مقدمه: آموزش معکوس یکی از راهبردهای نوین آموزش شناختی است که میتواند بر تواناییهای شناختی تأثیر داشته باشد. مطالعه-ی حاضر با هدف بررسی تأثیر روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویان بطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل هر گروه 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی، آموزش معکوس دریافت کردند. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای خودتنظیمی ریان و کانیل (1989)، خودکارامدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و تفکر طراحی دوسی و همکاران(2018) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیشفرضها و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و دومتغیره MANCOVA استفاده شد. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری تأثیر داشته است. با محاسبه مجذور اتا، میزان تأثیر این آموزش بر مهارت خودتنظیمی (54 درصد)، بر خودکارآمدی تحصیلی ( 51 درصد) و بر تفکر طراحی ( 73 درصد) بهدست آمد که میتواند باعث افزایش مهارتهای مربوطه شود. بحث و نتیجهگیری: روش آموزش معکوس مبتنی بر کارگاههای طراحی، باعث افزایش خودکارامدی تحصیلی و مهارت خودتنظیمی و تفکر طراحی میشود. افزایش خودکارآمدی تحصیلی منجر به توانمندی باور دانشجو درباره ادراک خود از شایستگیها و توانایی-هایش برای فهمیدن یا انجام دادن تکالیف میشود. همچنین این روش آموزشی به افزایش فعالیت دانشجو در کارگاه طراحی و خودتنظیمی او کمک می کند .و از آنجایی که افزایش تواناییهای ذهنی و تفکر طراحی دانشجو در مهارتهای عملی مرتبط با تکالیف یعنی طراحی نشان داده میشود؛ لذا برنامههای دانشگاهها باید به گونهای تنظیم شوند که در برنامهریزیهای آموزشی و برنامه درسی از روشهای فعال تدریس استفاده شود که بهجای ذخیرهسازی دادهها، فراگیران بتواند در فرایند آموزش مشارکت کنند. . نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری تأثیر داشته و میتواند باعث افزایش مهارتهای مربوطه شود. بحث و نتیجهگیری: روش آموزش معکوس مبتنی بر کارگاههای طراحی، باعث افزایش خودکارامدی تحصیلی و مهارت خودتنظیمی و تفکر طراحی میشود. افزایش خودکارآمدی تحصیلی منجر به توانمندی باور دانشجو درباره ادراک خود از شایستگیها و توانایی-هایش برای فهمیدن یا انجام دادن تکالیف میشود. همچنین این روش آموزشی به افزایش فعالیت دانشجو در کارگاه طراحی و خودتنظیمی او کمک می کند .و از آنجایی که افزایش تواناییهای ذهنی و تفکر طراحی دانشجو در مهارتهای عملی مرتبط با تکالیف یعنی طراحی نشان داده میشود؛ لذا برنامههای دانشگاهها باید به گونهای تنظیم شوند که در برنامهریزیهای آموزشی و برنامه درسی از روشهای فعال تدریس استفاده شود که بهجای ذخیرهسازی دادهها، فراگیران بتواند در فرایند آموزش مشارکت کنند.
کاروان, فرهاد. (1402). اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20(1), 38-51. doi: 10.22070/tlr.2023.17111.1358
MLA
فرهاد کاروان. "اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20, 1, 1402, 38-51. doi: 10.22070/tlr.2023.17111.1358
HARVARD
کاروان, فرهاد. (1402). 'اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20(1), pp. 38-51. doi: 10.22070/tlr.2023.17111.1358
VANCOUVER
کاروان, فرهاد. اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1402; 20(1): 38-51. doi: 10.22070/tlr.2023.17111.1358