@article { author = {Sharif, M. and Nasrabadi, H.A. and Sepanta, M.}, title = {Managers Awareness of Specific Learning Disabilities and Primary Schools-Students Academic Achievement}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {4}, number = {1}, pages = {33-44}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This study examines the relationship between managers awareness of specific learning disabilities and students academic achievement in primary schools of Isfahan. The study addresses the relationship between specific learning disabilities, language disorder, dystrophia, dyslexia, dyscalculia and socio-emotional problems and academic achievement of students based on gender, academic record and work experience variables. The research method is a descriptive correlation type the statistical population of the research includes all 411 primary schools managers and all 116832 primary school students and the research sample includes 120 managers who have been randomly selected through cluster samples. The research instrument is the managers awareness questionnaire, with a reliability of 0.92. The results showed that there is a positive correlation between manager awareness of socio-emotional problems and students academic achievement. There is a significant difference among managers concerning language disorder and dyslexia, based on gender. Significant differences were observed among managers in all of the specific learning disability categories, depending on their education level and work experience.}, keywords = {managers awareness,specific learning disability,Academic Achievement,language disorder,dystrophia. dyscalculia,dyslexia,socio-emotional problems}, title_fa = {رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانی‌های ویژه یادگیری‌با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان شناخت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اصفهان از ناتوانی‌های ویژه یادگیری دانش‌آموزان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌پردازد. سؤال‌های ویژه پژوهش در زمینه ارتباط میزان شناخت مدیران دوره ابتدایی از ناتوانی‌های یادگیری، همچون ناتوانی در زبان گفتاری و زبان نوشتاری، حساب، خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی آن‌ها، بر اساس متغیرهای جنسیت، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 411 نفر و تمام دانش‌آموزان دوره ابتدایی به تعداد 116832 نفر است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از مدیران دوره ابتدایی، است. روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و ابزار اندازه‌گیری، شامل پرسشنامه 35 سؤالی محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 است که روایی آن از نظر محتوایی مورد تأیید اساتید و کارشناسان واحد اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در محیط نرم‌افزاری SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. نتایج نشان داده که بین میزان آگاهی مدیران مدارس نسبت به مسائل عاطفی – اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنادار وجود دارد و بین میزان آگاهی مدیران زن و مرد مدارس دوره ابتدایی تنها در مؤلفه‌های ناتوانی در زبان گفتاری و خواندن تفاوت به چشم می‌خورد. همچنین بین میزان شناخت مدیران بر اساس سطح تحصیلات و سابقه خدمت در تمام مؤلفه‌های ناتوانی ویژه یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {آگاهی مدیران مدارس,ناتوانی‌های ویژه یادگیری,پیشرفت تحصیلی,ناتوانی در زبان گفتاری و نوشتاری,حساب,خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2195.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2195_21f227a1f40ffc6e6ae4d420ca9617ee.pdf} }