مطالعه پدیدارشناختی فقر و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان استان هرمزگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.

2 دانشیار مدیریت آموزشی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار ، ایران .

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه پدیدارشناختی فقر و پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان استان هرمزگان می‌باشد.
روش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی می‌باشد. در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه، شرکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در استان هرمزگان بود که پدیده فقر خانوادگی و فقر آموزشی را تجربه نموده‌اند (26 نفر). به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه‌ نیمه‌ساختار یافته و عمیق استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل و استخراج کدهای پژوهش، از نرم‌افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که فقر از دید دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در جنبه‌های پوشاک، لوازم‌التحریر، هزینه‌های جانبی، تغذیه، سلامت، حمل‌ونقل، شغل و درآمد و مسکن، توصیف می‌شود. همچنین تحصیل و انتظار از تحصیل از دید والدین و دانش‌آموزان خانواده‌های فقیر در جنبه‌های پیشرفت تحصیلی، وضعیت تحصیلی، آینده تحصیلی، مداخله‌گر تحصیل، تسهیل‌کننده تحصیل، نوع آموزش و معلمان توصیف می‌شود.
بحث و نتیجه‌گیری: با شناخت کامل جنه‌های فقر و پیشرفت تحصیلی از دید دانش‌آموزان و والدین فقیر می‌توان تصمیمات مناسبی به‌منظور رفع فقر و کمک به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اتخاذ نمود.

کلیدواژه‌ها