هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل شایستگی آموزشی در دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بود. این پژوهش به شیوۀ کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. روش جمع آوری داده ها شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان و مطالعه ی اسناد بالا دستی مربوطه بود. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل 15 سال تخصص آموزش و پژوهش و آشنایی با آموزش فنی و حرفه ای و داشتن رشته تحصیلی مرتبط با مشارکت ٢٢ نفر از صاحبنظران و خبرگان تا مرحله اشباع نظری صورت گرفت. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها ، با بهره گیری از روش آتراید- استرلینگ و در سه مرحله خرد کردن متن و کدگذاری نقل قول ها، اکتشاف شبکه مضامین از متن، یکپارچه کردن اکتشاف ها و ارائه الگوی پژوهش انجام گردید. شبکه مضامین، بر اساس روندی مشخص، مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن)، مضامین سازمان دهنده (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی دربرگیرنده اصول حاکم بر متن به مثابه کل) را نظام مند می کند. اعتباریابی در طول تحلیل داده ها انجام گردید و همگرایی آن ها تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای شامل 17مؤلفه و 3 بعد (عوامل راهبردی شایستگی، شایستگی فنی، شایستگی غیر فنی) می باشد. ضمنا مشارکت کنندگان بیشتر به ابعاد شایستگی فنی و شایستگی غیر فنی اشاره کردند، اما در اسنادبالادستی به ابعاد عوامل راهبردی شایستگی بیشتر پرداخته شده بود.
عزیزلی, محمدهادی, شهامت, نادر, احمدی, عباداله, & زارعی, رضا. (1401). تدوین مدل مضامین مرتبط با شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه خبرگان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 139-159. doi: 10.22070/tlr.2023.16272.1267
MLA
محمدهادی عزیزلی; نادر شهامت; عباداله احمدی; رضا زارعی. "تدوین مدل مضامین مرتبط با شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه خبرگان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 139-159. doi: 10.22070/tlr.2023.16272.1267
HARVARD
عزیزلی, محمدهادی, شهامت, نادر, احمدی, عباداله, زارعی, رضا. (1401). 'تدوین مدل مضامین مرتبط با شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه خبرگان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 139-159. doi: 10.22070/tlr.2023.16272.1267
VANCOUVER
عزیزلی, محمدهادی, شهامت, نادر, احمدی, عباداله, زارعی, رضا. تدوین مدل مضامین مرتبط با شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه خبرگان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 139-159. doi: 10.22070/tlr.2023.16272.1267