مقدمه: این مطالعه با هدف آزمون مدل ساختاری نیازهای اساسی روانشناختی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارامدی و هیجان های تحصیلی انجام شد. روش: شرکت کنندگان 325 ( 225 دختر و 100 پسر) دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی، خودکارامدی تحصیلی، هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند روابط بین متغیرها به روش مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل آزمون شد. نتایج: یافته ها نشان داد از یک سو نیازهای اساسی روانشناختی بر خودکارامدی ، هیجان ها و درگیری تحصیلی اثر مستقیم داشت و سوی دیگر به واسطه خودکارامدی و هیجان های تحصیلی بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت. همچنین، از یک سو خودکارامدی تحصیلی بر هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی اثر مستقیم و از سوی دیگر به واسطه هیجان ها بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت. بحث و نتیجهگیری: برای درگیری تحصیلی دانشآموزان باید به پیشایندهای متعددی توجه داشت. نیازهای اساسی روان شناختی، هیجانات تحصیلی و خودکارامدی عواملی هستند که میتوانند درگیری تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهند. تلویحات یافته ها مورد بحث قرار گرفت