هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران بوده است و رویکرد مد نظر در پژوهش به دلیل کاربرد روش کیو از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی - کمّی) است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی تهران بود که از بین آنان 20 نفر بهصورت ترکیبی به روشهای نمونهگیری؛ هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردیدند. عبارات کیو با بررسی 40 سند (29 مطالعهی خارجی، 5 مطالعه داخلی و 6 سند بالادستی) و گفتوگو با 6 نفر از صاحبنظران حوزهی یاددهی - یادگیری جمعآوری گردید. روایی عبارات کیو مورد تائید 3 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و به روش آزمون مجدد، پایایی آن نیز 0.84 به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو، عمدهترین نتایج حاکی از شناسایی و استخراج 7 بعد؛ ویژگیهای شخصیتی (15 مؤلفه)، ساحتهای تربیتی (5 مؤلفه)، کاراندیشی (7 مؤلفه)، صلاحیت و شایستگیها (8 مؤلفه)، تدریس مؤثر (13 مؤلفه)، مدیریت کارآمد کلاس (9 مؤلفه) و نظارت و ارزشیابی (8 مؤلفه) بهعنوان ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران، بوده است.
رزی, جمال, امام جمعه, سید محمدرضا, احمدی, غلامعلی, & صدقپور, بهرامصالح. (1399). شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), 15-29. doi: 10.22070/tlr.2020.2501
MLA
جمال رزی; سید محمدرضا امام جمعه; غلامعلی احمدی; بهرامصالح صدقپور. "شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14, 1, 1399, 15-29. doi: 10.22070/tlr.2020.2501
HARVARD
رزی, جمال, امام جمعه, سید محمدرضا, احمدی, غلامعلی, صدقپور, بهرامصالح. (1399). 'شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 14(1), pp. 15-29. doi: 10.22070/tlr.2020.2501
VANCOUVER
رزی, جمال, امام جمعه, سید محمدرضا, احمدی, غلامعلی, صدقپور, بهرامصالح. شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 14(1): 15-29. doi: 10.22070/tlr.2020.2501