این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان شناخت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اصفهان از ناتوانیهای ویژه یادگیری دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها میپردازد. سؤالهای ویژه پژوهش در زمینه ارتباط میزان شناخت مدیران دوره ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری، همچون ناتوانی در زبان گفتاری و زبان نوشتاری، حساب، خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی آنها، بر اساس متغیرهای جنسیت، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 411 نفر و تمام دانشآموزان دوره ابتدایی به تعداد 116832 نفر است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از مدیران دوره ابتدایی، است. روش نمونهگیری چند مرحلهای و ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه 35 سؤالی محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 است که روایی آن از نظر محتوایی مورد تأیید اساتید و کارشناسان واحد اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در محیط نرمافزاری SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. نتایج نشان داده که بین میزان آگاهی مدیران مدارس نسبت به مسائل عاطفی – اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد و بین میزان آگاهی مدیران زن و مرد مدارس دوره ابتدایی تنها در مؤلفههای ناتوانی در زبان گفتاری و خواندن تفاوت به چشم میخورد. همچنین بین میزان شناخت مدیران بر اساس سطح تحصیلات و سابقه خدمت در تمام مؤلفههای ناتوانی ویژه یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد.
شریف, سیدمصطفی, نصرآبادی, حسنعلی, & سپنتا, ماندانا. (1385). رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیریبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4(1), 33-44.
MLA
سیدمصطفی شریف; حسنعلی نصرآبادی; ماندانا سپنتا. "رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیریبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4, 1, 1385, 33-44.
HARVARD
شریف, سیدمصطفی, نصرآبادی, حسنعلی, سپنتا, ماندانا. (1385). 'رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیریبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4(1), pp. 33-44.
VANCOUVER
شریف, سیدمصطفی, نصرآبادی, حسنعلی, سپنتا, ماندانا. رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیریبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1385; 4(1): 33-44.