پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور انجام شده است. روش پژوهش شبه تجربی و طرح مورد استفاده پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهرستان ملایر بوده و نمونه پژوهش نیز شامل 110 نفر از دانشآموزان از دو مدرسه بودهاند که به طور تصادفی در چهار گروه؛ نمایش فیلم آموزشی قبل (27 نفر)، ضمن (26 نفر)، بعد از تدریس (26 نفر) و نیز گروه گواه (31 نفر) (بدون نمایش فیلم) تقسیم شدهاند. از بخشهای کتاب جغرافی، بخشهای دوم و سوم انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش شامل؛ پیشآزمون و پسآزمون هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، حاوی 32 سؤال در 5 بخش و نیز پرسشنامه نگرش به درس حاوی 20 سؤال بوده است. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه، پیشآزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد و پس از پایان 10 جلسه آموزش نیز به شیوه فوق؛ پسآزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد. دادهها به کمک شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمونهای استنباطی (مدلهای خطی تعمیمیافته، آزمونهای مقایسههای چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل یافتهها نشان داد که زمان بهکارگیری فیلم آموزشی جغرافیا در ضمن تدریس، تأثیر بیشتری بر یادگیری و نگرش دانشآموزان داشته است.
یوسفی کنجدر, نرگس, & موسویپور, سعید. (1399). تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), 85-96. doi: 10.22070/tlr.2020.2506
MLA
نرگس یوسفی کنجدر; سعید موسویپور. "تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14, 1, 1399, 85-96. doi: 10.22070/tlr.2020.2506
HARVARD
یوسفی کنجدر, نرگس, موسویپور, سعید. (1399). 'تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), pp. 85-96. doi: 10.22070/tlr.2020.2506
VANCOUVER
یوسفی کنجدر, نرگس, موسویپور, سعید. تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 14(1): 85-96. doi: 10.22070/tlr.2020.2506