منابع
1- مرکز آموزش مدیریت دولتی قبل از اجرای دورهها، روند برنامهریزی و طراحی برای دوره داشته باشد و با استفاده از متخصصین امر، برحسب هدف و خواستههایی که میخواهد بدانها دست یابد بسترهای الکترونیکی، ابزاری-تکنولوژیکی و سبکی و محتوایی را تعیین و نقشه راه برای آن ایجاد نماید.
2- اعمال شرایط مورد نظر در هنگام ثبت نام فراگیران و یا در انتخاب مدرسین جهت آموزش برخط، آشنایی با محیط برخط، توانایی بکارگیری آن، شناخت روش مشارکتی و فنون آن، الزام یا ایجاد انگیزه به اجرای روش مشارکتی-برخط و غیره از جمله آنها میتواند باشد و یا حتی پیش دورههای جهت این ملزومات میتواند سودمند باشد.
3- با نظارت بیشتر مدیران ارشد بالادستی و تاکید بیشتر مرکز برکیفیت بجای کمیت، شناخت اصالت کیفی و خروج از صدور صرف مدرکگرایی، برگزاری دورههای تجدید دوره برای فراگیران کمکار یا امتیاز منفی برای مدرسان متخطی از اهداف دورهها، میتواند دستیابی به اهداف دورهها را تسهیل نموده بر اعتبار مرکز بیفزاید.
4- ایجاد قراردادهای همکاری با مراکز و سازمانهای مخابراتی و رادیویی جهت بسترسازی اینترنت مناسب و بکارگیری نرمافزارها-سختافزارهای تصویری و چهرهبهچهره بر ارتباطات بیشتر، بهتر و دوستانهتر جهت بهتر پیش بردن دورههای مشارکتی غیرحضوری بسیار سودمند است.
5- نصرآبادی، حسنعلی و رضا نوروزی.(1383). یادگیری مشارکتی، وابستگی مثبت و تعاملات تقویت کننده. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 1(2)، 87-102
6- بروس، جویس؛ ویل، مارشا و امیلی کالهون. (2004)، الگوهای تدریس 2004. ترجمه محمدرضا بهرنگی. (1391). تهران: نشر کمال تربیت.
7- Blair, B.F., & Millea, M. (2004). Quantifying the benefits of cooperative education. Journal of Cooperative Education, 38(1), 67‐72.
8- Dressler, S., & Keeling, A.E. (2004). Student benefits of cooperative education. In R.K. Coll &. Eames (Eds.), International handbook for cooperative education: An international perspective of the theory, research and practice of work‐integrated learning (pp. 217‐236). Boston: World Association for Cooperative Education.
9- Reeve, R.S. (2001). Employers’ guide to work‐integrated learning. Boston: World Association for Cooperative Education.
10- Kisanga, H. & Ireson (2015). Determinants of Teachers' Attitudes towards E-Learning in Tanzanian Higher Learning Ins. Computers in Human Behavior, 49, 272-281.
11- سراجی، فرهاد و عطاران، محمد، (1390)، یادگیری الکترونیکی، مبانی، طراحی و اجراو ارزشیابی، همدان، نشر بوعلی سینا.
12- Naghavi M. (2007), Study of Teachers and Students Attitude toward E-learning: Surveying in Iran’s E learning Universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education.;13(1):157-176. [In Persian]
13- Liaw SS. (2004), Considerations for Developing Constructivist Web-based Learning. International Journal of Instructional Media, 31(3):309-321.
14- زندی؛ طالب، حاتمی؛ جواد، فردانش؛ هاشم، طلایی؛ ابراهیم، (1398)، اثربخشی تلفیق راهبردها و پیامهای کنترل ارادی با طراحی انگیزشیِ آموزش الکترونیکی بر بارِشناختی و ابعاد کنترل ارادی دانشجویان (پژوهش آمیخته)، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، ش 2، پائیز و زمستان: 41-56
15- Herbert Shea, James, (2018), Problems with Collaborative Learning, Journal of Geological Education, Published online, Volume 43, 306-308.
17- Zakareya Ahmad, S. (2020). Cloud-based collaborative writing to develop EFL students’ writing quantity and quality. International Education Studies, 13(3), 1-14.
18- Baanqud, N. S., Al Samarraie, H., Alzahrani, A. I. & Osama, A. (2020). Engagement in cloud‑supported collaborative learning and student knowledge construction: A modeling study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(56), 1-23.
19- Erturk, E. (2016). Using a cloud based collaboration technology in a systems xnalysis and design course. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 1-6. See discussions, stats, and author profiles for this publication at:
https://www.researchgate.net/publication/292678491.
20- Huang, L. N., Liu, F. H. & Liu, C. L. (2013). Design and research on collaborative learning program based on cloud-services. In Advanced Materials Research, 756, 1199-1203.
21- فیروزی، فاطمه؛ طالب، زهرا و شاه محمدی، نیره؛ (1400)، ارائۀ الگوی یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری در آموزش عالی: مطالعه داده بنیاد، مجله رویکردهای نوین آموزشی، ش 1، شهریور ماه، 21-42.
22- نیلی احمدآبادی، محمدرضا و قاسمی سامنی، متین؛ (1400)، یادگیری مشارکتی برخط با تأکید بر محیط و ارزشیابی، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی؛ دوره اول - شماره دو
23- عنایتی نوین فر، علی؛ سراجی، فرهاد و غلامعلی، مهدی؛ (1397)، ارائه الگوی اجرای برنامه درسی مجازی بر اساس رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی، مجله مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، شماره 23، آبان ماه: 117-152
24- فلاحی، مریم؛ خلیفه، قدرتالله و قاسمی سامنی، متین، (1396)، یادگیری مشارکتی در محیطهای یادگیری الکترونیکی، مجله نما (نشریه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش)، سال پنجم، شماره اول: 31-39
25- دانشور، میترا؛ (1389)، یادگیری مشارکتی الکترونیکی، مجله میان رشته ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، دوره: 1، شماره: 3
26- حسنی، حسین، (1399)، آموزش و یادگیری مشارکتی برخط با استفاده از رایانه و تلفن همراه، دومین همایش ملی فناوری آموزشی: چالش ها، فرصت ها و دستاوردها.
27- Henri, F., & Lundgren-Cayrol, K. (2001).Apprentissage collaboratif à distance: pour comprendre etconcevoir les environnements d’apprentissage virtuels[Remote Collaborative Learning: Understanding and designing virtual learning environments].Sainte-Foy, Canada: Presse de l’Université du Québec (PUQ).
28-
سبحانینژاد؛ مهدی،
نجفی؛ حسن و
جعفری هرندی؛ رضا، (1397)، تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، ش 1، شهریور: 67-78.