ویژگی‌ها و استلزامات در تربیت معلم الهام‌بخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجو معلم آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش بررسی ویژگی‌ها و استلزامات در تربیت معلم الهام بخش و راهکارها جهت غلبه بر چالش-های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان) است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته‌ها، روش تحلیل اسناد و روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختار‌یافته) مورد استفاده قرار گرفت. در این مطالعه 22 معلم دوره ابتدایی در شهر نجف‌آباد و 19 استاد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش نمونه‌گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب شد. در بخش یافته‌ها با بررسی منابع موجود و از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان ویژگی معلمان الهام‌بخش مشخص گردید و نشان داده شد که الهام بخش شدن یک شبه حاصل نمی شود. بلکه ضمن توجه به استعداد افراد با تلاش و تربیت و رشد قوای عقلانی حاصل می گردد. در ادامه از طریق مصاحبه با معلمان و متخصصان به ترتیب به شناسایی فرصت‌ها و چالش موجود در تربیت معلمان الهام‌بخش در مراکز تربیت معلم پرداخته شد و در نهایت طبق نظر معلمان برای غلبه بر چالش‌ها پیشنهاداتی همچون ارتقای سطح علمی اساتید و گزینش ویژه در انتخاب آنها، تخصصی‌کردن واحد‌های درسی، تقویت و تجهیز دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف و توجه بیشتر به دوره‌های کارورزی مطرح شد. متخصصان هم برای برون رفت از چالش‌ها، راه‌کارهایی همچون استفاده از تجارب اساتید و معلمان با تجربه در تصمیم‌گیری ها، استفاده از معلمان و اساتید هنرمند، تعریف درست از معلم الهام‌بخش و تقدیر از معلمان الهام‌بخش، برگزاری دوره‌های آموزشی، اصلاح شیوه گزینش و جذب در جهت بکارگیری دانشجومعلم‌ها و اساتید، تناسب ورودی‌ها با ظرفیت هر مرکز، تالیف کتاب‌های جدید و ترجمه آثار خوب و معتبر و اصلاح نگرش دانشجومعلم ها نسبت به شغل مقدس معلمی را پیشنهاد دادند .

کلیدواژه‌ها