امروزه لازمه موفقیت در عرصه یادگیریهای دانشگاهی و سازمانی، بهروز بودن دانش و مهارت و خودراهبر بودن فراگیران است و یادگیری خودراهبر بهعنوان موضوعی کلیدی در نظامهای آموزش عالی، توجه را بهسوی خود معطوف نموده است. یادگیری خودراهبر که برگرفته از آموزش بزرگسالان است، تحت تأثیر متغیرهای دیگری نیز قرارگرفته و با آنها در ارتباط است که اثربخشی تدریس اساتید و خودکارآمدی پژوهشی ازجمله آنها میباشند. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند (6500 نفر) که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، 293 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی تدریس (صفری، 1390)، خودکارآمدی پژوهشی (بیشک و همکاران ، 1996) و یادگیری خودراهبر (فیشر و کینگ ، 2010) بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین خودکارآمدی پژوهشی در رابطه بین اثربخشی تدریس اساتید و یادگیری خودراهبر، نقش میانجی را ایفا میکند.
فریدی, محمدرضا. (1399). رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(2), 75-86. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.75
MLA
محمدرضا فریدی. "رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر دانشجویان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13, 2, 1399, 75-86. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.75
HARVARD
فریدی, محمدرضا. (1399). 'رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر دانشجویان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(2), pp. 75-86. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.75
VANCOUVER
فریدی, محمدرضا. رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 13(2): 75-86. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.75