تحلیل سلسلهمراتبی از روشهای اولویتبندی، پدیدهها است. این روش، امکان مقایسه و استفاده از نظرات افراد خبره را فراهم میآورد. در پژوهش حاضر، به منظور وزندهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، از روش مذکور استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمامی کارشناسان آموزش و پرورش ابتدایی استان همدان (سرگروههای آموزشی) بودهاند که با عنایت به عدم نمونهگیری، تمامی آنان، به پرسش-نامه پاسخ دادهاند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی و به کمک نرمافزار Excel، انجامشدهاست. یافتهها نشانداد؛ از نظر کارشناسان و به ترتیب اهمیت، عوامل شاخص در ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، شامل؛ " کلیات برنامه، محتوی، اهداف برنامه، منطق برنامه، نقش معلم، فعالیتهای یادگیری، سنجش، مواد و منابع یادگیری، مکان رخداد برنامه، زمان و گروهبندی میباشند. در حوزه نشانگرهای ارزشیابی؛ در عامل کلیات برنامه درسی، نشانگرهای؛ میزان تناسب برنامه با اصول آموزش ابتدایی، توان برنامه در پرورش صلاحیتهای علمی پایه و میزان تحقق اهداف برنامه، وزن بالاتری داشتهاند هم چنین در عامل منطق برنامه و اهداف، نشانگرهای؛ تناسب اهداف برنامه با نیازهای دانشآموزان، تناسب برنامه با اهداف آموزش ابتدایی و هماهنگی برنامه درسی با مبانی، اصول و ساختار علوم، از وزن بالاتری برخوردار بودهاند. در عامل محتوی و فعالیتهای یادگیری، نشانگرهای؛ تناسب محتوی با نیازهای یادگیری، تناسب محتوی با اهداف کلی برنامه و تمرکز راهبردهای یادگیری بر یادگیرنده، وزن بالاتری را به خود اختصاصدادند. در عامل نقش معلم و سنجش، نشانگرهای؛ میزان هماهنگی برنامه با نقش معلم، میزان توجه به نقش معلم در برنامه و پیشبینی نقش انعطافپذیر برای معلم در سند برنامه، وزن بالاتری داشتهاند. در عامل منابع یادگیری و گروهبندی، نشانگرهای؛ پیشبینی امکانات آزمایشگاهی در برنامه، پیشبینی نرمافزار و سختافزارهای مورد نیاز و پیشبینی فعالیتهای گروهی یادگیری، وزن بالاتری داشتهاند هم چنین در عامل فضا و زمان، نشانگرهای؛ پیشبینی آزمایشگاه در برنامه، تصریح فضای اجرای برنامه به مدرسه و زمان اختصاص یافته به یادگیری، وزن بیشتری داشتند.
یادگارزاده, غلامرضا, & سرمدی, حسن. (1392). وزن دهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 10(1), 39-60.
MLA
غلامرضا یادگارزاده; حسن سرمدی. "وزن دهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 10, 1, 1392, 39-60.
HARVARD
یادگارزاده, غلامرضا, سرمدی, حسن. (1392). 'وزن دهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 10(1), pp. 39-60.
VANCOUVER
یادگارزاده, غلامرضا, سرمدی, حسن. وزن دهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1392; 10(1): 39-60.