1- رشیدی، علی؛ امیری، محمد؛ مهرآورگیگلو، شهرام و نودهی، حسن.( 1394). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس و تابآوری تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال بیست دوم، دوره جدید، شماره 7، صص. 198 – 189.
2- ناصری، محمدی مهدی؛ جهرمی، رضا و رحمانی، هادی.(1395). الگوی علّی رابطه خودراهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی و ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی. پژوهشهای آموزش و یادگیری. سال بیستم، دوره جدید، شماره 13، صص. 20 – 1.
3- Prince-Embury, S. & Saklofske, D. H. (2013). Resilience in children, adolescents, and adults: Translating research into practice. Springer: New York, NY, US.
4- Rojas, F., & Fernanda, L (2015). Factors Affecting Academic Resilience in Middle School Students: A Case Study (Factores que Afectan la Resiliencia Académica en Estudiantes de Bachillerato). GIST Education and Learning Research Journal, 11(8): 63-78.
5- Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(17): 543-562.
6- Hanewald, R.(2011). Reviewing the literature on “At-Risk” and resilient children and young people, Australian Journal of Teacher Education. 36(2):457-469.
7- Luthans, F., Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York: Oxford University Press.
8- Resnick, B. (2010). The relationship between resilience and motivation. In Rensick, B., Gwyther, L. P., & Roberto, K. A. (Eds.), Resilience in aging: Concepts, research and outcomes. (pp. 199-215). NewYork: Springer.
9- Benard, B. (1991). Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school and community. 10. National Resilience Resource Center. Retrived from internet: www.cce.umn.edu/nrrc.
10- Richardson, S. T. (1990). Adolescents Resilience, family adversity and wellbeing among Hawaiian and non Hawaiian adolescents. International Journal of Social Psychiatry, 52(291): 859-867.
11- Gutman, T. M. Shean, F.T (2013). Increasing Resilience in Adolescent Nursing Students. Unpublished Doctoral dissertation. The University of Tennessee, Knoxville.
12- Neal, D (2017). Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth, Children and Youth Services Review, 79(15): 242-248.
13- Korhonen, M. (2007). Resilience: overcoming challenges and moving on positively. (N. Keeninak, Trans.). Ottawa: National Aboriginal Health Organization. (Original work published?).
14- Hoei, H., Tartre, G., & Volfolk, H. (2013). The interactive effect of optimism with goal orientation on attention bias. Contemporary Psychology, 7(2): 41- 50.
15- Carver, C.S., Scheier, M.F., & Segerstrom, S.C. (2010). Optimism clinical psychology. Coving ton, M. U. (1994). The self-worth theory of a chievement motivation: Findings and implications. Elementary school Jonrnal, 85(1): 5-20.
16- Scheier, MF. & Corver, CS. (1985). Optimism pessimism, and psychological wellbeing. In E. C. Change (Ed.), optimism and pessimism: Implications for theory research and practice. Washington DC: American Psychological Association, 25(4): 189-216.
17- Seligman, ME. (1998). Positive social science. APA Monitor, 29(1): 2-5.
18- Bailis, D. S., & Chipperfield, J.G. (2012). Hope and optimism. In: Ramachandran VS. Encyclopedia of Human Behaviour. 2nd ed. UK: Elsevier, 69(18): 172-188.
19- Strassle, CG. Mckee, EA. & Plant, DD. (2000). Optimism an indicator of psychological health: Using psychological assessment wisely. Personality Assessment, 72(2):190-199.
20- Theresa, C. (2017). Influencing Optimum Health for Nurses. Short communication AORN Journal, 105(2):228-231
21- یازرلو، محمدتقی؛ رشیدنژاد، مهسا؛ سعادتمند، خدیجه و کلانتری، مهرداد.(۱۳۹۴). نقش واسطه ای تاب آوری در رابطه هوش هیجانی و خوش بینی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه اصفهان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، ترکیه - استانبول، موسسه سرآمدهمایش کارین.
22- حسینی، زینب السادات؛ حبیب مظاهری، نسترن و رحیمی نسب، مصیب.(1395). ارتباط بین تفکر منطقی، خوشبینی و تابآوری با بهزیستی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای شهر کرمانشاه. نشریه پژوهش پرستاری، 4(11)، 56-49.
23- بهادری خسروشاهی، جعفر؛ باباپور خیرالدین، جلیل و پورشریفی، حمید.(1394). رابطه تابآوری و منبع کنترل با شادکامی دانشجویان. مجله پژوهشهای روانشناختی، 18(2)، 127-114.
24- سیف، علیاکبر.(1395). روانشناسی تربیتی نوین(ویرایش ششم)، تهران: انتشارات دوران.
25- Lazarus, R. (1968). Emotion and adaptation: Conceptual and empirical relations.16 (2):175-266.
26- Linnenbrink, E.A., & Pintrich, P.R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement & learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly, 19(4): 119-37.
27- بالاخانی، زیبا؛ ترخان، مرتضی و صفاری نیا، مجید.(1390). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با تابآوری، منبع کنترل و پرخاشگری فرزندان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور
28- Moljord, E.O., Moksnes, U.K., Epsnes, G.A., Hjemeld, O &Eriksen, L. (2016). Physical activity, resilience, and depressive symptoms in adolescence. Mental health and physical activity, 7(2): 79-85.
29- Cheng, H., & Furnham, A. (2007). Personality, self-esteem, and demographic
predictions of happiness and depression: Personalityand Individual Differences, 34(9): 921-942.
30- Steptoe. A., & Wardle, J. (2001). Locus of control and health behavior revised: A multi-variate analysis of young adults from 18 countries. British Journal of Psychology, 22(4): 659-672.
31- فراهانی، محمدتقی.(1374). منبع کنترل یک بعدی است یا چند بعدی؟مجله پژوهشهای روانشناختی، 3(3 و 4)، 38-27.
32- Garbowski, M. A. (2010). Transformational leadership and the dispositional
effects of hope, optimism and resilience on governmental leaders.For the Ph.D. Dissertation, Regent University, United States,Virginia, proquest, 1 22 pages: AAT 3425737.
33- Hadsell, L. (201 0). Achivement goals, locus ofcontrol, and academic success and effort in introductory and intermedical microeconomics. Department of economics, State University of New York, NY 13820.
34- کردمیرزا نیکوزاده، عزت الله.(1388). الگویابی زیستی- روانی- معنوی در افراد وابسته به مواد و تدوین برنامه مداخله برای ارتقاء تاب آوری مبتنی بر روایت شناسی شناختی و روانشناسی مثبت نگر. پایان نامه دکتری رشته روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران. تهران.
35- Trina, R. H. (2002).self-handicapping Among Comparison of Honors and traditional college student’s utilization, Retrived from:http://aspe.Hhs.gov/index.shtml.
36- Martin, A.J., & Marsh, H.W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(13): 267-282.
37- Antonie, D (2018). Contextual identity experiencing facilitates resilience in Native American academics.The Social Science Journal, In Press, Corrected Proof, Available online, Available from:http://aspe.Hhs.gov/ Health/ reports/ physicalactivity/ index.shtml.
38-Samoelz, Y. (2004). Qualification Questionnaire resiliency. Journal of Psychiatry, 18(3):254-263.
39- Martin, V. C. (2003) Goal theory, motivation, and school achievement: An Integrative Review. Annual Review o, 96(5): 201-220.
40- هاشمی شیخ شبان، علی.(1390). ارتباط بین پیشبینی کنندههای مهم خودناتوانسازی تحصیلی و تابآوری تحصیلی و تاثیر این عوامل بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر اهواز، پایان نامه دانشگاه شهید چمران اهواز.
41- Kivimaki, W., Rousele, T., Zheng, J., Roche. U & Forgesh, E. (2005). Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy. Journal personality and individual differences, 42(7): 1301- 1310.
42- O′connor, R., & Cassidy, F. (2007). [Effectiveness of group therapy based on Hope therapy approach to increase the life expectancy of women with breast cancer]. [Dissertation]. Ferdowsi University of Mashhad: School of Education and Psychology, 7(9):113-131[In Persian].
43- کجباف، محمدباقر؛ عریضی، حمیدرضا و خدابخشی، مهدی.(1385). هنجاریابی، پایایی و روایی مقیاس خوشبینی و بررسی رابطه بین خوشبینی، خود – تسلط یابی و افسردگی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384. مجله مطالعات روانشناختی الزهرا. 2(1 و 2)، 68-51.
44- گودرزی، علی.(۱۳۸۱). رابطه علی بین نگرشهای مذهبی، خوشبینی، سلامت روان و سلامت جسمانی در بیندانشجویان دانشگاه چمران اهواز.مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، 3(1 و 2)، 34 – 19.
45- Rutter, J. (1966). Creation and validation of the source control scale. Educational Peculiarities. 2 (17): 628-631.
46- آناستازی، آنا.(1382). روانآزمایی(ترجمۀ محمدنقی براهنی). تهران: دانشگاه تهران.
47- شریف موسوی، فاطمه.(1394). تاب آوری تحصیلی و درگیری تحصیلی در هنرستانهای شهر قم، اولین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
48-Finn, J. D. (1998) Parental engagement that makes a difference. Educational Leadership, 55 (8): 20-24.
49- Luthar, S.S. (2003) (Ed.) Resilience and vulnerability. Cambridge University Press. Cambridge.