هدف: این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی معلمان ابتدایی انجام گرفته است. روش شناسی: روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل معلمان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهر تهران بود وحجم نمونه شامل 60 معلم بودند که به طور تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایشی ( 30) نفر و گواه (30 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی (ریگز و نایت - 1994) بود. در مرحله پیش آزمون متغیر وابسته (پرسش نامه خودکارآمدی شغلی) روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. آنگاه متغیر مستقل (آموزش درس پژوهی) طی 12 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. سپس در مرحله پس آزمون،متغیروابسته مجددا برای هر دو گروه (آزمایش و گواه) اجرا شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان بررسی و تایید شد. پایایی کل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی حسب ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و ضریب کرونباخ زیر مقیاس های باورهای خودکارآمدی فردی 86/0،انتظار پیامدهای فردی 88/0 ، باورهای کارآمدی جمعی 88/0و انتظار پیامدهای جمعی 85/0بودند. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 22 استفاده شد. نتایج: آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات پیش آزمون خودکارآمدی معلمان بین اثر دو گروه آزمایش (آموزش درس پژوهی) و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (P=0.000 و F=28/678)، این بدان معناست که نمره خودکارآمدی در معلمانی که آموزش درس پژوهی را دریافت کردهاند، بهبود بیشتری یافته است. بحث ونتیجه گیری: از آنجا که آموزش درس پژوهی بر خودکارآمدی معلمان تاثیر دارد ،توصیه می شود به آموزش درس پژوهی برای رشد و تقویت خودکارآمدی معلمان توجه گردد. کلمات کلیدی: آموزش درسپژوهی،خودکارآمدی، خود کارآمدی جمعی، خودکارآمدی فردی ، معلمان دوره ابتدایی .
احمدی, مهدی, آرمند, محمد, & احقر, قدسی. (1401). اثربخشی آموزش درسپژوهی بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 110-122. doi: 10.22070/tlr.2023.16807.1333
MLA
مهدی احمدی; محمد آرمند; قدسی احقر. "اثربخشی آموزش درسپژوهی بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 110-122. doi: 10.22070/tlr.2023.16807.1333
HARVARD
احمدی, مهدی, آرمند, محمد, احقر, قدسی. (1401). 'اثربخشی آموزش درسپژوهی بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 110-122. doi: 10.22070/tlr.2023.16807.1333
VANCOUVER
احمدی, مهدی, آرمند, محمد, احقر, قدسی. اثربخشی آموزش درسپژوهی بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 110-122. doi: 10.22070/tlr.2023.16807.1333