هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 475 دانش آموز سال سوم راهنمائی از 10 مدرسه دولتی مشتمل بر مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و عادی دولتی انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، مقیاس «ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی» و «مقیاس خودکارآمدی در علوم تجربی» بود. نتایج حاصل از محاسبه ضرائب همبستگی و تحلیلهای رگرسیون چند متغیره نشان داد که روابطی پیچیده بین ابعاد باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی در درس علوم تجربی برقرار است. در این میان، مهمترین عوامل پیشبینی کننده ابعاد خودکارآمدی دانشآموزان در درس مذکور، دو بعد پیچیدگی ساختار دانش و یادگیری تدریجی و تجمعی میباشد. یافتههای پژوهش به وضوح مبین آن است که هر چه دانش آموزان ساختار دانش تجربی را منسجمتر و فرآیند یادگیری را تدریجی و تجمعیتر بدانند، خودکارآمدی بیشتر ی را در حل مسائل، آزمون و کاربرد این درس تجربه مینمایند. افزون بر این، تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی، قویترین عامل پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی است و ابعاد باورهای معرفت شناختی به طور عمده از طریق خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان را در درس علوم تجربی پیشبینی میکنند.
سیف, دیبا, & مرزوقی, رحمت اله. (1387). رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود کارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمائی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6(2), 1-16.
MLA
دیبا سیف; رحمت اله مرزوقی. "رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود کارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمائی در درس علوم تجربی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6, 2, 1387, 1-16.
HARVARD
سیف, دیبا, مرزوقی, رحمت اله. (1387). 'رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود کارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمائی در درس علوم تجربی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6(2), pp. 1-16.
VANCOUVER
سیف, دیبا, مرزوقی, رحمت اله. رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود کارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمائی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1387; 6(2): 1-16.