1- Stark O. An optimal split of school classes. Economic Analysis and Policy. 2021 Mar 1;69:668-75.
2- آقازاده، محرم و فضلی، رخساره. راهنمای آموزشی در کلاسهای درس چندپایه. تهران: آییژ؛1384.
3- صمدیان، صمد. شیوه اداره و تدریس در کلاسهای چندپایه، تبریز: صمد صمدیان؛1386.
4- میر شفیعی لنگری، داود. یک موقعیت خاص به نام چندپایه، تهران: مدرسه؛1395.
5-Cornish L. History, Context and Future Directions of Multigrade Education. Perspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia. 2021:21-39.
6- Brown TH. Beyond constructivism: navigationism in the knowledge era. On the Horizon. 2006 Jul 1;14(3):108-20.
8- LITTLE AW. Education for all: Multigrade realities and histories. Education for All and Multigrade Teaching. 2006:1-26.
9- Martín-Cilleros MV, Gutiérrez-Ortega M, Morán-Antón M, Sánchez-Gómez MC. Percepción del profesorado de las aulas multigrado desde una perspectiva DAFO
10- Weber E, Chaka T. Multigrade Education in South Africa: Does It Promote Educational Change and Social Development? Perspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia. 2021:41-55.
11- Kartal A, Güven Demir E. Multi-grade teaching: Experiences of teachers and preservice teachers in Turkey. Hungarian Educational Research Journal. 2023 May 15;13(2):170-88.
13- van Wyk MM. South African Multigrade Teachers’ Implementation of Cooperative Learning Strategies. InPerspectives on Multigrade Teaching: Research and practice in South Africa and Australia 2021 Oct 26 (pp. 73-93). Cham: Springer International Publishing.
14- Ye XY. The Development of Multi-Grade Instruction in Elementary Schools under the Trend of Declining Birthrate: Taking Chiayi County as an Example. Journal of Curriculum Studies. 2021 Sep 1;16(2):87-106.
15- Kalender B, Erdem E. Challenges faced by classroom teachers in multigrade classrooms: A case study. Journal of Pedagogical Research. 2021 Dec 7;5(4):76-91.
16- Woodroffe T, Wallace R, Guthadjaka K, Funk J, Maypilama EL, Ireland S, Adair R, Ober R, Armstrong S, Lowell A, Pollard K. Indigenous women in science: A proposed framework for leadership, knowledge, innovation, and complexity. University of South Florida M3 Center Publishing. 2021;3(2021):29.
17- Chan JR, Marasigan AC, Santander NT. Multigrade teachers’ experiences and learning assessments on modular remote teaching during the COVID-19 pandemic. International Journal of Research. 2021;10(6):95-107.
18- Hyry‐Beihammer EK, Jokikokko K, Uitto M. Emotions involved in encountering classroom diversity: Beginning teachers’ stories. British Educational Research Journal. 2019 Dec;45(6):1124-39.
19- Matobako S, Heqoa S. The Implications of a new integrated curriculum for crowded and multigrade classes in Lesotho primary schools. M. Lekhetho. Education in Lesotho: Prospects and challenges. 2018:63-80.
20- Msimanga MR. Key Considerations for Effective Learning in Rural Multi Grade Classrooms. Creating Effective Teaching and Learning Spaces: Shaping Futures and Envisioning Unity in Diversity and Transformation. 2021 Sep 7:59.
21- Alasa VM, Tikoinavuso F, Raiula TR, Ali F. Pedagogical Preparation of Pre-service Primary School Teachers: The Challenges of the Professional Experience in Fiji. Gagasan Pendidikan Indonesia. 2021 Dec 15;2(2):60-73.
22- Reyteran R. Teaching in IP Schools: An Analysis of Teachers' Experiences as Input to Pre-Service Teacher Education. International Journal of Language and Literary Studies. 2021 Dec 5;3(4):131-42.
23- Novelia D. analysis of multigrade teaching policy implementation at elementary school levels in probolinggo district. International Journal of Global Accounting, Management, Education, and Entrepreneurship. 2021 Nov 30;2(1):55-65.
24- Hlalele D, Mosia M. Teachers' Sense of Community in Rural Learning Ecologies. Alternation. 2020 Jul 1;27(2).
25- Moncada Prieto YC. The Story and Experiences of Teacher Maria: A 20-years old period in the rural multigrade school". El Granadillo. Universidad Santo Tomás;2020.
26- Ncokwana ZT. The dynamics of leading in rural contexts: narratives of primary school Principals (Doctoral dissertation).
27- Bawane J. Paradoxes in teacher education: Voices from the Indian context. Teaching and teacher education: South Asian perspectives. 2019:49-70.
28- Joyce TM. Quality basic education for all: Challenges in multi-grade teaching in rural schools. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2014 Jan 5;5(1):531.
29- بدری، رحمان، محمودی، فیروز، ایمانزاده، علی، ادیب، یوسف. تجارب زیسته معلمان از آسیبها وچالشهای برنامة درسی کلاسهای چندپایه دورة ابتدایی (مطالعهای پدیدارشناسی). تدریس پژوهی 1400؛9(1):135-153.
30- میرزایی، صالح. تجارب معلمان چندپایه دوره ابتدائی از نقش راهبران آموزشی در توسعه حرفهای آنان [پایاننامه]. کردستان: دانشگاه کردستان؛1400.
31- میرزایی، مهدی. بررسی چالشها و راهکارهای عملی بهبود مدیریت تخصیص و مصرف بهینه منابع مالی در مدارس ابتدایی چندپایه عشایری غیر کوچ رو آموزشوپرورش منطقهی موسیان در استان ایلام. پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه 1400؛ 1(1):71-84.
32- محمدی بالسینی، زهرا. بررسی تجارب زیسته معلمان در آموزش مجازی کلاسهای چندپایه در دوران کرونا [پایاننامه]. آذربایجان شرقی: دانشگاه پیام نور؛1400.
33- مرادی، امیر و کردلو، محسن. پدیدارشناسی تجارب معلمان از آسیبهای آموزش در کلاسهای چندپایه روستایی کرمانشاه و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش در آنها. پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه 1؛1400(1):29-39.
34- سعادتمند، زهره؛ زارع خورمیزی، حسین و کشتی آرای، نرگس. تجارب زیسته معلمان کلاسهای چندپایه پیرامون استفاده بهینه زمان و مدیریت آن بهعنوان مؤلفه مؤثر در برنامه درسی. تحقیقات مدیریت آموزشی 1399؛11(43):55-67.
35- جواهری، فرزین. بررسی موانع پیشرو اجرای ارزشیابی کیفی-توصیفی. پژوهش در هنر و علوم انسانی 1399؛ 29(5): 47-52.
36- یدالهی ده چشمه، آرش، لیاقتدار، محمدجواد وداورپناه، سید هدایت الله. شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد معلمان کلاسهای چندپایه. پژوهشهای آموزش و یادگیری 1398؛2(16):129-146.
37- انصاری، افشین و حسنیکریمآباد، اشکان. توصیف تجارب زیست شده معلمان دوره ابتدایی در مورد کلاسهای چندپایه (مطالعه موردی کلاسهای چندپایه اداره آموزشوپرورش منطقه انزل). پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش 1398؛ 17(2): 16-31.
38- جنابی نمین، علی؛ خدائی، علی و حسینی، مهدی. مدیریت کلاسهای چندپایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی؛ آسیبها و راهکارها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 1398؛ 10(3 (پیاپی 39)): 49-64.
39- کریمی، محمدصادق و غفوری، محمد خالد. مزیتها و محدودیتهای کلاسهای چندپایه بر اساس تجارب زیسته معلمان کلاسهای چندپایه، نشریه توسعه حرفهای 1397؛3(2):59-74.
40- بهمننیا، سینا و محمودیانآذر، تورج. شیوهی اداره و مدیریت کلاس درسی چندپایه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی 1397؛ 16(3): 135-144.
42- مرتضوی زاده، سید حشمت اله؛ نیلی، محمدرضا؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و حسنی، محمد. واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاسهای چندپایه و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)1397؛ 15(30 (57)): 80-93.
43- الماسیان، سیده زینب. آسیبشناسی آموزش در کلاسهای چندپایه از دیدگاه معلمان مدارس چندپایه ابتدایی شهرستان دلفان (استان لرستان) [پایاننامه]. تهران: دانشگاه الزهرا (س)؛1395.
44- Ghanbari M, Nikkhah M. Teachers Multi Grade Classroom of Opportunities and Constraints of these Clasese know what? (A Qualitative Study). Teacher Professional Development. 2017 Aug 23;2(2):55-66.
45- Khazaei L, Ahmadi P, Rahmani F, Bakhshi H, Gholipour J, Hosseinpour R. Challenges and disadvantages of multigrade teaching: Qualitative research.2016;12:135-142.
46- بشیری حدادان، کلثوم؛ محمودی، فیروز؛ رضا پور، یوسف و ادیب، یوسف. توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر، نشریه پژوهشهای آموزش و یادگیری 1394؛12(2): 107-120.
47- عطاران، محمد. پژوهش روایی: اصول و مراحل، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان؛1397.
48- حیدری نقدعلی، ژیلا؛ عطاران، محمد و حاجی حسین نژاد، غلام رضا.تجربه های دوران تحصیل و شکل گیری هویت حرفه ای معلم: پژوهشی خودمردم نگارانه .پژوهش های انسان شناسی ۱۳۹۲؛۳(۱):۲۸-۷.
49- Shareefa M, Moosa V, Matzin R, Abdulla NZ, Jawawi R. Facilitating differentiated instruction in a multi-grade setting: The case of a small school. SN Social Sciences. 2021 Apr 26;1(5):127.
50- Magro Gutiérrez, M., Hus, V., Jančič Hegediš, P. and Carrascal Domínguez, S., 2022. Students of Primary Education Degree from two European universities: a competency-based assessment of performance in multigrade schools. Comparative study between Spain and Slovenia. Revista Española de Educación Comparada, 2022(40).
51- نصیری، حمیرا و فراهانی فرمهینی، ویدا. مدیریت کلاس چندپایه: آموزگار کلاسهای چندپایه به چه مهارتهایی نیاز دارد؟ رشد آموزش ابتدایی 1394؛19(8(155)):26-28.
52- شعبانی، حسن. مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس، تهران: سمت؛1398.
53- نصیری، حمیرا. تجارب زیستهی معلمان چندپایۀ شهر تهران و ارائه راهکار عملی تدریس مناسب به همراه یک مدل آموزشی [پایاننامه]، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
54- دهقانی، مرضیه و باقریان فرد، مصطفی. برنامهریزی درسی دورهی ابتدایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛1397.
55- Baeza A. Exploring the lived experience of one rural teacher in an Indigenous context: A narrative inquiry. In6th Chilean Graduate Conference 2018 (No. 6th).
56- Taole M. Challenges Encountered by Teaching Principals in Rural Multigrade Primary Schools: A South African Perspective. International Journal of Whole Schooling. 2022;18(2):1-27.
57- Cortés González P, González Alba B, Leite Méndez A. Multigrade classrooms in rural schools of Andalusia. Teaching Perspectives.
58- Zamora Guzmán LF, Mendoza Báez AP. The Training of Educators for Rural Work: The Challenge Posed by the Multigrade Rural School in Colombia.
59- مارش، کالین و ویلیس، جرج. مبانی نظری و عملی برنامهریزی درسی، ترجمهی سید احمد مدنی، تهران: انتشارات سمت؛1398.
60- Hargreaves E, Montero C, Chau N, Sibli M, Thanh T. Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: an overview. International journal of educational development. 2001 Nov 1;21(6):499-520.
61- کاظمی، سیمین. کودکان کار: در جهانی که هرگز نساختهاند! سلامت اجتماعی 1396؛14(2): 76-78.
62- Unicef. Global programme to accelerate action to end child marriage. retrived at 20/5/2022 from https://www.unicef.org/documents/leveraging-large-scale-sectoral-programmes-prevent-child-marriage-0
63- Patel R, Joshi A. Design Opportunity for Learning Aid in Multi-grade Schools in Rural India. InProceedings of the 7th Indian Conference on Human-Computer Interaction 2015 Dec 17 (pp. 68-73).
64- Lara Corro E, Juárez Bolaños D. Tutor Relationship between Students in a Multigrade Class in Mexico.
65- De borja jo, Marie a, Sigua e, Mark S, Marasigan AP. Pedagogical practices of multigrade teachers in conducting science learning activities. IOER International Multidisciplinary Research Journal. 2020 Sep 23;2(3):219-28.
66- Kucita P, Maxwell TW. Multi-grade teaching in Bhutan: Congruency amongst policies, teacher education, and practices. Educational Innovation and Practice. 2016;1(1):1-8.
67- رومانی، سعید؛ حاجی حسین نژاد، غلام رضا؛ فاضلی، نعمت الله و حسینی خواه علی. بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزش و آموزشگاهی 1399؛ 8(2): 167-192.
68- Menon R, Nedungdi P, Raman R. Technology enabled teacher training for low-literate, remote and rural multi-grade education centers. In2017 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (ICACCI) 2017 Sep 13 (pp. 1594-1599). IEEE.