هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی میباشد. جامعه پژوهشی شامل چهار عنوان کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 میباشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار اندازهگیری سیاهه تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد بررسی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که:1. از مجموع بررسی مدارک و مستندات مرتبط با آموزش شهروندی، پنج مؤلفه اساسی مشارکت فعال، مسئولیتپذیری و تعهد، انتقادگری و انتقادپذیری، قانونمداری و وطن دوستی احصاء شده است. 2. در مجموع 298 مرتبه به مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی توجه شده است که میزان فراوانی آن در کتابهای درسی پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 82، 55، 89، 72 میباشد. 3. در بین مؤلفههای مورد بررسی مسئولیتپذیری و تعهد با میزان بار اطلاعاتی 0.992 و ضریب اهمیت 0.21 بیشترین و وطندوستی با میزان بار اطلاعاتی 0.908 و ضریب اهمیت 19.2 کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاند.
سبحانینژاد, مهدی, نجفی, حسن, & جعفری هرندی, رضا. (1399). تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 15(1), 67-78. doi: 10.22070/tlr.2020.2521
MLA
مهدی سبحانینژاد; حسن نجفی; رضا جعفری هرندی. "تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 15, 1, 1399, 67-78. doi: 10.22070/tlr.2020.2521
HARVARD
سبحانینژاد, مهدی, نجفی, حسن, جعفری هرندی, رضا. (1399). 'تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 15(1), pp. 67-78. doi: 10.22070/tlr.2020.2521
VANCOUVER
سبحانینژاد, مهدی, نجفی, حسن, جعفری هرندی, رضا. تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 15(1): 67-78. doi: 10.22070/tlr.2020.2521