مقدمه: هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت ایران، آمریکا، فرانسه و ترکیه در جهت شناخت عمیقتر هر یک از آنها و ارائه پیشنهادهایی برای اندیشمندان حوزه تربیت در ایران است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل اسنادی بوده که با بررسی اسناد رسمی ملی و بینالمللی کشورهای مورد تطبیق انجام شده است. پس از آن با استفاده از رویکرد تطبیقی کیفی چهار مرحلهای بردی، مراحل تطبیق انجام شده است. نتایج: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که کشور ایران در میان این چهار کشور تنها کشوری است که مبانی، اصول و اهداف تربیتی خود را به صورت سندی مدوّن در آورده است. عنصر محوری فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دین اسلام است و مبانی، اصول و اهداف هر کدام ذیل آن تبیین شدهاند. در کشورهای آمریکا، فرانسه و ترکیه، شاهد محورهای دینی فلسفه تعلیم و تربیت نبوده و در هر کدام، دموکراسی، آزادی و سکولاریسم پایه و اساس هستند. از مهمترین اشتراکات میان هر چهار کشور در مبانی تعلیم و تربیت، تعریف کلی تربیت و از مهمترین افتراقات هر سه کشور محوریت عنصر دینی در کشور ایران و لیبرالیسم در سه کشور دیگر است. بحث و نتیجه گیری: ایران در زمینه نگارش مبانی نظری تعلیم و تربیت نسبت به سایر کشورها که صرفا اسنادی بر اساس قوانین اساسی آنهاست، شفافتر و مستدلتر عمل کرده است. با توجه به الهام اسناد تربیتی سه کشور دیگر از قانون اساسی و کوتاه مدت بودن آنها، نسبت به اسناد ایران بیشتر ناظر به عمل هستند.
رامشت, شهرام, & میرزامحمدی, محمد حسن. (1401). بررسی تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت رسمی کشورهای ایران، آمریکا، ترکیه و فرانسه. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 1-15. doi: 10.22070/tlr.2023.16758.1324
MLA
شهرام رامشت; محمد حسن میرزامحمدی. "بررسی تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت رسمی کشورهای ایران، آمریکا، ترکیه و فرانسه". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 1-15. doi: 10.22070/tlr.2023.16758.1324
HARVARD
رامشت, شهرام, میرزامحمدی, محمد حسن. (1401). 'بررسی تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت رسمی کشورهای ایران، آمریکا، ترکیه و فرانسه', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 1-15. doi: 10.22070/tlr.2023.16758.1324
VANCOUVER
رامشت, شهرام, میرزامحمدی, محمد حسن. بررسی تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت رسمی کشورهای ایران، آمریکا، ترکیه و فرانسه. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 1-15. doi: 10.22070/tlr.2023.16758.1324