یا یافته‏های تکراری حذف شد و 29 منبع در انتهای غربالگری باقی ماند. اعتبار داده‌ها با استفاده از روش‌های اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و همسوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و همسوسازی محققان تائید شد. نتایج نشان داد که شایستگی ترکیبی معلمان، مشتمل بر شایستگی‌های آموزش حضوری و  شایستگی‌های آموزش مجازی است. این نوع شایستگی پاسخی است به رشد شناختی، رشد شایستگی­های پداگوژیکی، رشد شایستگی­های حرفه­ای و کارکردی معلم تا از این راه بتوانند ظرفیت خود را برای کاربرد روش­های تدریس نو و اقتضایی، هم در فضای برخط و هم به صورت حضوری، بکار گیرند.

کلیدواژه‌ها


1- Hasöksüz M, Kilic S, Saraç F. Coronaviruses and sars-cov-2. Turkish journal of medical sciences. 2020; 50 (9):549-56.
2- Ranjbar K, Hosseinpour H, Shahriarirad R, Ghaem H, Jafari K, Rahimi T, Mirahmadizadeh A, Hosseinpour P. Students’ attitude and sleep pattern during school closure following COVID-19 pandemic quarantine: a web-based survey in south of Iran. Environmental health and preventive medicine. 2021 Dec; 26:1-0. [in Persian]
3- Uribe JC, Chirinos HL, Chirinos BG, Carbajal LA. Technology and Innovation Competencies in Hybrid Teaching. LEX. 2022:267.
4- Sen A, Tucker CE. Social distancing and school closures: documenting disparity in internet access among school children. Available at SSRN 3572922. 2020 Apr 10.
5- Mourtzis D, Panopoulos N, Angelopoulos J, Zygomalas S, Dimitrakopoulos G, Stavropoulos P. A hybrid teaching factory model for supporting the educational process in COVID-19 era. Procedia Cirp. 2021 Jan 1;104:1626-31.
6- Bardesi H, Al-Mashaikhi A, Basahel A, Yamin M. COVID-19 compliant and cost effective teaching model for King Abdulaziz University. International Journal of Information Technology. 2021 Aug; 13 (4):1343-56.
7- Ersin, P., Atay, D., & Mede, E. (2020). Boosting preservice teachers’ competence and online teaching readiness through e-practicum during the COVID-19 outbreak. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 112-124.
8- Pressley T, Ha C. Teaching during a pandemic: United States teachers' self-efficacy during COVID-19. Teaching and Teacher Education. 2021 Oct 1;106:103465.
9- شرفی, صباغ‌حسن‌زاده, ‌طلعت, ظهور‌پرونده, ‌وجیهه. بررسی ویژگی های الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی متاثر از نظریات یادگیری سه دیدگاه شناخت گرا، سازنده گرا و ارتباط گرا. چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. 2019 Feb 20;1(1):745-66.‎
10- Hosseini, S. M., Shahhosseini, M. A., Fani, Ů. A., & Ahmadzehi, A. (2021). Developing and designing competency-based performance management elevation model on high school teacher in Iran: A mixed-method approach. Journal of Management and Planning In Educational System, 13(2), 195-236.
11- Mohammadi, M., Saberi, M., Salimi, G., & Nouri, N. (2018). A practical guide to meta-synthesis method for identifying professional competencies of teachers in teaching nature of science. Journal of Curriculum Studies, 13(50), 75.
12- Panduro-Ramirez J, Alanya-Beltran J, Ruiz-Salazar J, Muñoz-Soriano C, Solano DA, Illa-Sihuincha GP, Escobar BR. Digital Competencies For Hybrid Classroom Teaching In Latin American Universities: Systematic Review. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture. 2023 May 22;33:1238-50.
13- Rosita, N., İr, S.A.U.N. and Mairi, S., 2019. Google Classroom for hybrid learning in senior high school. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 5(1), pp.35-41.
14- Fazeli Z, Vahedi M, Rahimi Z. Active Teaching in E-Learning from the Perspective of Elementary School Teachers: Methods, Consequences, and Challenges. Teaching and Learning Research. 2021 Apr 21;18(1):87-100.
15- گرکانی, دهقانی. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تدریس اثربخش در آموزش مجازی اضطراری از نگاه معلمان دوره ابتدایی در دوره پاندمی کووید-19. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 2022 Feb 20;18(2):157-80.‎
16- عسگری مجره, بناهان قمی, احمدی, پروین. تاثیر آموزش ترکیبی بر مولفه های تفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 2022 Feb 20;18(2):115-29.‎
17- Sandelowski M, Barroso J. Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company; 2006 Jul 24.
18- Chenail RJ. Learning to appraise the quality of qualitative research articles: a contextualized learning object for constructing knowledge. Qualitative Report. 2011 Jan; 16(1):236-48.
19- Lincoln YS, Guba EG, Pilotta JJ. Naturalistic inquiry: Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1985, 416 pp., $25.00 (Cloth).
20- Maxwell JA. The importance of qualitative research for causal explanation in education. Qualitative Inquiry. 2012 Oct;18(8):655-61.
21- Cole P. 1981. Radical pragmatics. New York: Academic Fress.
22- Mulhayatiah D, Sinaga P, Rusdiana D, Kaniawati I, Suhendi HY. Pedagogical and professional physics teacher training: why hybrid learning is important?. InJournal of Physics: Conference Series 2021 Mar 1 (Vol. 1806, No. 1, p. 012036). IOP Publishing.
23- Gil-Arias A, Claver F, Práxedes A, Villar FD, Harvey S. Autonomy support, motivational climate, enjoyment and perceived competence in physical education: Impact of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit. European Physical Education Review. 2020 Feb;26(1):36-53.
24- Bülow, M. W. (2022). Designing synchronous hybrid learning spaces: Challenges and opportunities. Hybrid learning spaces, 135-163.
25- Harahap DG, Nasution F, Nasution ES. Hybrid Learning: Learning Model during the Pandemic Period at State Elementary School 200301 Padangsidimpuan. InInternational Seminar Commemorating the 100th Annniversary of Tamansiswa 2022 Aug 15 (Vol. 1, No. 1, pp. 177-182).
26- Kovalevskaia N, Gilyazeva EN, Lobazova OF, Duborkina IA, Sokolova AP. Impact of digital services of hybrid cloud-based learning environment on efficiency of education. Revista Tempos E Espaços Em Educação. 2021;14(33).
27- Khan, U. R., Khan, G. M., & Arbab, K. (2021). Creating ‘COVID-safe’face-to-face teaching: Critical reflections on on-campus teaching during a pandemic. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(5), 9.
28- Moorhouse BL. Adaptations to a face-to-face initial teacher education course ‘forced’online due to the COVID-19 pandemic. Journal of education for teaching. 2020 Aug 7;46(4):609-11.
29- Daumiller M, Rinas R, Hein J, Janke S, Dickhäuser O, Dresel M. Shifting from face-to-face to online teaching during COVID-19: The role of university faculty achievement goals for attitudes towards this sudden change, and their relevance for burnout/engagement and student evaluations of teaching quality. Computers in Human Behavior. 2021 May 1;118:106677.
30- Wakui N, Abe S, Shirozu S, Yamamoto Y, Yamamura M, Abe Y, Murata S, Ozawa M, Igarashi T, Yanagiya T, Machida Y. Causes of anxiety among teachers giving face-to-face lessons after the reopening of schools during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2021 Dec;21(1):1-0.
31- Caldana AC, Eustachio JH, Lespinasse Sampaio B, Gianotto ML, Talarico AC, Batalhão AC. A hybrid approach to sustainable development competencies: The role of formal, informal and non-formal learning experiences. International Journal of Sustainability in Higher Education. 2023 Jan 24;24(2):235-58.
32- Blackley S, Wilson S, Sheffield R, Murcia K, Brown P, Tang KS, Cooper M, Williams J. How have Covid-19-related changes to tuition modes impacted face-to-face initial teacher education students?. Issues in Educational Research. 2021 Jun;31(2):421-39.
33- Almanar, Muhammad Abduh. "The shifting of face to face learning to distance learning during the pandemic Covid-19." Globish (An English-Indonesian Journal for English, Education and Culture) 9, no. 2 (2020).
34- Marek MW, Chew CS, Wu WC. Teacher experiences in converting classes to distance learning in the COVID-19 pandemic. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET). 2021 Jan 1;19(1):89-109.
35- García-Vera AB. Functional resignification and technological innovation as a digital teaching competence. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje. 2021 Jan 18;16(1):93-9.
36- Romero-Hall E, Ripine C. Hybrid Flexible Instruction: Exploring Faculty Preparedness. Online Learning. 2021 Sep;25(3):289-312.
37- Cherubini L. A unique hybrid problem-based learning model: Prospective teacher education and development. Journal of Advances in Education Research. 2020 May;5(2):60-9.
38- Zhang C. From face-to-face to screen-to-screen: CFL teachers’ beliefs about digital teaching competence during the pandemic. International Journal of Chinese Language Teaching. 2020 Jun 1;1(1):35-52.
39- Marshall DT, Shannon DM, Love SM. How teachers experienced the COVID-19 transition to remote instruction. Phi Delta Kappan. 2020 Nov;102(3):46-50.
40- Scull J, Phillips M, Sharma U, Garnier K. Innovations in teacher education at the time of COVID19: an Australian perspective. Journal of education for teaching. 2020 Aug 7;46(4):497-506.
41- Beason-Abmayr B, Caprette DR, Gopalan C. Flipped teaching eased the transition from face-to-face teaching to online instruction during the COVID-19 pandemic. Advances in Physiology Education. 2021 Jun 1;45(2):384-9.
42- Souleles N, Laghos A, Savva S. From face-to-face to online: assessing the effectiveness of the rapid transition of higher education due to the coronavirus outbreak. InICERI2020 Proceedings 2020 (pp. 927-934). IATED.
43- Singh J, Steele K, Singh L. Combining the best of online and face-to-face learning: Hybrid and blended learning approach for COVID-19, post vaccine, & post-pandemic world. Journal of Educational Technology Systems. 2021 Dec;50(2):140-71.
44- Sutiah S, Slamet S, Shafqat A, Supriyono S. Implementation of distance learning during the covid-19 pandemic in faculty of education and teacher training. Cypriot Journal of Educational Science. 2020;15(1):1204-14.
45- König J, Jäger-Biela DJ, Glutsch N. Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European journal of teacher education. 2020 Aug 7;43(4):608-22.
46- Ellianawati E, Subali B, Khotimah SN, Cholila M, Darmahastuti H. Face to Face Mode vs. Online Mode: A Discrepancy in Analogy-Based Learning During COVID-19 Pandemic. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2021 Sep 29;10(3):368-77.
47- اسکندری نسب, ابوالمعالی, درتاج, باقری. تبیین شاخص های شایستگی معلمان متوسطه دور اول شهر کرج. فصلنامه آموزش و پرورش متعالی. 2023 Mar 21;3(1):31-44.‎
48- Tabatabayi, K. S. R., Qasemzade, A. A., & YarMohammadzadeh, P. (2023). Designing a model for the development of media literacy competence of English language teachers in the first and second secondary levels.