هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهگری سبکهای یادگیری بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی است. نمونهای مشتمل بر 403 نفر (204 پسر و 199 دختر) از دانشآموزان دبیرستانی شهر جیرفت، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب، و به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، و سبکهای یادگیری کُلب بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بازبودن در تجربه علاوه بر اثر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی، به واسطه شیوه یادگیری مفهومسازی انتزاعی نیز اثر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دارد. وظیفهمداری به واسطه مفهومسازی انتزاعی و برونگرایی به واسطه شیوه یادگیری آزمایشگری فعال، به صورت مثبتی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. ضرورت در نظر گرفتن متغیرهای واسطهای؛ بررسی الگوی روابط بین متغیرهای پژوهش در گروههای سنی، رشتههای تحصیلی، و خرده فرهنگهای مختلف به تفکیک جنسیت؛ پیشنهاد اصلاح الگوهای آموزشی در جهت متناسبسازی آموزش با سبکهای یادگیری و آگاه ساختن دانشآموزان از سبکهای یادگیری خود از مهمترین کاربردها و مضامین مطرح شده در پرتو یافتههای پژوهش حاضر بودند.
رودباری, زینب, & حسینچاری, مسعود. (1388). بررسی نقش واسطهگری سبکهای یادگیری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7(2), 55-64.
MLA
زینب رودباری; مسعود حسینچاری. "بررسی نقش واسطهگری سبکهای یادگیری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7, 2, 1388, 55-64.
HARVARD
رودباری, زینب, حسینچاری, مسعود. (1388). 'بررسی نقش واسطهگری سبکهای یادگیری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 7(2), pp. 55-64.
VANCOUVER
رودباری, زینب, حسینچاری, مسعود. بررسی نقش واسطهگری سبکهای یادگیری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1388; 7(2): 55-64.