پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی انجام شد. این مطالعه به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی این پژوهش شامل کلیه خبرگان تعلیم و تربیت ایران بود که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب گردیدند و دادههای گردآوری شده از آنها به روش مصاحبه در نفر 19ام به اشباع نظری رسید. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 2600 نفر از کادر اجرایی و آموزشی مدارس همراه با اساتید دانشگاه فرهنگیان بود که طبق جدول مورگان 335 نفر حجم نمونه برآورد گردید. نمونهگیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. سوالات و گویه های پرسش نامه با استفاده از ادبیات تحقیق و نتایج حاصل از مطالعه کیفی تدوین گردید. به منظور تایید روایی و پایایی پرسشنامه و همچنین تایید اعتبار مدل از الگوریتم پی ال اس (PLS) پیروی شده است. مدل یابی PLS در دو مرحله صورت میپذیرد. در مرحلهاول، مدل اندازهگیری (مدل بیرونی) از طریق تحلیلهای روایی و پایایی(ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی) و تحلیل عاملی تأییدی بررسی می شوند، در مرحله دوم، به بررسی مدل ساختاری پژوهش(مدل درونی) پرداخته شد. دادهها به نرمافزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج حاکی از آن بود که شرایط علی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها در مدل استعدادیابی دانشآموزان مستعد دارای اعتبار بوده و مورد تایید می باشند.
عبدالعلی پور, محمد, یارمحمدزاده, پیمان, & قاسم زاده علیشاهی, ابوالفضل. (1401). اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 68-85. doi: 10.22070/tlr.2023.16925.1344
MLA
محمد عبدالعلی پور; پیمان یارمحمدزاده; ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی. "اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 68-85. doi: 10.22070/tlr.2023.16925.1344
HARVARD
عبدالعلی پور, محمد, یارمحمدزاده, پیمان, قاسم زاده علیشاهی, ابوالفضل. (1401). 'اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 68-85. doi: 10.22070/tlr.2023.16925.1344
VANCOUVER
عبدالعلی پور, محمد, یارمحمدزاده, پیمان, قاسم زاده علیشاهی, ابوالفضل. اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 68-85. doi: 10.22070/tlr.2023.16925.1344