پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر خرمآباد در سال تحصیلی ۴۰۱- ۱۴۰۰تشکیل دادند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۲ دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب، و در ادامه به روش تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (۱۶ نفر) و کنترل (۱۶ نفر) گمارش شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران، گوئتز و پری (۲۰۰۵)، مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (۱۳۹۱) و آموزش فلسفه برای کودکان استفاده شد. آموزش فلسفه برای کودکان به مدت ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقهای برای گروه آزمایش ارائه شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان در بهبود هیجان-های مثبت تحصیلی، کاهش هیجانهای منفی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اثربخش است (۰۱/۰P<). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میگردد، جهت بهبود هیجانهای مثبت، کاهش هیجانهای منفی و افزایش سرزندگی تحصیلی، رویکرد آموزشی فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان ارائه گردد.
پادروند, حافظ, قبادیان, مسلم, نظرپور صمصامی, پروانه, & عالی پور, کبری. (1401). بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), 47-55. doi: 10.22070/tlr.2023.16595.1307
MLA
حافظ پادروند; مسلم قبادیان; پروانه نظرپور صمصامی; کبری عالی پور. "بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19, 2, 1401, 47-55. doi: 10.22070/tlr.2023.16595.1307
HARVARD
پادروند, حافظ, قبادیان, مسلم, نظرپور صمصامی, پروانه, عالی پور, کبری. (1401). 'بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 19(2), pp. 47-55. doi: 10.22070/tlr.2023.16595.1307
VANCOUVER
پادروند, حافظ, قبادیان, مسلم, نظرپور صمصامی, پروانه, عالی پور, کبری. بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1401; 19(2): 47-55. doi: 10.22070/tlr.2023.16595.1307