توسعه پایدار، مشارکت همهجانبه نیروی انسانی را میطلبد. به زعم بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت، مشارکت منابع انسانی نقش بسزایی در اثربخشی و کارایی سازمان دارد. هدف این پژوهش، شناسایی آن دسته از عوامل (عوامل سازمانی و مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی، انگیزشی و بیولوژیکی) است که پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان لرستان را با مشکل و مخاطره مواجهه کرده است. برای این کار از میان 13169 نفر از زنان شاغل در جامعه مورد مطالعه، تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب گردید. با انجام روش تحقیق پیمایشی و استفاده از پرسشنامهای مرکب از 30 سؤال باز و بسته پاسخ، دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. نتایج تحلیل نشان داد عامل سازمانی و مدیریتی، عمدهترین مشکل در پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی است که این موضوع در بین افراد با سطوح تحصیلی بالا، بیشتر خود را نشان میدهد. عوامل اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی به ترتیب در مرتبههای بعدی اولویت قرار داشته و زنان مجرد تمایل کمتری به پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی نشان دادهاند. کمترین مشکل مربوط به عامل جسمانی است که تنها در میان افراد با سنوات کاری بالا مطرح است. از نظر سایر متغیرهای سن، محل کار (از نظر جغرافیایی و مقطع تحصیلی) و مسئولیت یا عدم مسئولیت در مدیریت مدرسه نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید.