پیش‌بینی درگیری شغلی براساس سواد برنامه‌ریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارت‌های ارتباطی در معلمان مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش باهدف پیش‏بینی درگیری شغلی بر اساس سواد برنامه‌ریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارت‌های ارتباطی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر کوهنانی به تعداد 396 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای تعداد 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسش‌نامه درگیری شغلی، سواد برنامه‌ریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارت­های ارتباطی استفاده شد. روایی محتوایی پرسش‌نامه‌ها تأیید و پایایی آن‏ها به ترتیب 85/0، 90/0، 79/0، 89/0، 82/0 به‌دست‌آمده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‏ها از روش‏های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و روش‏های آمار استنباطی (آزمون‌های نرمال بودن، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام) تحت نرم‌افزار spss نسخه 23 استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین سواد برنامه‌ریزی درسی و درگیری شغلی، بین خودکارآمدی تدریس و درگیری شغلی، بین تدریس تحولی و درگیری شغلی و بین مهارت‌‌های ارتباطی و درگیری شغلی رابطه معناداری وجود دارد و مؤلفه‌های سواد برنامه‌ریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارت‌های ارتباطی قدرت پیش‌بینی درگیری شغلی را دارند. نتیجه کلی اینکه سواد برنامه‌ریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارت‌های ارتباطی از جمله متغیرهای مؤثر بر درگیری شغلی معلمان است که لازم است پژوهشگران حوزه تعلیم‌وتربیت نگاه ویژه‏ای به این متغیرها داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


1- شاکری منش لیلا؛ آهی، قاسم؛ بحرینیان، سید عبدالمجید و منصوری، احمد. (1401). ارائه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با استرسورهای شغلی در دوران شیوع کووید-۱۹: نقش میانجی ارزیابی شناختی و درگیری شغلی. روان پرستاری، ۱۰ (۴):12-23.
2- Salanova, M., Schaufeli, W. (2020). A cross-national Study of Work
engagement as a mediator between job resources and proactive behavior. The International Journal of Human Resource Management, 19(1), 116-131.
3- رجبی فرجاد، حاجیه و فرخجسته، وحیده السادات (1400). تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر عملکرد شغلی با نقش‌های هویت و درگیری شغلی. مشاوره شغلی و سازمانی، 13 (3): 91-110.
4- غفوری، خالد؛ رجایی‌پور، سعید و کریمیان پور، غفار (1400). نقش میانجی وجدان کاری در رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی. رهبری آموزشی کاربردی، 2(3): 62-49.
5- خدامرادی، طوبی؛ حاجیلو، فتانه و گلابی، فاطمه (1401). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با خودکارآمدی اجتماعی در بین دانش‌آموزان سال آخر مقطع متوسطه دوم و عوامل مرتبط با آن. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 19(1)، 1-12.
6- Ogunode, N. J., Olowonefa, J. A., & Ayoko, V. O. (2023). TASK-ORIENTED LEADERSHIP STYLE AND PERFORMANCE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN NIGERIA. TA'LIM VA RIVOJLANISH TAHLILI ONLAYN ILMIY JURNALI, 3(3), 12-22.
7- Colwell, J., Hutchison, A., & Woodward, L. (2022). Digitally supported disciplinary literacy in elementary instruction. The Reading Teacher, 75(4), 463–474.
8- تقی‌پور، سحر؛ صالحی عمران، ابراهیم و عابدینی بلترک، میمنت (1401). نقش سواد برنامه‌ریزی درسی در عملکرد شغلی معلمان با میانجی‌گری جهت‌گیری تدریس. تدریس پژوهی، 10(2): 60-39.
9- Akınoğlu, O. and Doğan, S. (2012). A New Concept Proposal for the Field of Curriculum Development in Education: Curriculum Literacy. 21st National Educational Sciences Congress, 12-14 September 2012, Marmara.
10- Yar Yıldırım, V. & Dursun, F. (2019). Development of the School Administrators Curriculum Literacy Levels Scale. Journal of Kirsehir Education Faculty, 20(2), 705-750.
11- Kahramanoğlu, R. (2019). An investigation on teachers' proficiency levels towards curriculum literacy. Journal of International Social Research, 12(65).
12- Akyıldız, S. (2020). A conceptual analysis of curriculum literacy concept: A study of scale development. Electronic Journal of Social Sciences, 19(73), 315-332.
13- Keskin, A. (2020). Determination of teachers' perceptions of curriculum literacy levels (Unpublished doctoral thesis), Hacettepe University, Institute of Educational Sciences.
14- Erdamar, F. T. & Akpınar, B. (2020). Analysis of Program Literacy Skills of Classroom Teachers from the Administrative Perspective. Journal of History School, 52, 1861-1884.
15- Süer, S. & Demirkol, M. (2023). Are primary teachers literate or not: A study on curriculum literacy of primary teachers. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(1), 72-88.
16- ربیعی فرادنبه، نیلوفر؛ مقتدایی، لیلا و جمشیدیان، عبدالرسول (1400). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در بین معلمان مدارس ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم‌انسانی، 11(3): 139-166.
17- Castillo I, Molina-García J, Estevan I, et al. (2020) Transformational teaching in physical education and students’ leisure-time physical activity: The mediating role of learning climate, passion and self-determined motivation. International Journal of Environmental Research and Public Health 17(13): 4844.
18- Leisterer S and Gramlich L (2021) Having a positive relationship to physical activity: Basic psychological need satisfaction and age as predictors for students’ enjoyment in physical education. Sports 9(7): 90.
19- Álvarez, O., Tomás, I., Estevan, I., Molina-García, J., Queralt, A., Castillo I. (2018). Assessing teacher leadership in physical education: The Spanish version of the Transformational Teaching Questionnaire. Anales de Psicología/Annals of Psychology. 34(2), 405-11.
20- Barghi, I., Khandani A., Gorgani D. (2018). Investigating the Relationship between Transformational Teaching and Academic Motivation of High School Students. 2nd International Conference on Innovation and Research in Educational Management and Psychology, Tehran.
21- Varman, S. D., Cliff, D. P., Jones, R. A., Hammersley, M. L., Zhang, Z., Charlton, K., & Kelly, B. (2021). Experiential learning interventions and healthy eating outcomes in children: a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10824.
22- بریمانی، ابوالقاسم؛ ابراهیمی، وحید (1401). تدریس تحول آفرین و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان، انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ایران، 8 (2)، 123 – 132.
23- زارع، مهدیه؛ محمدی احمدآبادی، ناصر و پاک‌گوهر، علیرضا (1401). نقش مؤلفه‌های برنامه ویژه‌ی مدرسه در پیش‌بینی خودکارآمدی و تربیت شهروندی دانش‌آموزان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 19(1)، 13-24.
24- کریمیان پور، غفار؛ باقری، سید محمد جابر و معینی کیا، مهدی. (1399). نقش خودکارآمدی تدریس و اشتیاق شغلی در پیش‌بینی مقاومت در برابر تغییر در معلمان. فصلنامه علمی پژوهش‌نامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 15(62): 194-179.
25- Barni, D., Danioni, F., and Benevene, P. (2019). Teachers’ self-efficacy: the role of personal values and motivations for teaching. Front. Psychol. 10. 1–7. doi: 10.3389/ fpsyg.2019.01645.
26- Alibakhshi, G., Nikdel, F., and Labbafi, A. (2020). Exploring the consequences of teachers’ self-efficacy: a case of teachers of English as a foreign language. Asian. J. Second. Foreign. Lang. Educ. 5. 1–19.
27- Orakci, S., and Durnali, M. (2023). The mediating effects of metacognition and creative thinking on the relationship between teachers’ autonomy support and teachers’ self‐efficacy. Psychol Sch. 60, 162–181.
28- Sokhom Chan, Sorakrich Maneewan & Ravinder Koul (2023) An examination of the relationship between the perceived instructional behaviours of teacher educators and pre-service teachers’ learning motivation and teaching self-efficacy, Educational Review, 75:2, 264-286.
 
29- محمدی دالونی، لیلا (1400). ارتباط صداقت و محبوبیت با مهارت‌های ارتباطی معلمان مقطع دبیرستان شهرستان ماکو. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام‌نور ارومیه، چاپ نشده.
30- بابایی پرشه، افسانه و مصدقی نیک، فاطمه (1401). رابطه سواد اطلاعاتی و مهارت‌های ارتباطی معلمان با خودکارآمدی تحصیلی با نقش تعدیلگر باورهای هوشی دانش‌آموزان. فصلنامه مدیریت و چشم‌انداز آموزش، 4(2): 1-20.
31- Lee, T., Lee, B., Lee - Geiller, S. (2020). The effects of information literacy on trust in government websites: Evidence from an online experiment. International Journal of Information Management, 52(5), 102-108.
32- Messer, E., Kelly, P., Poirier, J. (2020). Engineering information literacy and communication. At the 12th International Conference on Learning. Facultad de Ciencias de la Education, University of Grenada.
33- سامانی پور، آیسودا؛ شهبازی، زهرا؛ عموزاده، جعفر و فرجی، فرانه (1400). تأثیر سواد برنامه‌ریزی درسی بر عملکرد شغلی معلمان ابتدایی، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش­های دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران.
34- Okeke, I. N. (2023). Principals’effective Curriculum Implementation As A Correlate Of Teachers’job Involvement In Secondary Schools In Awka Education Zone. Unizik Journal Of Educational Research And Policy Studies, 15(3), 96-103.
35- عبدی، علی؛ محمدی، میترا؛ رستمی، نیلوفر (1401). بررسی رابطه بین تدریس تحول‌آفرین و نوآوری‌‌کاری با نقش واسطه‌ای مشارکت‌ کاری در دبیران دوره متوسطه اول، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12 (1)، 146 – 127.
36- احمدیان، ذکریا و عزیزی، معصومه (1399). تحلیل ساختاری روابط رهبری تحول آفرین و چابکی سازمانی با نقش واسطه ای درگیری شغلی در نظام سلامت، رهبری آموزشی کاربردی، 1(2): 81-96.
37- طباطبایی عدنان؛ جلیلی شیشوان، الهام؛ بیگدلی، علی و موسی زاده، زهره (1400). تبیین علّی درگیری شغلی معلمان تربیت‌بدنی بر اساس جهت‏گیری هدف و هیجانات تدریس، پژوهش در نظام های آموزشی،  15(53): 139-149.
 
 
38- Han, Y., Wang, Y. (2021) Investigating the Correlation Among Chinese EFL Teachers’ Self-efficacy, Work Engagement, and Reflection. Front. Psychol. 12(1), 763-772.
39- Perera, H. N., Granziera, H., & McIlveen, P. (2018). Profiles of teacher personality and relations with teacher self-efficacy, work engagement, and job satisfaction. Personality and individual Differences, 120, 171-178.
40- احمدی نیک، فاضل؛ شجاعی، احمد و رومیانی، یونس (1400). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی دبیران (مورد مطالعه : مدارس متوسطه دوم شهر بهبهان). رهبری آموزشی کاربردی، 2(1): 1-14.
41- Špoljarić, A., & Tkalac Verčič, A. (2022). Internal communication satisfaction and employee engagement as determinants of the employer brand. Journal of Communication Management, 26(1), 130-148.
42- Chadha, R. (2021). The Analysis of the Effect of Downsizing on Employee as Well as Organisation. Issue 3 Int'l JL Mgmt. & Human., 4, 3393.
43- رضایی‌شریف، علی (1393). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تدریس تحول‌آفرین (TTQ). تدریس‌پژوهی، 2 (1)، 53 – 63.
44- کریمیان پور، غفار؛ باقری، سید محمدجابر و معینی کیا، مهدی. (1399). نقش خودکارآمدی تدریس و اشتیاق شغلی در پیش بینی مقاومت در برابر تغییر در معلمان، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 15(62): 179 – 194.
45- جعفری، آزمون (1395). ارتباط بین فن‌آوری اطلاعات با مدیریت دانش و مهارت‌های ارتباطی معلمان تربیت بدنی، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، 3 (11)، 25 – 11.