هدف این مقاله بررسی چگونگی درک و توصیف اعضای انجمنهای علمی فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمینشناسی کشور از جنبههای مختلف ماهیت علم است. این جنبهها عبارتند از موقتی بودن علم، مبنای تجربی علم، خلاقیت در علم، نقش ذهنیت در علم، تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نظریه و قانون علمی. آزمودنیهای این پژوهش شامل 19 نفر از اعضای انجمنهای علمی کشور هستند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه بازپاسخ استفاده شده و روش مقولهبندی نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها به کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که اعضای انجمنهای علمی کشور در پنج مولفه موقتی بودن، مبنای تجربی، خلاقیت، ذهنیت و مشاهده و استنتاج، برداشتها و توصیفاتی همسو با اندیشههای جاری از ماهیـت علم دارند. با این حال در دو مولفه تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم و همچنین تمایز بین نظریه و قانون علمی و نقش و جایگاه هر یک در تولید و گسترش معرفت علمی، نظراتی گاه متفاوت با مولفههای پذیرفته شده ماهیت علم نشان میدهند.
سلطانی, اصغر, شریف, مصطفی, & رکنی زاده, رسول. (1389). بررسی دیدگاه اعضای انجمنهای علمی کشور درباره ویژگیهای ماهیتی علم. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 8(1), 293-314.
MLA
اصغر سلطانی; مصطفی شریف; رسول رکنی زاده. "بررسی دیدگاه اعضای انجمنهای علمی کشور درباره ویژگیهای ماهیتی علم". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 8, 1, 1389, 293-314.
HARVARD
سلطانی, اصغر, شریف, مصطفی, رکنی زاده, رسول. (1389). 'بررسی دیدگاه اعضای انجمنهای علمی کشور درباره ویژگیهای ماهیتی علم', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 8(1), pp. 293-314.
VANCOUVER
سلطانی, اصغر, شریف, مصطفی, رکنی زاده, رسول. بررسی دیدگاه اعضای انجمنهای علمی کشور درباره ویژگیهای ماهیتی علم. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1389; 8(1): 293-314.