هدف از پژوهش بررسی ویژگیها و استلزامات در تربیت معلم الهام بخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان) است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافتهها، روش تحلیل اسناد و روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) مورد استفاده قرار گرفت. در این مطالعه 22 معلم دوره ابتدایی در شهر نجفآباد و 19 استاد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب شد. در بخش یافتهها با بررسی منابع موجود و از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان ویژگی معلمان الهامبخش مشخص گردید و نشان داده شد که الهام بخش شدن یک شبه حاصل نمی شود. بلکه ضمن توجه به استعداد افراد با تلاش و تربیت و رشد قوای عقلانی حاصل می گردد. در ادامه از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان به ترتیب به شناسایی فرصتها و چالش موجود در تربیت معلمان الهامبخش در مراکز تربیت معلم پرداخته شد و در نهایت طبق نظر معلمان برای غلبه بر چالشها پیشنهاداتی همچون ارتقای سطح علمی اساتید و گزینش ویژه در انتخاب آنها، تخصصیکردن واحدهای درسی، تقویت و تجهیز دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دورههای آموزشی مختلف و توجه بیشتر به دورههای کارورزی مطرح شد. متخصصان هم برای برون رفت از چالشها، راهکارهایی همچون استفاده از تجارب اساتید و معلمان با تجربه در تصمیمگیری ها، استفاده از معلمان و اساتید هنرمند، تعریف درست از معلم الهامبخش و تقدیر از معلمان الهامبخش، برگزاری دورههای آموزشی، اصلاح شیوه گزینش و جذب در جهت بکارگیری دانشجومعلمها و اساتید، تناسب ورودیها با ظرفیت هر مرکز، تالیف کتابهای جدید و ترجمه آثار خوب و معتبر و اصلاح نگرش دانشجومعلم ها نسبت به شغل مقدس معلمی را پیشنهاد دادند .
نصرتی هشی, کمال, القاسی, نیما, & احمدی, حسن. (1401). ویژگیها و استلزامات در تربیت معلم الهامبخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان). پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 29-46. doi: 10.22070/tlr.2023.16613.1309
MLA
کمال نصرتی هشی; نیما القاسی; حسن احمدی. "ویژگیها و استلزامات در تربیت معلم الهامبخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان)". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 29-46. doi: 10.22070/tlr.2023.16613.1309
HARVARD
نصرتی هشی, کمال, القاسی, نیما, احمدی, حسن. (1401). 'ویژگیها و استلزامات در تربیت معلم الهامبخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان)', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 29-46. doi: 10.22070/tlr.2023.16613.1309
VANCOUVER
نصرتی هشی, کمال, القاسی, نیما, احمدی, حسن. ویژگیها و استلزامات در تربیت معلم الهامبخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان). پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 29-46. doi: 10.22070/tlr.2023.16613.1309