هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری و تبیین الگوی پیشبین رویکردهای یادگیری دانشآموزان است. رویکرد یادگیری کیفیت و نحوهی یادگیری مطالب را نشان میدهد و از سه سطح عمیق، حصولی و سطحی تشکیل شده است. جهتگیری هدف پیشرفت، به دلایل و مقاصد یادگیرندگان از انجام تکالیف اشاره میکند و شامل هدفهای عملکردگرایی، عملکردگریزی، تبحرگرایی و تبحرگریزی است. باورهای خودکارآمدی به قضاوت افراد دربارهی توانایی و شایستگیشان در انجام موفقیتآمیز تکالیف اشاره میکند. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان متوسطهی شهر بیجار تشکیل میدادند. 280 نفر از دانشآموزان از رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی به شیوهی طبقهای تصادفی برگزیده شدند و پرسشنامههای فراگرد مطالعهی بیگز (1987)، جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) و مقیاس فرعی خودکارآمدی پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دیگروت (1990) در اختیار آنان قرار داده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تبحرگرایی (0.57) و عملکردگریزی (0.13) رویکرد یادگیری عمیق؛ تبحرگرایی (0.26) و عملکردگرایی (0.21) رویکرد یادگیری حصولی؛ و تبحرگرایی (0.45-)، عملکردگرایی (0.16-) و تبحرگریزی (0.13) به طور مثبت رویکرد یادگیری سطحی را پیشبینی میکنند. نتایج تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که سهم خودکارآمدی در پیشبینی رویکرد یادگیری عمیق، حصولی و سطحی به ترتیب برابر 0.52، 0.40 و 0.52- است. بررسی یافتهها، نه تنها روابط متقابل الگوهای شناختی و انگیزشی را آشکار میسازد بلکه نکات قابل تأملی برای سیستمهای آموزشی در بردارد.
جعفری, فریبا, & زوّار, تقی. (1399). نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانشآموزان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(1), 67-77. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.67
MLA
فریبا جعفری; تقی زوّار. "نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانشآموزان". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13, 1, 1399, 67-77. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.67
HARVARD
جعفری, فریبا, زوّار, تقی. (1399). 'نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانشآموزان', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(1), pp. 67-77. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.67
VANCOUVER
جعفری, فریبا, زوّار, تقی. نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانشآموزان. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 13(1): 67-77. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.67