اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاه‌‌های طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه معماری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران

چکیده

مقدمه: آموزش معکوس یکی از راهبردهای نوین آموزش شناختی است که می­تواند بر توانایی­های شناختی تأثیر داشته باشد. مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی تأثیر روش آموزش معکوس در کارگاه­های طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویان بطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل هر گروه 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی، آموزش معکوس دریافت کردند. ابزارهای اصلی جهت جمع­آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه­های خودتنظیمی ریان و کانیل (1989)، خودکارامدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و تفکر طراحی دوسی و همکاران(2018) بود. جهت تحلیل داده­ها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیش­فرض­ها و از آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیره و دو­متغیره MANCOVA  استفاده شد.
 نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش معکوس در کارگاه­های طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری تأثیر داشته است.  با محاسبه مجذور اتا، میزان  تأثیر این آموزش  بر مهارت خودتنظیمی (54 درصد)، بر خودکارآمدی تحصیلی ( 51 درصد) و بر تفکر طراحی ( 73 درصد) به­دست آمد  که می­تواند باعث افزایش مهارت­های مربوطه شود.
بحث و نتیجه­گیری: روش آموزش معکوس مبتنی بر کارگاه­های طراحی، باعث افزایش خودکارامدی تحصیلی و مهارت خودتنظیمی و تفکر طراحی می­شود. افزایش خودکارآمدی تحصیلی منجر به توانمندی باور دانشجو درباره ادراک خود از شایستگی­ها و توانایی­هایش برای فهمیدن یا انجام دادن تکالیف می­شود. همچنین این روش آموزشی به افزایش فعالیت دانشجو در کارگاه طراحی و خودتنظیمی او کمک می کند .و از آنجایی که افزایش توانایی­های ذهنی و تفکر طراحی دانشجو در مهارت­های عملی مرتبط با تکالیف یعنی طراحی نشان داده می­شود؛ لذا برنامه­های دانشگاه­ها باید به گونه­ای تنظیم شوند که در برنامه­ریزی­های آموزشی و برنامه درسی از روش­های فعال تدریس استفاده شود که به­جای ذخیره­سازی داده­ها، فراگیران بتواند در فرایند آموزش مشارکت کنند

کلیدواژه‌ها


 1 -Wittich CM, Agrawal A, Wang AT, Halvorsen AJ, Mandrekar JN, Chaudhry S, et al. Flipped classrooms in graduate medical education: a national survey of residency program directors. Academic medicine, 2018 Mar;93(3):471-477.
 2- Akçayır G, Akçayır M. The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education 2018 November; 126, 334-345.
3- Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day. USA: International Society for Technology in Education; 2012.
4- Lee J, Beatty S, Hoffman F, Mcdermott B. Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques. University of Calgary. Available on: Traditional instruction reformed with c-Rodriguez JEE. (2015). A massively flipped class instruction for a large enrollment course and designing. Implementing active. Reference services learning information literacy, 2015 4:(1): 44.
5- Rasheed R A, Kamsin A, & Abdullah NA. Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 2020 January; 144, 103701.
6- Rodriguez JEE. A massively flipped class instruction for a large enrollment course and designing. Implementing active. Reference services learning information literacy. 2015; 4:(1): 44.
7- Travis R. Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economic. International Review of Economics Education. Elsevier, 2014; 17(C): 74-84.
8- Chen Hsieh JS, Wu WCV, & Marek MW. Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 2016; 1-25.
9- Mehring J. Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom, Computers in the Schools, 2016; 33(1): 1-10
10- Reeve J. How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 2013; 105(3): – 579 595.: 10.1037/ 0032690
11- See S, Conry J. Flip my class A faculty development. Demonstration of a flipped class. Currents in pharmacy teaching and learning. 2014; 6(4): 585-588.lassroom techniques- ARROW-high-quality.
12- Song Y, & Kapur M. How to Flip the Classroom – “Productive Failure or Traditional Flipped Classroom” Pedagogical Design? Educational Technology & Society, 2017; 20(1): 292-305.
13- Estes MD, Ingram R, & Liu, JC. A review of flipped classroom research, practice, and technologies. International HETL Review, 2014; 4(7): 1-8.
14- Limueco J, & Prudente M. Flipped Classroom Enhances Student’s Metacognitive Awareness. IC4E. Association for Computing Machinery ACM ISBN. 2019; 34(9): 267-281.
15- Pickering JD, Roberts DJH. Flipped classroom or an active lecture? Clin Anat, 2018; 31:118-21
16- Mei L, Zhou L, & Fan F. Construction of Seamless Flipped Learning Mode   under the Open University Visio. Association for Computing Machinery. 2019; 5(3):166-162. DOI: https://doi.org/10.1145/3338147.3338167.
17- Soliman AM. Appropriate teaching and learning strategies for the architectural design processing pedagogic design Studios. Southeast University: Frontiers of Architectural Research. 2017 June; 6(2): 204-217.
18- Stock KL, Bucar B, & Vokoun J. Walking in another’s shoes: Enhancing experiential learning through design thinking. Management Teaching Review, 2018; 3(3): 221-228.
19- Buchanan R. Wicked problems in design thinking. Design issues, 1992; 8(2): 5-21.
20- Vande Zande R. Design education supports social responsibility and the economy. Arts Education Policy Review, 2011; 112(1): 26-34.
21- Thoring K, Mueller RM, Giegler S, & Badke-Schaub P. From bauhaus to design thinking and beyond: A comparison of two design educationalschools. 2020; 1815 – 1824
22- Borge M, Toprani D, Yan S, & Xia Y. Embedded design: engaging students as active participants in the learning of human-centered design practices. Computer Science Education, 2020; 30(1): 47-71.
 23- Guaman-Quintanilla S, Chiluiza K, Everaert P, & Valcke M. Mapping impact of Design Thinking in teamwork, problem-solving and creativity. In Proceedings of the Design Society: DESIGN Conference. Cambridge University Press. 2020; 1715-1724.
24- Deaner K, & McCreery-Kellert H. Cultivating peace through design thinking: problem solving with past foundation. Childhood Education, 2018; 94(1): 26-31.
25- ابوالحسنی، زهرا؛ دهقانی، مرضیه؛ جوادی پور، محمد؛ صالحی، کیوان؛ محمدحسنی، نسرین. «طراحی الگوی اجرای برنامه در­سی کار و فناو­ری مبتنی  برتفکر طراحی در دوره اول متوسطه». پژوهش های آموزش و یادگیری، 1400، 18(1)، پیاپی 33، 52 -32.
26- Cross N. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Berg, Oxford; 2011.
27- Dunne D, & Martin R. Design thinking and how it will change management education: An interview and discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006; 5(4): 512-523.
28- Power M. A study of self-regulated learning in landscape architecture design studios, doctor of philosophy in environmental design and planning; 2004.
29- Yelgeç N, & Dağyar M. A structural equation modelling of middle school students’ metacognitive awareness, self-efficacy beliefs and foreign language learning anxiety. International Journal of Contemporary Educational Research. 2020; 7(1):127-148.
30- Bandura A. An agentic perspective on positive psychology. In S.J. Lopez (Ed). The science of human flourishing. New York: Praeger; 2007.
31- آرامی، زهرا؛ منشئی، غلامرضا؛ عابدی، احمد؛ شریفی، طیبه. «مقایسه باورهای انگیزشی، مهارت­های فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان». رویکردهای نوین آموزشی، 1395، 11(2): 59-70.
32- Zimmerman B, j. Developing self – fulfilling cycle of academic regulation: an analysis sample of exemplary instructional model. In D, H, schunk and B. J. zimmerman (Eds.). Self – regulated learning: from teaching to self – reflective practice (pp. 1-19). New York: Guilford; 2004. 
33- Linen brink EA, & Pintrich PR. motivation as enabler of academic success, school Psychology Review. 2002; 31(3).
34- Du Y. Study on Cultivating College Students' English Autonomous Learning Ability under the Flipped Classroom Model. English Language Teaching, 2020; 13(6): 13-19.
35- Lai C-L, & Hwang G-JA self-regulated flipped classroom approach to improving students' learning performance in a mathematics course. Computers & Education. 2016;100, 126–140.
36- Shyr WJ, & Chen CH. Designing a technology‐enhanced flipped learning system to facilitate students' self‐regulation and performance. Journal of Computer assisted learning, 2018; 34(1): 53-62.
37- Al-Abdullatif Ahlam Mohammed. Investigating self-regulated learning and academic achievement in a Learning environment: The case of K-12 flipped classroom, Cogent Education, 2020; 7:1, 1835145, DOI: 10.1080/2331186X.2020.1835145
38- Loksa D, Margulieux L, Becker BA, Craig M, Denny P, Pettit R, Prather J. Metacognition and Self-Regulation in Programming Education: Theories and Exemplars of Use. ACM Trans. Comput. Educ. 2022; 1946-6226,1-ART1.
39- El-Banna MM, Whitlow M, & McNelis AM. Flipping around the classroom: accelerated Bachelor of Science in Nursing students' satisfaction and achievement. Nurse education today, 2017; 56, 41-46.
40- Garaika G, Margahana HM, & Negara ST. Self-efficacy, self-personality and self-confidence on entrepreneurial intention: study on young enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, 2019; 22(1): 1-12.
41- Begci, h. Unverent.D. Investigation the Relationship between Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Self-Efficacy Perception in Reading Comprehension in Mother-tongue: Sample of 8th Graders. International Journal of Educational Methodology. 2020; 6(1): 83 - 98.
42- Akpuri, U. The Predictive Degree of Universityy Student Levels of Metacognitive and Need for Cognition on Their Academic Achivement. European Journal of Foreign Language Teaching. 2017; V2(2): 220-225.
43- Kundu A. Toward a framework for strengthening participants' self-efficacy in online education. Asian Association of Open Universities Journal: 2020.
44- Ayllón S, Alsina Á, & Colomer J. Teachers’ involvement and students’ self-efficacy: Keys to achievement in higher education. PloS one, 2019; 14(5), e0216865.
45- سعادت، سجاد؛ اصغری، فرهاد؛ جزایری، رضوان­السادات. «رابطه خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابله­ای و حمایت­های اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه گیلان». مجله آموزش در علوم پزشکی،1394، 15(12): 78- 67.
 46-برسلانی نسرین؛ ابراهیمی علویکلایی، صدیقه؛ صادقی، جمال؛ محمدزاده، رجبعلی. «الگویابی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سیستم­های مغزی رفتاری با میانجیگری خلاقیت در دانش­آموزان». مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،1401، 19(46): 1-13.
47-Ardura D, & Galán A. The interplay of learning approaches and self-efficacy in secondary school students’ academic achievement in science. International Journal of Science Education, 2019; 41(13): 1723-1743.
48- Fatima S, Ali M, & Saad MI. The effect of students' conceptions of feedback on academic self-efficacy and self-regulation: evidence from higher education in Pakistan. Journal of Applied Research in Higher Education, 2021; 14 (1): 180-193.
49- Ocak G, Karafil B. A Scale Development Study to Determine the English Language Self Efficacy Beliefs of University Students. natolian Journal of Education ER, 2020; 5(8),95-115. DOI:10.29333/aje.2020.516a.
50- سیف، علی­اکبر. روان­شناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران؛ 1395. 
51- Ryan RM, & Connell JP. Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social, Psychology, 1989; 57(5): 749.
52- شفیعی سروستانی، مریم و عسکری، صفورا. «بررسی رابطه خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانش‌آموزان کلاس ششم شهر شیراز». آموزش پژوهی، 1398،  5(19)، 90- 74. 
53- Jinks J, & Morgan V. Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 1999; 72(4): 224-230.
54- جمالی، مکیه.، نوروزی، آزیتا.، طهماسبی، رحیم. (1392). «عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال92- 1391». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1392،  13(8): 629-641.
 55- Dosi C, Rosati F, Vignoli M. Measuring Thinking Mindset. International design conference-design. 2018.
56- میرزایی، مهدی؛ نظرزاده، مسعود؛ نکوئیان، طاهره. «اثر­بخشی آموزش متقابل و چرخه تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان». پژوهشهای آموزش و یادگیری، 1399، 17(2): 99 -87.
57- Helgeson J. Flipping the English Classroom, Kappa Delta PiRecord, 2015; 51(2): 64-68.
58- McLean S, Attardi SM, Faden L, & Goldszmidt M. Flipped classrooms and student learning: not just surface gains, Advances in Physiology Education, 2016; 40(1): 47-55.
59- Rotellar C, & Cain J. Research, Perspectives, and Recommendations on Implementing the Flipped Classroom, American journal of pharmaceutical education, 2016; 80(2): 34.
60 - Thomas JS. & Philpot TA. An inverted teaching model for a mechanics of materials course, In Proceedings of the ASEE Annual Conference & Exposition. 2012.