معرفتشناسی به عنوان یکی از شاخههای مهم فلسفه، درباره ماهیت دانش، موضوع، منابع و حدود و معیارهای ارزیابی آن بحث میکند و در این راه میتواند درباره حقیقت و معرفت – که محصول آموزش و پرورش هستند- دیدگاههای متنوع و گوناگونی را در پیش روی معلمان قرار دهد [1].موضوع چگونگی رابطه معرفتشناسی با نظام آموزش باز و از راه دور به این صورت مطرح میشود که فرضهای معرفتشناسی دیدگاههایی که از آنها بحث به میان آمده است، هر یک در زمان شکل گیری نسلهای آموزش باز و از راه دور، به نوعی بر مؤلفههای مهم این نظام آموزشی، از قبیل معلم، شاگرد، برنامه درسی و راهبردهای یاددهی– یادگیری، تأثیر گذار بودهاند.در این مقاله برای تبیین رابطه معرفتشناسی و آموزش باز و از راه دور، رویکردهای غالب معرفتشناسی و روانشناسی هر یک از نسلهای سهگانه آموزش و پرورش که به نوعی بر نگرش و عملکرد مربیان این نظام آموزشی تأثیر گذاشتهاند، مورد بحث قرار میگیرد.با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز واز راه دور، رویکردهای معرفت شناختی عمدتاً شامل،1. اثباتگرایی پاپوزیتیویسم، 2. تعبیری یا تفسیری، 3. انتقادی یا رهاییبخش میشوند.در مقاله حاضر، با ارائه تصویری کلی از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات دیدگاههای معرفتشناسی درخصوص راهبردهای یاددهی– یادگیری در قالب نسلهای سهگانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفتهاند.
رضایی, محمد هاشم, صفایی مقدم, مسعود, & پاک سرشت, محمد جعفر. (1387). دیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6(1), 30-44.
MLA
محمد هاشم رضایی; مسعود صفایی مقدم; محمد جعفر پاک سرشت. "دیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6, 1, 1387, 30-44.
HARVARD
رضایی, محمد هاشم, صفایی مقدم, مسعود, پاک سرشت, محمد جعفر. (1387). 'دیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 6(1), pp. 30-44.
VANCOUVER
رضایی, محمد هاشم, صفایی مقدم, مسعود, پاک سرشت, محمد جعفر. دیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1387; 6(1): 30-44.