@article { author = {Nikpay, I.}, title = {Educational research and planning organization}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {45-62}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { Durable development requires all-out work force participation. Many authorities in the management science believe that the participation or contribution and involvement of human resources will have a significant role in the organization efficiency and effectiveness. The purpose of this study is the identification of factors (managerial and organizational social cultural motivational and biological) which have challenged the adoption of management and staff responsibilities on the part of women employed in Lorestan education office. For this purpose, some 375 women were selected by random-class sampling among 13169 women working in the community under study. Through survey research and using a questionnaire consisting of 30 open and clozed questions we collected the required data. The result of analysis showed that the managerial and organizational factor was the main challenge for the adoption of management and staff responsibilities. This was more frequent among individuals with advanced degrees. The social cultural and motivational factors were respectively in the subsequent priorities and single women appeared to tend less to adopt management and staff responsibilities. The least challenge was the physical factor apparent only among people with a long career. As to other variables such as age place of work (geographically and different grades) no significant difference in the adoption of responsibility as principal was observed.}, keywords = {Challenge,Education,women,Management}, title_fa = {زنان و چالش‌های پذیرش مدیریت در آموزش و پرورش}, abstract_fa = {توسعه پایدار، مشارکت همه‌جانبه نیروی انسانی را می‌طلبد. به زعم بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت، مشارکت منابع انسانی نقش بسزایی در اثربخشی و کارایی سازمان دارد. هدف این پژوهش، شناسایی آن دسته از عوامل (عوامل سازمانی و مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی، انگیزشی و بیولوژیکی) است که پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی و ستادی زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان لرستان را با مشکل و مخاطره مواجهه کرده است. برای این کار از میان 13169 نفر از زنان شاغل در جامعه مورد مطالعه، تعداد 375 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‎ای انتخاب گردید. با انجام روش تحقیق پیمایشی و استفاده از پرسشنامه‎ای مرکب از 30 سؤال باز و بسته پاسخ، داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری گردید. نتایج تحلیل نشان داد عامل سازمانی و مدیریتی، عمده‌ترین مشکل در پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی و ستادی است که این موضوع در بین افراد با سطوح تحصیلی بالا، بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. عوامل اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی به ترتیب در مرتبه‌های بعدی اولویت قرار داشته و زنان مجرد تمایل کم‌تری به پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی و ستادی نشان داده‌اند. کم‌ترین مشکل مربوط به عامل جسمانی است که تنها در میان افراد با سنوات کاری بالا مطرح است. از نظر سایر متغیر‌های سن، محل کار (از نظر جغرافیایی و مقطع تحصیلی) و مسئولیت یا عدم مسئولیت در مدیریت مدرسه نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید.}, keywords_fa = {چالش,آموزش و پرورش,زنان,مدیریت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2161.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2161_c0750dbde8b50e11aa8baf57eecb6a91.pdf} }