@article { author = {Jafari, Fariba and Zavvar, Taghi}, title = {The role of Achievement Goal Orientation and Self-efficacy Beliefs in Students' Learning Approaches}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {13}, number = {1}, pages = {67-77}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2016.13.1.67}, abstract = {The purpose of this research is to investigate the role of achievement goal orientation and self-efficacy beliefs in learning approaches and explain the predictive model of students' learning approaches. Learning approach demonstrates the quality and manner of materials learning and consists of three levels: deep, achievement and surface. Achievement goal orientation refers to the reasons and objectives of learners for doing homework and includes performance-orientation, performance-avoidance, mastery-orientation and mastery-avoidance goals. Self-efficacy beliefs refer to individuals' judgments about their abilities and their competency in doing the homework successfully. The statistical population consisted of high school students of Bijar city. 280 students were selected from groups of mathematics, empirical and human sciences by stratified random sampling method. They answered the following questionnaires: study process questionnaire (SPQ) devised by Biggs (1987), achievement goal questionnaire (AGQ) devised by Elliot & MC Gregor (2001) and self- efficacy subscale of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) devised by Pintrich & De Groot (1990). Results of Multiple regression analysis revealed that mastery-orientation (0/57) and performance-avoidance (-0/13) emerged as predictor of deep learning approach. Mastery-orientation (0/26) and performance-orientation (0/21) predicted achievement learning approach. Mastery-orientation (-0/45), performance-orientation (-0/16) and mastery-avoidance (0/13) emerged as positive predictor of surface learning approach. Results of simple regression analysis revealed that the ratio of self-efficacy in predicting deep learning approach, achievement learning approach and surface learning approach was 0/52 , -0/40 and –0/52, respectively. Evaluation of results not only reveals the interactions of cognitive and motivational patterns, but also includes significant points for educational systems.  }, keywords = {Learning approaches,Achievement goal orientation,Self- efficacy beliefs,High school student}, title_fa = {نقش جهت‌گیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جهت‌گیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری و تبیین الگوی پیش‌بین رویکردهای یادگیری دانش‌آموزان است. رویکرد یادگیری کیفیت و نحوه‌ی یادگیری مطالب را نشان می‌دهد و از سه سطح عمیق، حصولی و سطحی تشکیل شده است. جهت‌گیری هدف پیشرفت، به دلایل و مقاصد یادگیرندگان از انجام تکالیف اشاره می‌کند و شامل هدف‌های عملکردگرایی، عملکردگریزی، تبحرگرایی و تبحرگریزی است. باورهای خودکارآمدی به قضاوت افراد درباره‌ی توانایی و شایستگی‌شان در انجام موفقیت‌آمیز تکالیف اشاره می‌کند. جامعه‌ی آماری پژوهش را دانش‌آموزان متوسطه‌ی شهر بیجار تشکیل می‌دادند. 280 نفر از دانش‌آموزان از رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی به شیوه‌ی طبقه‌ای تصادفی برگزیده شدند و پرسش‌نامه‌های فراگرد مطالعه‌ی بیگز (1987)، جهت‌گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) و مقیاس فرعی خودکارآمدی پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دی‌گروت (1990) در اختیار آنان قرار داده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تبحرگرایی (0.57) و عملکردگریزی (0.13) رویکرد یادگیری عمیق؛ تبحرگرایی (0.26) و عملکردگرایی (0.21) رویکرد یادگیری حصولی؛ و تبحرگرایی (0.45-)، عملکردگرایی (0.16-) و تبحرگریزی (0.13) به طور مثبت رویکرد یادگیری سطحی را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که سهم خودکارآمدی در پیش‌بینی رویکرد یادگیری عمیق، حصولی و سطحی به ترتیب برابر 0.52، 0.40 و 0.52- است. بررسی یافته‌ها، نه تنها روابط متقابل الگوهای شناختی و انگیزشی را آشکار می‌سازد بلکه نکات قابل تأملی برای سیستم‌های آموزشی در بردارد. }, keywords_fa = {رویکردهای یادگیری,جهت‌گیری هدف پیشرفت,باورهای خودکارآمدی و دانش‌آموزان متوسطه}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2482.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2482_e9ebd7c29c8eb49e9533f00b892b21b5.pdf} }