روایت پژوهی چالش‌ها و راهکارهای آموزش در چندپایۀ ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشکده روان شناسی علوم تربیتی، دانشگاه تهران.تهران،ایران.

2 دانشیار و عضو هیئت علمی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه تهران ،تهران،ایران.

3 دانشیارو عضو هیئت علمی ،،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران.

چکیده

مقدمه: آموزگاران چندپایه، عموماً «مدیر-آموزگار» هستند. بدیهی است نو آموزگاران چندپایه برای مقابله با چالش‌هایی که با آن مواجه‌اند به دنبال راهکار باشند. نگارش روایت آموزگاران چندپایۀ ابتدایی مجرب‌تر موجب مدیریت دانش و بازسازی هویت حرفه‌ای دیگر همکارانشان می‌شود هدف مقاله هم روایت پژوهی آنان از چالش‌ها و راهکارهای آموزش در چندپایۀ ابتدایی است.
روش: پژوهش با رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی انجام شد. نمونه‌گیری به شیوۀ هدفمند[1] و با راهبرد ملاکی[2]، در دسترس[3] انجام شد. داده‌ها از طریق مشاهده، مصاحبه و یادداشت‌های میدانی گردآوری شد و با مدل لیچمن تحلیل شد. یافته‌ها در 12 روایت درهم‌تنیده بیان گردید که برای شفافیت بیشتر، نقشه مفهومی آن ذکر گردید. اعتباریابی یافته‌ها از «مثلث سازی»، «تحلیل مورد منفی یا متباین»، بازبینی تحقیق به‌وسیلۀ مشارکت‌کنندگان[4] و نظارت دو نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران حاصل شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که؛ کمبود وقت، تداخل وظیفه، انگیزه و نگرش شغلی، تربیت‌معلم و توسعه حرفه‌ای، کتاب‌های درسی، بخشنامه‌های بی‌فایده، دانش آموزان ناهمگون و متفاوت، اولیاء دانش آموزان، کودکان کار و فروش دختران، کمبود بودجه و امکانات و هم‌زمانی چند چالش با شیوع کرونا از چالش‌های معلمان بود. مدیریت کلاس چندپایه (مدیریت زمان، تسلط بر محتوا و طرح درس، تلفیق محتوا، استفاده از روش‌های خلیفه‌ای، موکت کردن کلاس درس و...)، عدم شرکت در جلسات غیرضروری با هماهنگی قبلی، تمرکز بر یادگیری دانش آموزان، همیاری جستن از نهادهای محلی، توجه به فرایند جذب معلم و صلاحیت‌های وی، توجه به سواد برنامه درسی، انطباق متقابل، استفاده از کمک مشاور، آگاهی فرهنگی از بافت، تربیت جنسی، صبوری و باورهای الهی معلم، استفاده از تجربیات جهانی، استفاده از ظرفیت محلی ازجمله راهکارهای مقابله این چالش‌ها بودند.
بحث و نتیجه­گیری: آموزگار گله‌مند از چالش‌ها، همان آموزگار خیری بود که باتحمل رنج بی‌شمار می‌خواست به شکوفایی استعداد دانش آموزان دست یابد.

کلیدواژه‌ها


1- Stark O. An optimal split of school classes. Economic Analysis and Policy. 2021 Mar 1;69:668-75.
2- آقازاده، محرم و فضلی، رخساره. راهنمای آموزشی در کلاس‌های درس چندپایه. تهران: آییژ؛1384.
3- صمدیان، صمد. شیوه اداره و تدریس در کلاس‌های چندپایه، تبریز: صمد صمدیان؛1386.
4- میر شفیعی لنگری، داود. یک موقعیت خاص به نام چندپایه، تهران: مدرسه؛1395.
5-Cornish L. History, Context and Future Directions of Multigrade Education. Perspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia. 2021:21-39.
6- Brown TH. Beyond constructivism: navigationism in the knowledge era. On the Horizon. 2006 Jul 1;14(3):108-20.
7- پانا (اسفند 1397). یافته‌های آماری وزارت آموزش‌وپرورش. در دسترس درhttps://www.pana.ir/news/1028709.
8- LITTLE AW. Education for all: Multigrade realities and histories. Education for All and Multigrade Teaching. 2006:1-26.
9- Martín-Cilleros MV, Gutiérrez-Ortega M, Morán-Antón M, Sánchez-Gómez MC. Percepción del profesorado de las aulas multigrado desde una perspectiva DAFO
10- Weber E, Chaka T. Multigrade Education in South Africa: Does It Promote Educational Change and Social Development? Perspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia. 2021:41-55.
11- Kartal A, Güven Demir E. Multi-grade teaching: Experiences of teachers and preservice teachers in Turkey. Hungarian Educational Research Journal. 2023 May 15;13(2):170-88.
12- Ruth, Tenley M.how Teachers Use Beliefs and Knowledge in Changing Contexts: A Multi-Site Ethnographic Study with Nicaraguan Multigrade Elementary School Teachers; 2017. https://digitalrepository.unm.edu/educ_ifce_etds/55
13- van Wyk MM. South African Multigrade Teachers’ Implementation of Cooperative Learning Strategies. InPerspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia 2021 Oct 26 (pp. 73-93). Cham: Springer International Publishing.
14- Ye XY. The Development of Multi-Grade Instruction in Elementary Schools under the Trend of Declining Birthrate: Taking Chiayi County as an Example. Journal of Curriculum Studies. 2021 Sep 1;16(2):87-106.
15- Kalender B, Erdem E. Challenges faced by classroom teachers in multigrade classrooms: A case study. Journal of Pedagogical Research. 2021 Dec 7;5(4):76-91.
16- Woodroffe T, Wallace R, Guthadjaka K, Funk J, Maypilama EL, Ireland S, Adair R, Ober R, Armstrong S, Lowell A, Pollard K. Indigenous women in science: A proposed framework for leadership, knowledge, innovation, and complexity. University of South Florida M3 Center Publishing. 2021;3(2021):29.
17- Chan JR, Marasigan AC, Santander NT. Multigrade teachers’ experiences and learning assessments on modular remote teaching during the COVID-19 pandemic. International Journal of Research. 2021;10(6):95-107.
18- Hyry‐Beihammer EK, Jokikokko K, Uitto M. Emotions involved in encountering classroom diversity: Beginning teachers’ stories. British Educational Research Journal. 2019 Dec;45(6):1124-39.
 
 
19- Matobako S, Heqoa S. The Implications of a new integrated curriculum for crowded and multigrade classes in Lesotho primary schools. M. Lekhetho. Education in Lesotho: Prospects and challenges. 2018:63-80.
20- Msimanga MR. Key Considerations for Effective Learning in Rural Multi Grade Classrooms. Creating Effective Teaching and Learning Spaces: Shaping Futures and Envisioning Unity in Diversity and Transformation. 2021 Sep 7:59.
21- Alasa VM, Tikoinavuso F, Raiula TR, Ali F. Pedagogical Preparation of Pre-service Primary School Teachers: The Challenges of the Professional Experience in Fiji. Gagasan Pendidikan Indonesia. 2021 Dec 15;2(2):60-73.
22- Reyteran R. Teaching in IP Schools: An Analysis of Teachers' Experiences as Input to Pre-Service Teacher Education. International Journal of Language and Literary Studies. 2021 Dec 5;3(4):131-42.
23- Novelia D. analysis of multigrade teaching policy implementation at elementary school levels in probolinggo district. International Journal of Global Accounting, Management, Education, and Entrepreneurship. 2021 Nov 30;2(1):55-65.
24- Hlalele D, Mosia M. Teachers' Sense of Community in Rural Learning Ecologies. Alternation. 2020 Jul 1;27(2).
25- Moncada Prieto YC. The Story and Experiences of Teacher Maria: A 20-years old period in the rural multigrade school". El Granadillo. Universidad Santo Tomás;2020.
26- Ncokwana ZT. The dynamics of leading in rural contexts: narratives of primary school Principals (Doctoral dissertation).
27- Bawane J. Paradoxes in teacher education: Voices from the Indian context. Teaching and teacher education: South Asian perspectives. 2019:49-70.
28- Joyce TM. Quality basic education for all: Challenges in multi-grade teaching in rural schools. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2014 Jan 5;5(1):531.
29- بدری، رحمان، محمودی، فیروز، ایمانزاده، علی، ادیب، یوسف. تجارب زیسته معلمان از آسیب‌ها وچالش‌های برنامة درسی کلاس‌های چندپایه دورة ابتدایی (مطالعه‌ای پدیدارشناسی). تدریس پژوهی 1400؛9(1):135-153.
30- میرزایی، صالح. تجارب معلمان چندپایه دوره ابتدائی از نقش راهبران آموزشی در توسعه حرفه‌ای آنان [پایان‌نامه]. کردستان: دانشگاه کردستان؛1400.
31- میرزایی، مهدی. بررسی چالش‌ها و راهکارهای عملی بهبود مدیریت تخصیص و مصرف بهینه منابع مالی در مدارس ابتدایی چندپایه عشایری غیر کوچ رو آموزش‌وپرورش منطقه‌ی موسیان در استان ایلام. پژوهش در آموزش کلاس‌های تلفیقی و چندپایه 1400؛ 1(1):71-84.‎
32- محمدی بالسینی، زهرا. بررسی تجارب زیسته معلمان در آموزش مجازی کلاس‌های چندپایه در دوران کرونا [پایان‌نامه]. آذربایجان شرقی: دانشگاه پیام نور؛1400.
33- مرادی، امیر و کردلو، محسن. پدیدارشناسی تجارب معلمان از آسیب‌های آموزش در کلاس‌های چندپایه روستایی کرمانشاه و راه‌کارهای بهبود کیفیت آموزش در آن‌ها. پژوهش در آموزش کلاس‌های تلفیقی و چندپایه 1؛1400(1):29-39.
34- سعادتمند، زهره؛ زارع خورمیزی، حسین و کشتی آرای، نرگس. تجارب زیسته معلمان کلاس‌های چندپایه پیرامون استفاده بهینه زمان و مدیریت آن به‌عنوان مؤلفه مؤثر در برنامه درسی. تحقیقات مدیریت آموزشی 1399؛11(43):55-67.
35- جواهری، ‌فرزین. بررسی موانع پیشرو اجرای ارزشیابی کیفی-توصیفی. پژوهش در هنر و علوم انسانی 1399؛ 29(5): 47-52.
36- یدالهی ده چشمه، آرش، لیاقت‌دار، محمدجواد وداورپناه، سید هدایت الله. شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد معلمان کلاس‌های چندپایه. پژوهش‌های آموزش و یادگیری 1398؛2(16):129-146.
37- انصاری، ‌افشین و حسنی‌کریم‌آباد، ‌اشکان. توصیف تجارب زیست شده معلمان دوره ابتدایی در مورد کلاس‌های چندپایه (مطالعه موردی کلاس‌های چندپایه اداره آموزش‌وپرورش منطقه انزل). پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش 1398؛ 17(2): 16-31.‎
38- جنابی نمین، علی؛ خدائی، علی و حسینی، مهدی. مدیریت کلاس‌های چندپایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی؛ آسیب‌ها و راهکارها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 1398؛ 10(3 (پیاپی 39)): 49-64.
39- کریمی، محمدصادق و غفوری، محمد خالد. مزیت‌ها و محدودیت‌های کلاس‌های چندپایه بر اساس تجارب زیسته معلمان کلاس‌های چندپایه، نشریه توسعه حرفه‌ای 1397؛3(2):59-74.
40- بهمن‌نیا، ‌سینا و محمودیان‌آذر، ‌تورج. شیوه‌ی اداره و مدیریت کلاس درسی چندپایه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی 1397؛ 16(3): 135-144.‎
42- مرتضوی زاده، سید حشمت اله؛ نیلی، محمدرضا؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و حسنی، محمد. واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی توصیفی در کلاس‌های چندپایه و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه‌ریزی درسی)1397؛ 15(30 (57)): 80-93.
43- الماسیان، سیده زینب. آسیب‌شناسی آموزش در کلاس‌های چندپایه از دیدگاه معلمان مدارس چندپایه‌ ابتدایی شهرستان دلفان (استان لرستان) [پایان‌نامه]. تهران: دانشگاه الزهرا (س)؛1395.
44- Ghanbari M, Nikkhah M. Teachers Multi Grade Classroom of Opportunities and Constraints of these Clasese know what? (A Qualitative Study). Teacher Professional Development. 2017 Aug 23;2(2):55-66.
45- Khazaei L, Ahmadi P, Rahmani F, Bakhshi H, Gholipour J, Hosseinpour R. Challenges and disadvantages of multigrade teaching: Qualitative research.2016;12:135-142.
46- بشیری حدادان، کلثوم؛ محمودی، فیروز؛ رضا پور، یوسف و ادیب، یوسف. توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر، نشریه پژوهش‌های آموزش و یادگیری 1394؛12(2): 107-120.
47- عطاران، محمد. پژوهش روایی: اصول و مراحل، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان؛1397.
48- حیدری نقدعلی، ژیلا؛ عطاران، محمد و حاجی حسین نژاد، غلام رضا.تجربه های دوران تحصیل و شکل گیری هویت حرفه ای معلم: پژوهشی خودمردم نگارانه .پژوهش های انسان شناسی ۱۳۹۲؛۳(۱):۲۸-۷.
49- Shareefa M, Moosa V, Matzin R, Abdulla NZ, Jawawi R. Facilitating differentiated instruction in a multi-grade setting: The case of a small school. SN Social Sciences. 2021 Apr 26;1(5):127.
50- Magro Gutiérrez, M., Hus, V., Jančič Hegediš, P. and Carrascal Domínguez, S., 2022. Students of Primary Education Degree from two European universities: a competency-based assessment of performance in multigrade schools. Comparative study between Spain and Slovenia. Revista Española de Educación Comparada, 2022(40).
51- نصیری، حمیرا و فراهانی فرمهینی، ویدا. مدیریت کلاس چندپایه: آموزگار کلاس‌های چندپایه به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ رشد آموزش ابتدایی 1394؛19(8(155)):26-28.
52- شعبانی، حسن. مهارت‌های آموزشی و پرورشی: روش‌ها و فنون تدریس، تهران: سمت؛1398.
53- نصیری، حمیرا. تجارب زیسته‌ی معلمان چندپایۀ شهر تهران و ارائه راهکار عملی تدریس مناسب به همراه یک مدل آموزشی [پایان‌نامه]، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
54- دهقانی، مرضیه و باقریان فرد، مصطفی. برنامه‌ریزی درسی دوره‌ی ابتدایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛1397.
55- Baeza A. Exploring the lived experience of one rural teacher in an Indigenous context: A narrative inquiry. In6th Chilean Graduate Conference 2018 (No. 6th).
56- Taole M. Challenges Encountered by Teaching Principals in Rural Multigrade Primary Schools: A South African Perspective. International Journal of Whole Schooling. 2022;18(2):1-27.
57- Cortés González P, González Alba B, Leite Méndez A. Multigrade classrooms in rural schools of Andalusia. Teaching Perspectives.
58- Zamora Guzmán LF, Mendoza Báez AP. The Training of Educators for Rural Work: The Challenge Posed by the Multigrade Rural School in Colombia.
59- مارش، کالین و ویلیس، جرج. مبانی نظری و عملی برنامه‌ریزی درسی، ترجمه‌ی سید احمد مدنی، تهران: انتشارات سمت؛1398.
60- Hargreaves E, Montero C, Chau N, Sibli M, Thanh T. Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: an overview. International journal of educational development. 2001 Nov 1;21(6):499-520.
61- کاظمی، سیمین. کودکان کار: در جهانی که هرگز نساخته‌اند! سلامت اجتماعی 1396؛14(2): 76-78.
62- Unicef. Global programme to accelerate action to end child marriage. retrived at 20/5/2022 from https://www.unicef.org/documents/leveraging-large-scale-sectoral-programmes-prevent-child-marriage-0
63- Patel R, Joshi A. Design Opportunity for Learning Aid in Multi-grade Schools in Rural India. InProceedings of the 7th Indian Conference on Human-Computer Interaction 2015 Dec 17 (pp. 68-73).
64- Lara Corro E, Juárez Bolaños D. Tutor Relationship between Students in a Multigrade Class in Mexico.
65- De borja jo, Marie a, Sigua e, Mark S, Marasigan AP. Pedagogical practices of multigrade teachers in conducting science learning activities. IOER International Multidisciplinary Research Journal. 2020 Sep 23;2(3):219-28.
66- Kucita P, Maxwell TW. Multi-grade teaching in Bhutan: Congruency amongst policies, teacher education, and practices. Educational Innovation and Practice. 2016;1(1):1-8.
67- رومانی، سعید؛ حاجی حسین نژاد، غلام رضا؛ فاضلی، نعمت الله و حسینی خواه علی. بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزش و آموزشگاهی 1399؛ 8(2): 167-192.
68- Menon R, Nedungdi P, Raman R. Technology enabled teacher training for low-literate, remote and rural multi-grade education centers. In2017 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (ICACCI) 2017 Sep 13 (pp. 1594-1599). IEEE.