پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود رابطه بنیادی؛ خود ارزشمندی مشروط (صلاحیت و شایستگی تحصیلی، شکست دیگران در رقابت ، تائید دیگران، حمایت و عشق خانوادگی، ظاهر، عشق به خدا، تقوا و پاکدامنی) با سازگاری (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه (1272 نفر) بودهاند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش 221 دانشجو (158 دختر و 63 پسر) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه آماری به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند تا به آزمونهای خود ارزشی مشروط کراکر و همکاران و نیز ابزار سنجش سازگاری دانشجویان سینها و سان، پاسخ دهند. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی بنیادی و آزمون t مستقل، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده از همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد خود ارزشمندی مشروط رابطه منفی معنیدار با سازگاری داشته است (p <0.01). همچنین نتایج حاصل از آزمون t مستقل، حاکی از آن بود که بین دانشجویان دختر و پسر در سازگاری عاطفی، آموزشی و سازگاری کل، تفاوت معنیدار (p>0.05) وجود داشته است. سازگاری اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معنیداری نداشته است. میتوان اذعان داشت؛ رابطه میزان خودارزشمندی مشروط با سازگاری ناهمسو میباشد.
سپهریان آذر, فیروزه, محمدی, نادر, & بلوتک, حسین. (1399). همبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), 97-106. doi: 10.22070/tlr.2020.2507
MLA
فیروزه سپهریان آذر; نادر محمدی; حسین بلوتک. "همبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14, 1, 1399, 97-106. doi: 10.22070/tlr.2020.2507
HARVARD
سپهریان آذر, فیروزه, محمدی, نادر, بلوتک, حسین. (1399). 'همبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), pp. 97-106. doi: 10.22070/tlr.2020.2507
VANCOUVER
سپهریان آذر, فیروزه, محمدی, نادر, بلوتک, حسین. همبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 14(1): 97-106. doi: 10.22070/tlr.2020.2507