1- لالیان پور، نوشین؛ دوستی، ناهید؛ محمدزاده، آزاده. بررسی ارتباط توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: یک شرکت بیمه ای). هجدهمین همایش ملی و چهارمین سمینار بین المللی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه،۱۳۹۰. 1398؛ 16، 61، 64-74.
2- Ergenli, A; saglam, G &selin, M. Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers. Journal of Business Research,2007: vol. 60: 9-41.
3- مومنی مهموئی، حسین و جلالی بارزاری، سعید رابطه خوشبینی تحصیلی معلّمان با ادراک حمایت اجتماعی، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، .1395؛ 7، 2، 199- 181.
4- Bakhshaee, F & Ebrahimi G. S. Modeling the Relationship between Educational Beliefs and Collective Responsibility with Teachers’ Academic Optimism.Management and Administrative Sciences Review, 4(1): 23-33.
5- میر کمالی، سید محمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ اعلامی، فرنوش؛ یوزباشی، علیرضا. بررسی نقش فرهنگ خوشبینی علمی در توانمندسازی ساختار مدارس ابتدایی شهر تهران. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، سال 1394؛ 3، 50- 29.
6- اسکندری، فریدون؛ پازارگادی، مهرنوش؛ زاغری تفرشی، منصوره؛ ربیع سیاهکلی، سهیلا؛ شغلی، علیرضا . ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی پرستاران با میزان تعهد عاطفی آن ها در بیمارستان های استان زنجان. مجله مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی، 1392؛ 3، 2، صص 60- 47.
7- عباسیان، حسین وحیدرزاده، سارا . تبیین نقش خوشبینی تحصیلی و ساختار توانمندساز بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی؛ 1393، 1، 2، 148- 165.
8- Lee, V.E. & Smith, J.B. Collective responsibility for learning and its effects on gainsinachievement for early secondary school students. American Journal of Education, 1996; 104(2):47-103.
9- قنبرلو، سلمان؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژهای، جواد رابطهی خوشبینی تحصیلی و هوش هیجانی معلّمان با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی75، 1394؛ 19،3، 234- 218.
10- عسگری، علی و فتوت، زهرا. خوش بینی علمی معلّمان و رفتار شهروندی سازمانی. مجله تحقیقات نظام سلامت،1393؛ سال10، شماره 1، 125- 114.
11- Hoy, W.K; Tarter, C.J; Woolfolk, H. A. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3): 425–446.
12- حامدی نسب، صادق؛ عسگری، علی. بررسی رابطه خوشبینی علمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی. نشریه پژوهشهای آموزش و یادگیری،1397، 15، 2، 61- 49.
13- بدری گرگری، رحیم؛ بیرامی، منصور؛ غلامی، سمیه. رابطه خوشبینی تحصیلی و جهتگیری هدف شغلی با رضایت شغلی معلّمان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 1393؛ 122، 89- 71.
14- حجازی، ناهید؛ صادقی، سکینه؛ خاکی، خاتون رابطهی نگرش شغلی، احساس کارآمدی و کارآمدی جمعی با تعهد شغلی معلّمان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 1391؛11، 42.
15- WeiBo, Z., Kaur, S. & Jun, W. (. New development oforganizational commitment. A critical review (1960 - 2009). African Journalof Business Management,2010: 4 (1): 12-20.
16- ابیلی، خدایار؛ حیات، علی اصغر؛ چوپانی، حیدر؛ اسمی، کرامت. بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار/ تربیت و اجتماع دانشگاه شاهد، 1389، 17، 42، 82- 67.
17- کریمی جعفری، فاطمه؛ حقیقی کفاش، مهدی؛ بهرامی، امیر. رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازهای مدل تعالی سازمانی با تأکید بر نقش تعهد عاطفی کارکنان صنعت بیمه. پژوهشنامۀ بیمه، 1393؛ 29، شماره 1، 179- 153.
18- نادی، محمدعلی ومشفقی، نزهت الزمان. شناخت ادراک معلّمان از روابط ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر وعاطفی به منظور ارائه یک مدل معادلات ساختاری مناسب درآموزش وپرورش اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی.1389؛ 3، شماره 4، صص174- 155.
19- حاجی کریمی، عباسعلی؛رضاییان، علی؛ عالم تبریز، اکبر؛ سلطانی، مرتضی.. تأثیر ادراک عدالت بر تعهد عاطفی، با لحاظ اثر میانسطحی رهبری ملاحظهای. چشم انداز مدیریتدولتی،1391، 9، 29- 9.
20- Meyer, J. P; & Allen, N. J. AThree component conceptualizition oforganizationalcommitment. HumanResource management Review, 1991: 1(1): 61-89.
21- کریمی، علی و جهان، جواد.. تدوین مدل ارتباطی بین توانمند سازی و تعهد شغلی مطالعه موردی (معلّمان تربیت بدنی مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه). جامعه شناسی آموزش و پرورش، 1397؛ 8، 66-46.
22- مرتضوی، سعید؛ ناظمی،شمسالدین؛ پریشانی فروشانی، حمیده. بررسی نقش واسط خلاقیت در رابطهی بین توانمندی روانشناختی و تعهد کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 1395، 25، 81، 122- 101.
23- سلطانی، مرتضی؛ نجات، سهیل؛ جعفری، خشایار. بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی سازمان بر تعهد عاطفی کارکنان؛ نقش میانجی فرهنگ سازمانی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی،1394، 4، 4، 145- 171.
24- ویسه، صیدمهدی؛ نوری زاده، همایون؛ نامدار جویمی، احسان. بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه، کارکنان دانشگاه دولتی ایلام). اولین همایش ملی الکترونیکی دستاوردهای نوین در علوم مدیریت و حسابداری، ۱۳۹۳.
25- Ruiz, L. G; &Gil, D. N. The effects ofinteractive control system and teamidentity on team performance: Anexperimental study. In PerformanceMeasurement and Management Control: Behavioral Implications and HumanActions. Published online: 13 Oct 2014; 155-176. Permanent link to this.
26- راهی، فاطمه؛ احمدی، عباداله؛ برزگر، مجید. رابطهی جو و فرهنگ سازمانی با میانجی گری نقش توانمندسازی بر تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان فارس. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1392, 4، 2، 220- 199.
27- مجیبی، تورج؛ کیا، سمیه؛ حسینزاده آبندانسرای، سمیه؛ چنگیزی محمدی، آزاده. بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان با تعهد سازمانی (یک مطالعه موردی). دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور، 1392.
28- Anthony W. I. & Hong G. J. (2014). Exploring the direct and indirect effects of CSR onorganizational commitment. International Journal of Contemporary HospitalityManagement,26(4): 500 – 525.
29- اکبری، محسن؛ ابراهیم پور، مصطفی؛ ممبینی، یعقوب؛ میرزاکاظمی، مسعود.بررسی نقش میانجی تعهد عاطفی و تعدیلگری حمایت سرپرست در رابطه ناامنی شغلی و رفتارهای بازدارنده. پژوهش نامه مدیریت تحول، 1397؛ 10، 20، 148- 123.
30- شاه نظری درچه، علی وعرفان مهر، مهسا. بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد عاطفی سازمانی در تاثیر هوش هیجانی سازمانی بر قصد ترک خدمت کارکنان (مطالعه موردی: شعب بانک ملت شمال شهر تهران). مطالعات مدیریت و کارآفرینی،1395؛ 2، 4، 101-86.
31- مرادی عزتی. «بررسی رابطهی بین توانمندسازی ساختار مدارس، مسئولیت جمعی و تعهد حرفهای بر خوشبینی تحصیلی معلّمان». پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، 1397.
32- ملکشاهی، محبوبه. نقش خوشبینی علمی در توانمندسازی معلّمان. نشریه مطالعات آموزشی، 1395؛ 5، 1، 62- 50.
33- Harrington, D. Confirmatory factor analysis. Oxford: Oxford University Press;2008.
34- Schumacker, R. E., Lomax, R. G. A beginner's guide to structural equation modeling. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum,2004.
35- Kline, R. B. Principles and practice of structural equation modeling (3th ed.). New York: Guilford Press, 2010.
36- Hair, J. F., Ringle, C. M., Hult, G. T. M., & Sarstedt, M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: SAGE, 2013.
37- Van de Schoot, R., Lugtig, P., & Hox, J. (2012). A checklist for testing measurement invariance. European Journal of Developmental Psychology, 9(4): 486-492.
38- Liu, S., Hallinger, P., & Feng, D. Supporting the professional learning of teachers in China: Does principal leadership make a difference? Teaching and Teacher Education, (2016), 59: 79-91.
39- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2010.
40- Nunnally, J. C. Psychometric theory (2th ed.). New York: McGraw-Hill, 1978.
41- Bazargan, A., Dadras, M., & Yousefi Afrashteh, M. Construction and validation of an instrument to measure the quality of academic services to students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2014, 20(2): 73-97 (In Persian).
42- Jason H. Wu Wayne K. Hoy C. John Tarter. Enabling school structure, collectiveresponsibility, anda culture of academic optimism. Journal of Educational Administration,2013; 51 (2): 176 – 193.
43- گل پرور، محسن؛ نادی، محمدعلی. تدوین مدلی برای رابطه بین رضایت شغلی، تعهد عاطفی، تبعیض و ترک خدمت معلّمان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 1390، 5، 3، 135- 121.
44- گل پرور، محسن؛ نادی، محمدعلی(1390). نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاق کاری با رفتارهای انحرافی در محیط کار. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 1390، 6، 1، صص53- 43.
45- بنیاد کاریزمه، طاهره؛ رحیمی پردنجانی،طیبه؛ محمدزاده ابراهیمی، علی بررسی رابطه بین توانمندسازی ساختاری و روانشناختی با رضایت شغلی پرستاران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 1390، 22، 3، 215-201.